Bästa tippsen på spruckna & slitna sommar hovar??

C

Cantus

Kan jag få lite bra tipps på spuckna slitna sommar hovar.
Vattenbad?
Hov olja?
Lerinpackning??

Det är nytt för mig så jag behöver alla tipps för barfota hästar!

Sv: Bästa tippsen på spruckna & slitna sommar hovar??

(nu går ju inte min barfota, men iallafall) när min får lite torra hovar på somrarna så svampar jag med olivolja på/i hoven, ser till att fukta dem med vatten och så, funkar för henne!

veterinären och hovslagarens tips-kallpressad rapsolja (gärna ekologisk)-som pänslas på 3-5 gånger i veckan

Hovfett! Billigt och funkar utmärkt, ingen sprucken hov här inte. Smörjer väl på ca 1 gång i veckan, mer vid behov. Kostar runt 50 kr.

Det bästa tipset för bra hovar jag fått är att massera kronranden ofta för bra blodcirkulation/bra tillväxt.

Fett har en tendens att bli beroendeframkallande. Att hovarna tillslut behöver fett eller olja för att inte bli torra som fnöske. Vilket är en av mina fobier (att behöva underhålla varje dag i resten av hästens liv..) eftersom jag är lite lat! :angel:
Använder därför inte hudkräm eller dylikt till mig själv heller.

Sprickor kan man ju delvis förebygga genom att verka tillräckligt ofta så det inte trasar en massa längst ner på hovväggarna. Och genom att hovarna blir starkare och får bättre kvalitet av bra verkning, bra foder, bra blodcirkulation, mycket rörelse, så tror jag inte det gör något om hovarna blir torra.

Min hovslagare säger att det inte ger någon effekt att "pensla på" vare sig olja eller hovfett. För att hoven ska kunna ta åt sig av tex oljan måste man först "rugga upp hovytan" lite försiktigt. Det kan man göra med tex "schotchbrite" (grov/rivig svamp, finns på byggavd, färgaffärer odyl) eller ett jäätefint sandpapper. Sen ska man ta lite droppar olivolja och gnugga in i hoven. Inte massor tyckte min hovis. Ska fungera bra säger han iaf ;)

Min hovslagare säger att det inte ger någon effekt att "pensla på" vare sig olja eller hovfett. För att hoven ska kunna ta åt sig av tex oljan måste man först "rugga upp hovytan" lite försiktigt.

Fast tanken är ju inte att hoven ska "ta upp" oljan utan att oljan ska stänga in den fukt som finns naturligt i hoven.

Rapsolja eller någon annan vegetabilisk olja funkar utmärkt för att hålla hoven smidig under sommaren eller andra torra perioder.

Finns en tidigare tråd om detta också :D

Hur länge, hur "hårt", med vad (eller utan något, tänkte annars på typ lite Arnikagel som ju är bra för blodcirkulationen) är bäst att massera?

Enligt rådet jag fick så var det ett par minuter per dag och hov. Lär bli bättre effekt av att använda Arnika eller dylikt i samband med det, precis som du skriver eftersom det är blodcirkulationen man vill åt, samtidigt kan det bli lite väl mycket att använda Arnika precis varje dag.

Tillräckligt hårt för att komma åt, lite tryck mao, men inte "hårdhänt" så det blir obehagligt för hästen utan bara så man kommer ner under skinnet och inte bara glider med fingrarna på pälsen.

Kl
Det är bara i undantagsfall som hoven behöver extra cirkulation sommartid.
hovarna växer MER på sommaren- antagligen ljuset om den inte står på box då förstås;)

Som Morvan skrev är det för att BEHÅLLA hovens fukt som den bör förses med ett skyddande skikt.
Jag föredrar fett framför olja som försvinner ganska fort när hästen rör sig i damm eller gräs.

Det bästa tipset för bra hovar jag fått är att massera kronranden ofta för bra blodcirkulation/bra tillväxt.

Fett har en tendens att bli beroendeframkallande. Att hovarna tillslut behöver fett eller olja för att inte bli torra som fnöske. Vilket är en av mina fobier (att behöva underhålla varje dag i resten av hästens liv..) eftersom jag är lite lat! :angel:
Använder därför inte hudkräm eller dylikt till mig själv heller.

Sprickor kan man ju delvis förebygga genom att verka tillräckligt ofta så det inte trasar en massa längst ner på hovväggarna. Och genom att hovarna blir starkare och får bättre kvalitet av bra verkning, bra foder, bra blodcirkulation, mycket rörelse, så tror jag inte det gör något om hovarna blir torra.

Det är en myt vad jag vet, iaf vad gäller lypsyl, hudkräm osv. Borde vara samma med hoven

Det ÄR det!
Finns nya rön som likställer vår hud med hovarna.

hovfett o liknande gör ju snarare att hoven blir torr om man inte använder det.
dessutom tar ju hoven upp mest fukt underifrån så rätt meningslöst att pensla "på" den.....

Nu får du nog läsa tråden igen!

Det där sa man för 30 år sen, men har nu ändrat på rönen.

Samtidigt har jag en syster som är beroende av lypsyl - annars blir hon snustorr! Huden är däremot inte torr..

Det är lite skillnad på att smörja 15ggr/ dag- eller hur?

jag penslade hovarna på min häst med rapsolja varje dag i nästan ett år. Detta på hovslagarens inrådan eftersom hon hade hovsprickor. Nu är sprickorna borta (antagligen inte pga oljan utan en bra hovslagare). Jag har slutat med oljan sedan några månader och har bara på den när hovarna verkar torra. De har inte blivit beroende av oljan.

Jag har själv inga problem med torra, spruckna hovar men fick för länge sedan tipset av en hovis att använda fodertran.

Luktar blääää men ska vara skitbra.

Fodertran på hovarna är super :D

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka