Sv: Bästa tipsen vid nattning!
Det beror ju på vad ni föräldrar är beredda på att göra.
Jag skulle antingen ligga bredvid tösen och gärna ha lite musik på i bagrunden tyst och inte gå därifrån förrens hon somnar. Min dotter har periodvis lek propeller i sängen mm allt för att slippa somna hur trött hon än är. Ligger jag då brevid henne så somnar hon mycket fortare för jag kan hålla koll på att hon blundar och ligger rätt stilla. Byta liggställning då och då är ok men inte leka propeller.
Vatten ja, se till att hon kissar det sista hon gör innan ni lägger er. Tala gärna om för henne tidigare på dagen att nu är det ändrade rutiner. Skall man ha vatten får man dricka det innan man lägger sig i sängen. Påminn henne gärna precis innan ni stoppar ner henne. Håll sedan stenhårt i mammahjärtat när ditt barn börjar kvida som om hon skulle DÖ av törst för håller du det så kommer hon bara testa någon dag eller tre. Ni tjänar på det båda två i längden då din dotter annars förlorar sömntimmar och ni erat tålamod. Det är så lyxigt att bara kunna lägga barnet och vips så sover dom
Jag låg brevid min dotter tidigare när hon skulle sova (somnade fortare då) ända tills jag blev utkörd ur hennes säng
Fick hon bara in vanan att somna fortare så visste jag att den skulle sitta i även när jag inte låg brevid henne senare.
Sedan är dessa perioder vanliga enligt skolpsykologen. Han säger att dom flesta tror att när man har gått igenom 5 minuters metoden som baby så är allt klappat och klart vilket är helt fel. Det är vanligt att det blir problem med nattning periodvis under hela barnets uppväxt (vet väl hur många tonåringa är
).
Just nu har min dotter en period att hon går och lägger sig, jag stoppar om henne (har sagt till henne att det är slut med vatten efter läggdax för ett tag sedan, höll hårt i mammahjärtat och det är jag glad för nu), sätter på musiken och 5-15 minuter senare sover hon.
Att jag har haft riktiga problem ett litet tag med läggningen när hon var yngre är ett minne blott men jag har diskuterat och förklarat för min dotter varför kroppen behöver vilan och hon är stor nog att förstå varför det är för hennes skull vi gör så.
Problem med att sova kan också bero på för lite psykisk stimulans dvs använda hjärnan stimulan och det kan bero på övertrötthet eller att barnet faktiskt har mindre sömnbehov än man tror.
Det kan också bero på ren och skär envishet