Bästa senskydden för grova ben?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Mina vardagsskydd börjar se lite...eh...Söndertrasade ut, för att uttrycka det milt.
Därför letar jag nu efter par nya.
Då de ska vara för vardagsbruk behöver de inte vara så "flashiga", de nuvarande var ett par "Hööks basic" t.ex. Pris max 500 kr.
Kruxet är bara att H.H har relativt korta, men grova (fram)ben. 24 cm långa och jag kommer inte ihåg hur breda nu men... Han har definitivt full på bredden, men på längden har han "långa cob"/"korta full".
Just det, de Hööksskydden han har, som nu är typ 3-4 år gamla, säljs inte längre. Annars hade jag gärna köpt ett par likadana.
Får jag önska färg så gärna svarta, gråa, blåa eller turkosa :D

Vad rekommenderar ni? :up:

Mina vardagsskydd börjar se lite...eh...Söndertrasade ut, för att uttrycka det milt.
Därför letar jag nu efter par nya.
Då de ska vara för vardagsbruk behöver de inte vara så "flashiga", de nuvarande var ett par "Hööks basic" t.ex. Pris max 500 kr.
Kruxet är bara att H.H har relativt korta, men grova (fram)ben. 24 cm långa och jag kommer inte ihåg hur breda nu men... Han har definitivt full på bredden, men på längden har han "långa cob"/"korta full".
Just det, de Hööksskydden han har, som nu är typ 3-4 år gamla, säljs inte längre. Annars hade jag gärna köpt ett par likadana.
Får jag önska färg så gärna svarta, gråa, blåa eller turkosa :D

Vad rekommenderar ni? :up:

Är det just senskydd du ska ha, eller strykkappor/vanliga benskydd? Tänker att du med tanke på ditt nick förmodligen rider dressyr. Men du kanske hoppar också?

Är det just senskydd du ska ha, eller strykkappor/vanliga benskydd? Tänker att du med tanke på ditt nick förmodligen rider dressyr. Men du kanske hoppar också?

Jag hoppade 10 cm idag faktiskt :D
Nej, men jag har rider till 99% dressyr, men vill dels ha det extra skyddet för senan, och dels är det senskydd (som modell, jmf. med "dressyrsskydd") som jag tycker sitter bäst på hans ben. :up:
Strykkappor har jag inte hört någon använda sedan 00-talet tbh. :p

Jag hoppade 10 cm idag faktiskt :D
Nej, men jag har rider till 99% dressyr, men vill dels ha det extra skyddet för senan, och dels är det senskydd (som modell, jmf. med "dressyrsskydd") som jag tycker sitter bäst på hans ben. :up:
Strykkappor har jag inte hört någon använda sedan 00-talet tbh. :p

Vanliga strykkappor säljer som smör på Hööks. Använder det själv, främst vid uteritt, och det gör även en massa bekanta till mig så det är nog inte så ovanligt. I övrigt kör jag på luddskydd eller andra dressyrskydd. Så nä, just senskydd har jag dessvärre inga tips på.

Vanliga strykkappor säljer som smör på Hööks. Använder det själv, främst vid uteritt, och det gör även en massa bekanta till mig så det är nog inte så ovanligt. I övrigt kör jag på luddskydd eller andra dressyrskydd. Så nä, just senskydd har jag dessvärre inga tips på.

Oj! :eek:
I mina krokar använder alla senskydd oavsett disciplin.

Spinoff och jag kanske är väldigt okunnig nu, men är det nån skillnad på damasker och strykkappor?
Såna där som oftast är i konstläder, med luddinsida och tre kardborrespännen (i mina kretsar kallade "luddskydd"), är de strykkappor eller damasker?
För såna vet jag nog ingen som INTE har iallafall, vad de nu än är :) Provat såna @Dressyrtjejen_97 ?

Spinoff och jag kanske är väldigt okunnig nu, men är det nån skillnad på damasker och strykkappor?
Såna där som oftast är i konstläder, med luddinsida och tre kardborrespännen (i mina kretsar kallade "luddskydd"), är de strykkappor eller damasker?
För såna vet jag nog ingen som INTE har iallafall, vad de nu än är :) Provat såna @Dressyrtjejen_97 ?
Det är en form av strykkapa skulle jag säga, och de kryllar det av :p
Det jag menade i inlägget ovan var neoprene-strykkappor, sådana har jag inte sett på år och dagar.
Jag har försökt prova sådana, men stl. Full gick inte att knäppa, och X-full blev för långa. :grin: :down:

Inte senskydd i alla fall, dels tycker jag de blir för täta, dels hade jag varit försiktig med det elastiska punkttrycket över benet när de ska sitta på så länge.

Ett par lätta (och lätt-tvättade) strykkappor som torkar fort är det bästa.

Inte senskydd i alla fall, dels tycker jag de blir för täta, dels hade jag varit försiktig med det elastiska punkttrycket över benet när de ska sitta på så länge.

Ett par lätta (och lätt-tvättade) strykkappor som torkar fort är det bästa.

Ett ridpass är väl helt normalt länge att ha på ett par benskydd? Har aldrig varit med om att någon häst har fått skador av senskydd under ett ridpass O_o Vad skulle man ha när man hoppar tex menar du? :)

På min förra häst, en nordsvensk korsning med korta grova ben, satt HV polos senskydd i stl full absolut bäst. De är aningens lägre än majoriteten av fullskydd. Även Glen Gordon funkade, men HV var de som satt klart bäst. Värt att prova! Går att hitta till vettigt pris också tycker jag :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en liten irländare 1,58 m hög med korta och ganska grova skenben. Hon slår sig inte på benen, men jag vill gärna ha senskydd...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 620
Senast: Marvin
·
Äldre *Lite osäker på vart jag skulle lägga tråden - moderatorn får gärna flytta* Nu är det såhär att jag har begåvats med ett par (endast)...
Svar
10
· Visningar
12 160
Senast: Congeria
·
Utrustning Min fjording har jag kommit fram till har väldigt dumma ben. Har nämnligen inte hittat ett enda par senskydd som passar. Ett par...
Svar
12
· Visningar
1 287
Senast: Nomina
·
M
Hoppning Hej! Jag är på jakt efter ett par senskydd fram till min islandshäst som jag satsar på hoppningen med. Och vi vet ju alla att...
Svar
9
· Visningar
1 990
Senast: 909ellie909
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix