Bästa tryckutjämnande sadelgjorden???

Moffsan

Trådstartare
Vilken tycker ni är den bästa tryckutjämnande sadelgjorden? Dags o köpa ny och vill ha hjälp att hitta en riktigt bra rak lädergjord som e bred på mitten.
Hoppas på många bra förslag! :D

Sv: Bästa tryckutjämnande sadelgjorden???

utan tvekan tixerant!

finns ingen annan som fördelar trycket lika bra. ska det vara en hoppgjord så finns det många fina magplattegjordar. bates nya cair gjordar är heller inte så tokiga, dock är dom väldigt tunga.

Lång gjord och utan magplatta, endast bred på mitten, inga svängda gjordar utan raka.

Har egentligen en tixerant beställd men den beställs från affären först på måndag o jag e lite tveksam om den kommer o fungera, rädd att den kortare inte når om honom när han blåser upp sig o att den längre blir för lång... Men de lutar klart mot en sådan o testa iaf om de passar...

Vill dock hitta några alternativ innan jag bestämmer mig, ska man köpa så dyr gjord ska man vara helt 100 juh ;)

Jag har wintec cair gjordar. De är helt super! Min häst som har lindrig sadeltvång visar inga tecken alls med dessa gjordar.

Visar bild.

CIMG1727.jpg

CIMG1736.jpg

Tyvärr men svängda gjordar går helt bort, även om inte denna e så mkt svängd...

De såg fina ut :laugh:

Jag har en tryckfödelargjord från Prestige: http://www.prestigeitaly.com/elenco.php?padre=5&cat=6&id=62

Den är väldigt mjuk och följsam! Man kan lägga den platt på marken hur lätt som helst till skillnad mot min dressyrgjord som efter några turer format sig helt efter hästen. Vad man vill ha beror hu helt på, min häst reagerar likadant med båda dessa.

Dock är den ju inte "jätte"bred, minns inte vad jag mätte den till men har för mig det var 16 cm, kan varit 14 oxå. Smalare än dressyrgjorden iaf som är 18.

Men som alltid med Prestige så är det mycket fint läder och mycket fint hantverk! Och resåren är såpass stadig som jag vill ha den.

Den där såg väldigt bra ut! Men e den verkligen så smal på bredaste stället på mitten? Kan iof mäta den jag har idag o se hur bred den är... Du får gärna kontrollmäta din oxå om du vill :)

Jag menar inte att den inte får forma sig runt hästen utan den ska inte vara anatomisk utformad, "böjd" i lädert, som t.ex. denna http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/7145

Tyckte inte de va breda nog på mitten o vill inte ha hel magplatta juh... Men tack för förslaget iaf!

Den där såg väldigt bra ut! Men e den verkligen så smal på bredaste stället på mitten? Kan iof mäta den jag har idag o se hur bred den är... Du får gärna kontrollmäta din oxå om du vill :)

Jag menar inte att den inte får forma sig runt hästen utan den ska inte vara anatomisk utformad, "böjd" i lädert, som t.ex. denna http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/7145

Jag kan mäta den i helgen när jag är hemma hos hästen igen, påminn mig gärna fre/lör i denna tråden om jag inte svarat. Mitt minne är bra man kort :angel: Den är iaf tillräckligt bred för att hästen inte ska reagera, vilket han gör på vanliga gjordar.

Jag förstod det, ville bara förklara hur just den gjorden fungerar :) Vissa hästarn kanske fungerar bättre med så här mjuka och andra fungerar bättre om de är stadigare som min dressyrgjord, man vet ju aldrig :)

Långa gjordar alltså? som dessa kanske?
(dom är inte svängda)

Globus_234870sv.jpg

tekna

globus%20gjord%20ordo%20anat.jpg

ordo equester
(jag har sådan fast i dressyrmodell,,,detta är allroudnmodell, finns även hoppmodell med annan magplatta)

ordo equester
(jag har sådan fast i dressyrmodell,,,detta är allroudnmodell, finns även hoppmodell med annan magplatta)[/QUOTE]

Den såg riktigt bra ut! Är absolut en som kan vara av intresse... Får kolla upp vart jag kan hitta en o klämma på i verkligheten bara...

ordo equester
(jag har sådan fast i dressyrmodell,,,detta är allroudnmodell, finns även hoppmodell med annan magplatta)

Den såg riktigt bra ut! Är absolut en som kan vara av intresse... Får kolla upp vart jag kan hitta en o klämma på i verkligheten bara...[/QUOTE]

Anledningen till att jag köpte Prestigen är att Ordon är sjukt smal akom armbågen. Och eftersom min häst ändå har sadel + gjord rätt långt bak så gjorden aboslut inte stör frambenen såg jag ingen anledning till att ha en gjord som är så smal där.

Annars minns jag den som jättefin i läder i hanterverk den oxå så kolla absolut upp den :)

Jag gillar mina från mustang skarpt, både dressyr och lång (dressyren är dock inte 'rak' som du vill ha den). Har 'allt' det jag vill ha. Dvs tryckfördelande, snabbfästen för martingal/förbygel/graman, (på hoppditon extraplus för att den har både för de med hälla och de med snabbknäppe) - och så dubbel resår.

(Skitiga på bilden)

Thumbnail.aspx

Tack för alla era tips!!! :bow:

Idag blev de till o köra runt o leta efter en gjord... Första affären hade Ordon men bara i brunt så jag begav mig till nästa affär då... De hade en Passier som jag fastnade för så den blev det!

30396842.jpg

Liknande trådar

Utrustning Försöker hitta rätt sadelgjord till min lite känsliga ardenner, hade en ELT som satt bra, men tyvärr tyckte han att det rörde sig för... 2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: kem
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 384
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
541
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka