Bästa vänner.

attempt

Trådstartare
Visst vill vi att våra hästar ska älska oss, respektera oss som deras trygga ledare, lita på oss och ha sitt fulla förtroende för oss. Men hur kommer man då dit?
Vad tränar ni med era hästar?

Sv: Bästa vänner.

Genom att älska dem, respektera dem o jobba med sig själv!
Put your heart in your hand...:love:

jag e nykomling med dethär med NH,

har just börjat träna 7games...

man tränar inte dem utan behandlar dem som hästar. Det är så enkelt egentligen men någonstans har det gått fel för oss.

Precis , det är VI som ska rida dem, VI som ska använda dom till nöje och tävling. Det är VI som får använda DERAS språk, dom ska inte behöva använda vårat - För det är inte dom som ska tämja oss.

niccan skrev:

Förlåt men jag måste bara säga Så sant så sant. Såg att det var fler som har kommenterat detta med att hålla med. Vill även tillägga att för att kunna älska måste man först kunna älska sig själj.
Men det är ju du helt medveten om som skrev inlägget.
Det är en fröjd att läsa:

"Genom att älska dem, respektera dem o jobba med sig själv!
Put your heart in your hand...:love: "

niccan skrev:
ja!! helt riktigt :bow:
att lära oss att förstå hästen.... att lära hästen att förstå oss!
DÅ har vi kommit långt :bump:

niccan skrev:
Bra skrivet! Jag tror/anser att man som hästägare måste göra sig förtjänt av hästens respekt genom att jobba med den och genom att lyssna på den. Jag tror starkt på att en häst inte bråkar bara för att, utan för att den (oftast) har en anledning tex smärta.

niccan skrev:

Halleluja!! Vilket svar:) Man blir glad ända i själen!

Jag tänker som så:Tänk att leva ett helt liv i ett främmande land där du måste försöka finna dig i en totalt främmande kultur. Du har ingen möjlighet att lära dig språket och ingen bryr sig om -eller ids lägga ner tid på- att kommunisera med dig. -De bara KRÄVER att du ska prestera, under befallning...

Inte konstigt att många hästar protesterar! Vad kan de annars göra?
Hur ska de bli hörda??:bump:

Oops... :o Låter kanske lite fanatisk här, inser jag,:eek: men i någon mån kanske nån kan förstå min tankegång??:smirk:

Enar skrev:

Jag tänker som så:Tänk att leva ett helt liv i ett främmande land där du måste försöka finna dig i en totalt främmande kultur. Du har ingen möjlighet att lära dig språket och ingen bryr sig om -eller ids lägga ner tid på- att kommunisera med dig. -De bara KRÄVER att du ska prestera, under befallning...

Oops... :o Låter kanske lite fanatisk här, inser jag,:eek: men i någon mån kanske nån kan förstå min tankegång??:smirk:

Jag förstår hur du menar. Tror jag :)
Efersom hästen inte har en möjlighet eller vilja att lära sig vårat människospråk, måste vi lära oss deras. Vi måste hjälpa dom att förstå vårat, och dom hjälper oss att förstå deras. Det som är problemet med många hästägare är att de inte lyssnar på hästens signaler när den försöker tala om något.

Enar skrev:

Glasklart!! :)

När jag köpte min häst för två år sen, hade hon stått på ridskola vilket inte passade henne alls. Hon var väldigt ointresserad av vad man gjorde med henne, arg vid sadling visserligen, men(enl. mig) väldigt avtrubbad. Jag kännde mig ibland nästan elak när jag skötte om henne. Som att stå och prata med en människa som är totalt ointresserad av en.....
Idag gnäggar hon efter mig, hennes ögon följer mig i stallet och även på stallplan. Hon känner igen mig utan att jag säger nått. Hon kommer till mig i hagen, vågar t o m vara stursk, mot sina annars ranghöga kompisar, hon vet vem jag är där för, och för hon vet att jag inte accepterar svammel när jag är i hagen.
Hennes egna självkännsla har stigit nått enormt, förrut var hon arg/rädd för andra hästar numera är hon mer fisförnäm och nedlåtande mot andra hästar.
Hur jag har tagit mig dit....har absolut inte tränat nått speciellt utan bara varit en bra och rättvis(framförallt)ledare. Inte ställt krav på henne som jag inte vet att hon kan klara av. Aldrig utsatt henne för något som fått henne att misstro mitt ledarskap och framförallt inte använt våld för att "korta" denna resa. Har alltid gått lugnt och metodiskt till väga och hon har mer eller mindre själv fått komma på vad det är jag menar.
Har alltid ledsagat henne så att "min väg" är den hon ska välja. Tydligen så har det funkat, för hon är en helt underbar individ, som i dag är fruktansvärt mån om allt jag gör nuförtiden, nästan så det är "jobbigt" när hon ska vara med hela tiden.

Jag har inte tränat nåt speciellt för att lyckas komma dit. Daglig hantering, respekt, lyhördhet.

Jag tränade min häst genom att använda mig av "the seven games", det är sju övningar som man har användning för hela tiden. Det hela går ut på att hästen ska koncentrera sig på dig och kunna utföra lekarna. Om du inte har dom så går det nog att hitta dom på internet. Testa och sök på google.se eller likande :)

Enar skrev:

Jag förstår :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 673
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama