Bästa, värsta, osv

gul_zebra

Trådstartare
*Vad har du för djur?
*Vad är det bästa med djuret/djuren?
*Vad är det sämsta med djuret/djuren?
*Är det krävande djur?
*Hur mycket tid ägnar du/dag åt djuret/djuren?
*Vad gör du med det/de då?
*Har du några rutiner kring ditt/dina djur?

Mina:

*10 råttor, snart två till och två Achatina Fulica
*Råttorna är så underbart goa och personliga och tillgivna och... Underbara :love: Snäckorna vet jag inte, har inte fått de än ju :p
*Burstädning, sjukdomar och dödsfall.
*Råttorna är väl inte direkt jättekrävande annars, men de kräver rätt mycket av mig ändå. Achatinorna kräver ju ingenting typ annat än mat, fukt, ljus och rent :p
*4-5 timmar
*Låter de springa löst i min säng, går på promenader, tittar på tv, osv.
*Visiterar varje dag, väger 1 gång/vecka. Sprutar då och då med tigusspray. Sen vete sjutton om man kan kalla det rutin men vi är iaf ofta ute på miljöträning, minst 1 ggn/månad och då även vintertid.

Sv: Bästa, värsta, osv

*Vad har du för djur? Två teddymarsvin: Tuva, 3 eller 4 år och Nora, snart ett år
*Vad är det bästa med djuret/djuren? De är så goa och sällskapliga av sig, riktigt sociala djur!
*Vad är det sämsta med djuret/djuren? De sätter gärna igång att tjattra mitt i natten/tidigt på morgonen för att se om det kommer nån och pratar med dem. Dessutom oroar man sig ju för att de ska bli sjuka. Städa buren är väl inte så himla kul det heller.
*Är det krävande djur? Nej, det tycker jag inte.
*Hur mycket tid ägnar du/dag åt djuret/djuren? Några timmar kanske, svårt att beräkna då jag pratar och klappar varje gång jag går ut i köket plus har de uppe i knät nästan varje dag o så. De går lösa i köket och får sin motion på det sättet.
*Vad gör du med det/de då? Som sagt, pratar och klappar. Har jag de uppe i knät brukar jag träna på att man håller fast tassarna och kollar igenom pälsen o dyl.
*Har du några rutiner kring ditt/dina djur? Gör rent buren och toaletten ute på golvet var 3-4 dag (ibland får man byta toaletten lite oftare), då byter jag allt och diskar ur plastdelen. Varje morgon får de grönsaker, färskt hö och vatten. Vid sex på kvällen får de mer grönsaker och mer hö om det behövs. Varje eller varannan vecka klipper jag klorna.

Rolig tråd! :)

*Vad har du för djur?

5 undulater snart 2 till, en bourkesparakit snart en till, en häst, en hund och en dvärghamster.

Att de alla är såå goa!!

Fåglarna: När de sitter och verkligen med flit slänger ut mat genom gallret.
Hunden: När han vill slicka mig i ansiktet när man precis har fått pudret att se riktigt bra ut.
Pållen: När han vill slicka mig i ansiktet, har lite problem med andras saliv.
Hamstern: När det är bajs i hela sängen kanske...?
*Är det krävande djur?

Nej, jag kan inte påstå att jag tycker att någon av dem är speciellt krävande, det är klart att de kräver mycket engagemang(stavas det så?) och tid men det är väl lite därför man har dem?

Fåglarna 4-5 timmar tillsammans.
Hunden, olika beror på om vi åker och tränar men i genomsnitt ca 2 timmar.
Pållen: olika därmed, men ungefär 2,5 timmar.
Hamstern: enhalv timme ungefär (hon orkar inte så mycket mer på ålderns höst).

Fåglarna: Låter dem flyga fritt i rummet (är inte där hela tiden) busa med varandra utanför buren, titta på tv, kolla att de inte har något sår.
Hunden: Går promenader, tränar, busar och gossar.
Pållen: Har inte kunnat rida på ett tag p.g.a. att jag varit skadad men ska komma igång igen nu, annars bara pratar med honom, eller ryktar honom.
Hamstern: Låter henne springa runt i sängen, men tror hon har fått sämre syn på senaste för två ggr har hon råkat springa ner för kanten.

Fåglarna väger jag ca en gång i veckan.
Hunden kollar jag så klart fästingar på och masserar ca en gång i veckan.
Pållen, masserar och strechar ca 2 ggr/vecka.
Hamstern, väger henne ca 1 gång i veckan.

Det var mina djur resten av familjen har också hästar, hundar, katter, ankor och en get.

*Vad har du för djur?
2 marsvin, 1 kanin (och 1 hund, men det hör inte hemma på det här forumet)

Jättesnälla, sociala djur. Ger så otroligt mycket kärlek!

Kaninen har ett speciellt humör :angel: (kan dock vara roande ibland). Annars är det väl att marsvinen gnager så väldigt och smutsar ner buren så fort.

*Är det krävande djur?
Inte vad jag tycker.

Flera timmar!

Några minuter varje morgon, frukost!
Varje kväll efter jobbet motioneras de (marsvinen minst 1 timme sammanlagt, kaninen är ute ur buren hela dagarna). De sitter med i knät och tittar på tv. :love:

Regelbunden kloklippning, väger ca 1 gång / månad (när marsvinen var bäbisar var det oftare).
Varje morgon får de som sagt frukost (äpple, även hårt bröd för kaninen). Varje kväll får de morot som nattmat.
Det är väl rutinerna jag har.....

*Vad har du för djur? 1 Marsvin
*Vad är det bästa med djuret/djuren? De är sociala och keliga
*Vad är det sämsta med djuret/djuren? Städa buren antar jag, Och att det kan bli jobbigt när de skriker efter mat och inte har en aaaaaaaning om att de har hö, godis, vatten, två sorters grönsaker, knäckebröd och pellets i buren
*Är det krävande djur?Beror på hur man ser det, jag skulle säga nej
*Hur mycket tid ägnar du/dag åt djuret/djuren? Svårt att räkna, Varje gång när jag går förbi buren pratar man väll lite och klappar (går förbi där vart jag än ska i huset). Har inte så ofta uppe i knät, det har resten av familjen, är ute på somrarna 2-4 timmar om dagen
*Vad gör du med det/de då?Klappar, pratar, är ute och går med han (ja han följer efter som en hund! Inget koppel här inte :love: Övar lite (har lärt sig kom och stanna och in)
*Har du några rutiner kring ditt/dina djur? Nej, inte direkt, sköter om han den tiden på dagen jag har lite tid över. Ofta brukar han väll vara med och se på TV med någon på kvällen. Ger ofta mat på kvällen med. Och varje morgon när pappa går upp halv sex skriker Mixen efter frukost så då äter han gurka.

*Vad har du för djur?
I vårt hus finns det en del djur (har varit fler) men just nu har vi 1 hund, 2 kaniner, 4 hamstrar och 1 chinchilla, chinchillan och ena kaninen är mina egna, snart en häst.
Hund: Hon förstår så himla mkt, skyddar en :devil: och är så söt men korkad.

Chinchilla: Han e så himla go! Pratar med mig hela tiden och älskar uppmärksamhet, och har en stor personlighet.

Kaninen: Hmm, kräver inget merän mat, rent i buren och färskt vatten, kanske ut i sele ibland men hon gillar det inte alls nu när hon förstått att det är mkt roligare att springa själv. (bor i en jättestor utebur med sin kompis) är gullig och jättefin färg på vintern.

Hunden: inget egentligen, kanske för att hon skäller och har sig för minsta ljud och folk utanför huset, och att hon sitter och river med tassen på en om man slutar klappa hon. Typ har du börjat klappa mig får du ju för tusan fortsätta :mad:

Chinchilla: Kan hålla liv om natten men jag är van, är för busig när man har han ute i rummet typ tar alla smågrejer han hittar i munnen och skuttar och gömmer dom (men egentligen är det bara gulligt)
Kan bli Fruktansvärt sur om han inte får uppmärksamhet speciellt om jag har en kompis lr min pojkvän i rummet.

Kaninen: Gillar inte uppmärksamhet fast jag kämpat med att göra henne snäll och gosig i 2 år nu, men hon är helt enkelt ingen sån kanin gillar bara sin kaninkompis( som är den roligaste kaninen som finns och som inte har nåt alls emot uppmärksamhet och kel).
En väldigt egensinnig kanin som ska ha som hon vill annars har man en ovän. Mkt svårförstådd för dom som aldrig träffat hon, de är oftast rädda för hon..Ah nä så farlig är hon väl inte tycker jag, så länge man handskas rätt med hon så..

*Är det krävande djur?
Hunden: MKT, om hon inte får uppmärksamhet eller tillräckligt med motion, blir hon ett monster senare på kvällen och ska skälla och leka och störa sig.

Chinchillan: Egentligen inte, han kräver sin tid på dan för sig själv (nattdjur) så då kan jag syssla med annat för han blir skitsur och hysterisk om man försöker väcka han, men på kvällen vaknar han upp och är väldigt rastlös och hungrig och är vaken till tidig morgon, under den tiden sköter jag han och rastar han (dock inte på natten) och ger han mat, sen blir han lugn tills nästa kväll.

Kaninen: Nej, bortsett från att hon är en väldigt bestämd dam.

Hunden: hela tiden, hon finns ju lös i huset hela dan och tramsar sig eller sover, går ut med hon gör jag inte så ofta, deet gör min pappa o syster.

Chinchillan: morgon ger jag han mat och ibland lite kel, sen hela kvällen nästan till och från, låter han springa runt i mitt rum.

Kaninen: 10 minuter kanske beroende om jag har tid, annars ger jag dom bara mat och vatten när min syster inte gjort det, den har ju så jätte stor bur med gott om sysselsättning med sin kompis och sen är dom utomhus med, men typ minst !/vecka går jag ut med hon i sele om hon är på humör annars försöker jag kela lite lr låter hon beta om det inte är vinter.

Se ovan

Chinchillan har jag mest rutin med annars blir han galen och blir fruktansvärt sur och gnällig så det är fasta tider på pricken nästan, de andra är inte lika noga med tider de bryr sig inte bara de får sina behov avklarade.

Har inga djur just nu (men om två veckor :p)

Men gojorna brukade väll va såhär:
06:30, jag går upp å gör frukost samt duschar å grejor. Lyfter av filten av buren och säger godmorgon. Så de får vakna lite innan frukost :p Fyller på nytt vatten

07:00 Frukost

07:30 utsläppning. De leker litem putsar sig, vaknar till ordentligt. Pratar lite med mig när jag gör mig iordning för skolan.

08:00 Jag brukar ge mig iväg. Skär först upp lite frukt å grönt å lägger i en skål på burtaket så de kan äta under dagen.
Ibland får radion stå på.

runt 14:30 - 15:00 Jag kommer hem igen. Vi äter mellis ihop (Jag tar med min mat in i rummet så vi kan dela)

16:00 - 19:00 de får gå ut på balkongen. Fyller på med färsk frukt och nytt vatten.
Så sitter de där å sjunger för sig själva eller så sitter jag med

20:00 Kvällis! Vi gottar oss med lite frön men annars vanliga kvällsmaten. Nytt vatten

21-22:00 Läggdags. Jag fyller på nytt vatten igen och de har i regel själva klättrat in i buren då.
Diskar matskålarna och låter dem stå i köket under natten (Jag har som regel att det inte ska finnas mat under natten för att behålla rutinerna. Ser alltid till att dem går å lägger sig mätta. Vatten finns alltid i buren)

Detta är då sommartid.

* Vad har du för djur?
Två kaniner, två hamstrar, en sköldpadda (och en häst)

* Vad är det bästa med djuret/djuren?
Kaninerna: De är så pigga fastän de är gamla (10 år), och de är så söta.. :P.. Min syrra som är fem år kan också hålla på med dem för att de är så jättesnälla.
Hamstrarna: De är vaken på natten, precis som mig :D
Sköldpaddan: Han är helt enkelt cool. :rofl:

* Vad är det sämsta med djuret/djuren?
Kaninerna: Den ena kan vara väldigt sur ibland, och de har så svårt att hålla vikten, antagligen för att de är så gamla.
Hamstrarna: Att städa deras burar..
Sköldpaddan: Att städa akvariumet och att han kan lukta ibland.

* Är det krävande djur?
Nej. (Bara hästen)

* Hur mycket tid ägnar du/dag åt djuret/djuren?
Åt kaninerna kanske en halvtimme, eftersom de har en hage de går i på dagarna. Åt hamstrarna kanske två timmar, och åt sköldpaddan varierar det.

* Vad gör du med det/de då?
Kaninerna: Ger dem mat, vatten, har dem kanske i famnen ett tag, borstar pälsen och släpper ut dem i hagen. Rengör buren en gång per vecka kanske. Rengör bajslådan varje dag.
Hamstrarna: Rengör buren en gång/vecka, ger mat och vatten, släpper lös dem ett tag.
Sköldpaddan: Rengör, matar, borstar skalet med en tandborste, har lös honom ibland.

Inga rutiner

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka