Bästa vagnen?

hanna_shetland

Trådstartare
Ska visa min (snart) treåriga shetlandshingst på premiering nästa år och undrar vilken vagn som ni anser är den bästa att köra med under bruksprovet? Han kommer säkert inte så långt men drömma kan man ju...

Just nu kör jag honom i en rockard men den är ganska lång och det blir nästan svårstyrt och trångt när man ska köra på ridbanan. Tips?

du kan ju kanske korta skaklarna så den blir mindre, o sätt dit en svängel om du inte har det o draglinor, för en rockard tycker jag låter som en bra vagn att köra med. o du lycka till jag har själv en fyraåring som inte räcker till tyvärr (38p som 3) men vi får se om nått år när vi mognat klart o skaffat lite muskler så gör vi nog ett försök till :)

Tack för tipsen!

Jo jag tycker att den är bra eftersom den är lätt och ganska smidig annars. Har faktiskt satt pappa på att korta skaklarna sedan innan! ;) Kan man sätta dit svängel på en "vanlig" rockard? Hur går man tillväga i så fall?

Vad är det är det för hingst du har?

Hej!

Det är lätt att sätta dit en svängel på en rockard. Man svetsar helt enkelt fast en "tunga" som man skruvar fast svängeln i.`Titta på någon som har en vagn med svängel så förstår du snabbt hur det ska vara.

Jag håller med övriga om att rockard är ett bra val av vagn, särskilt om hästen är van vid det innan. Du kanske får köra i ridhus, och då rullar uppumpbara däck lite lättare. Och du ska rygga, då är det skönt med enaxlad vagn.

ja svea hade en bra förklaring hur man fixar en svängel :) så läs det!

han är efter a.origo -måne, fux, rätt stor o högställd. jag vet vad du har för en shettis har kollat på din hemsida plus såg dej visa gazette i sommras på strömsholm :)

Har tänkt på det men vet inte riktigt hur den ska gå att fästa bara. Är en rockard köpt från Börjes och det är ju bara som en skiva där fram och den går ju inte att fästa något i. Hum, fattar ni hur jag menar?

tänkte oxå på nån "tvärslå" det borde ju finnas nån stomme till korgen ...

jo måne är inte så vanlig i stammarna nu för tiden ..

nej jag var bara åskådare, lr jag hjälpte linnea o. med hennes hästar när de skulle visas samtidigt.

Ok då vet jag nog vem du är. Snacka om stressig utställning! Jag hade tre med mig plus att jag visade en kompis två hästar. Linnea hade det väl också ganska stressigt tror jag för jag såg henne knappt! :confused:

joo det var full rulle, jag gick med amaze på ring när hon visade bambie o tvärtom, stackarn fick springa emellan :/

Ja samma här och dessutom släpa på ett trött föl. För att inte tala om vädret! Hade ju vita visningskläder som blev genomskinliga! :D Men domarna uppskattade det nog! :)

jo det gjorde de säkert :P den stora nackdelen med vita kläder (ja förrutom att de blir skitiga då ..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 884
Senast: Snurrfian
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 913
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka