Bästa torrfodret?

_Maria_

Trådstartare
Vilket är det bätsa torrforet som finns och varför? ;)
Även om det finns bättre saker än torrfoder så skulle det vara intresant att veta:bump:

Sv: Bästa torrfodret?

:rofl:
Nämen neeej...Det är faktiskt hur torrisarna är formade som är viktigt. Tycker jällefall min kise. Hon vill ha hjärtanform på. Då känner hon sig älskad till max:bump:

Nej men seriöst..:smirk:

Specific FCD har katten käkat så länge jag kan minnas. Det är ett torrfoder som ska hjälpa mot urinstenar. Säljs hos veterinär.

Hur kan du rekommendera ett torrfoder som först som 4:e ingrediens har animaliskt protein (som dessutom är fisk... )? :confused: :crazy:

Maize protein, wheat, animal fat, fish meal, eggs, maize, rice, potato protein, sugar, minerals, buttermilk powder, hydrolysed protein, vitamin mix, powdered cellulose, seeds (plantago psyllium husk), sunflower oil Antioxidant: butylhydroxytoluene (BHT). It contains no synthetic dyes or flavouring.

De enda ingredienserna som jag skulle vilja ge min katt är animaliskt fett och ägg. Dessutom innehållet fodret BHT som tillsammans med BHA ha bevisats ge lever- och njursvikt hos katt.

Läs på lite om kattens näringsbehov på Sols hemsida! http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Jaa du. Mina har bestämt att det är Hill's. Har provat att byta till Royal, det funkade inte, de blev helt ifrån sig och matvägrade seriöst. fick byta tillbaks och det trots att jag givetvis introducerade sakta genom att blanda. (och jag försökte förhärda mig och intala mig att jag var pjoskig) men det hjälpte inte, de blev helt blankställda och åt inte vare sig det gamla eller nya i blandningen! Bytte tillbaks, och då åt de igen. ska vara en särskild sort av Hill's också.... :D

Det finns ett (dyrt) som jag tror heter Specifik, det brukar finnas på veterinärmottagningar. Bästa torrfodret, lätt!;)

Jag vet inte om det är bäst, men det är i alla fall bra: Eukanuba. Min katt äter det med god aptit och hon äter tacksamt nog precis så mycket som hon ska med tanke på vad hon väger (har haft fri tillgång och vägt skålen varje kväll för att se hur mycket hon har ätit). Hon har slutat tigga hela tiden och ratar till och med blötmaten numer, så hon verkar äta sig mätt och nöjd på sin ranson.

_Maria_ skrev:
Vilket är det bätsa torrforet som finns och varför? ;)
Även om det finns bättre saker än torrfoder så skulle det vara intresant att veta:bump:

mina åt friskies innan, men den store, snart2år blev jättemager!!
så jag tog mod till mig och gick till zoohandlaren och beskrev läget:

*min kattunge har inget stopp när det gäller mat (han e 5 månader)
*den stora katten på snart 2år,äter lite och är mager, jag är rädd att han inte får i sig det han ska!

jag fick då rådet att köpa royal kitten 34.
min följdfråga blev naturligtvis...men kan den store äta det???
hon svarade då att den store behöver mycket protein, så han går upp i vikt utan att behöva äta jättemängder...
mina tider till katterna är:

07.00 20g var på var sitt ställe.
13.00 10g var på var sitt ställe.
20.00 10g var på var sitt ställe.
01.00 20g var på var sitt ställe.

detta för att säkerhetsställa att den lille inte snor den storas mat!
den lille heter för övrigt Gardens first piper och ni hittar honom och hans sida här: www.gardensfirstpiper.blogg.se (:idea: hemsida)

Jag (och mina katter) tycker att Royal Canin är bäst. Provade Hill´s men hankatten tål det inte. (Glutenallergiker)

Vet inte vilket som är bäst.... är på jakt efter nytt foder till min kräsna katt, och tänkte prova Bravo, efter som jag ger deras färskfoder till min hund och är nöjd, så tänkte jag ge kattfodret ett chans också...
någon som har provat det?

Bravo katt:
Animaliska produkter från kyckling och nöt, Olika sorters fisk, Majs, Äggviteämnen, Animaliskt och vegetabiliskt fett, Jäst samt Mineraler och Vitaminer

Näringsvärde:

Protein 30,00 %, Fett 10,00 %, NFE 36,50 %, Fibrer 2,50 %

Magnesium 0,20 %

Jag tycker att det är aldeles för låg fetthalt och på tok för mycket kolhydrater (NFE). Dessutom är magnesiumhalten dubbelt så hög som i de flesta torrfoder.

Ok, det låter ju inte så bra, vad skulle du rekommendera i stället?

Jag tycker inte om torrfoder över huvud taget. :smirk:

Mjau är ok, det är det jag ger när det inte går att ge BARF t.ex. när jag åker bort. Jag tycker inte om Hills och Royal Canin eftersom de innehåller BHA och BHT (syntetiska antioxidanter).

Whiskas tråden som var aktuell i förra veckan är rätt bra läsning, annars kan du söka på BARF och få upp inlägg som Sol har skrivit, hon är mycket bra på det här med näringslära.

Mina katter äter Hill's och de mår prima!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
462
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama