Bästa sättet att förvara hö!

N

Novalee

Hur gör ni?:idea:

Vilket är det enklaste och bästa sättet att förvara höet så det håller sig fint:confused:

Det kan ju inte ligga fritt om man har det lite fuktigt och det dessutom snöar in ibland:crazy:

Sv: Bästa sättet att förvara hö!

Vi har vårt hö ovanpå stallet, höloftet. Där håller det sig fint och fräscht. Vi har så vi kan öppna ordentligt så det kommer in mycket luft men det behövs inte mer än den första veckan efter skörden.

Det viktigaste är egentligen att ha halmbalar runt om hela höpartiet. Detta för att minska risken för återfuktning av hö:et (mögel.. :crazy: )

Förvara mitt hö på logen ovanför stallet. Mitt stall är ett gammalt timrat hus med panel utanpå. Det har också dubbla tak, det gamla spåntaket + plåttak. Jag har aldrig haft några problem med återfuktning, det hö jag köper är ordentligt torkat med fläkt. Lägger aldrig höbalar mot väggarna utan lämnar en luftspalt så att luften kan cirkulera ordentligt.
//marti

Det finns ingen loge på vårt stall så vi tar hem typ ett pickup-flak fullt i taget, det förvarar vi på lastpallar i en tom box.
Vi tar ju hö från grannen så det är bara att åka över och hämta när man behöver så det är jättepraktiskt.
Sen ligger det ju inte så länge vilket gör att det inte hinner blir dåligt.

Hösilagebalarna har vi också i boxen btw. Småbal 35 kg.

Jag e nog lite trög för jag kommer inte på vart e-län ligger i sverige... :o det finns nämligen lite geografiska skillnader.... "hemma" i norrland fick jag aldrig lära mej att (+ att det inte behövdes heller...) ha halm runt höet för att skydda. Men de flesta bönder söderut, framförallt skåne, vet vikten av att lägga halm runt för att minska återfuktning... Tycker ofta man stött på höpartier där ytterbalarnas kanter är mögliga, och det vill man ju inte ha!

Halmbalar runt om är kalas. Under hösten när luftfuktigheten är hög är det ursvårt hålla höet fint. Brukar ta hem så jag klarar mig till november o sen köpa resten så jag klarar mig till betet. När det är kallt är det ju torrt o då mår ju höet bra.

E-län = Östergötland!

Som du skrev så skiljer det sig mellan landsändarna hur höet bäst kan förvaras. Men det har även betydelse hur logen ser ut, en vägg av glespanel där regn och snö tränger in eller en tät vägg har betydelse. Kompisen har "vanlig" loge dvs glespanel där man kan se ut mellan bräderna och hon har ofta problem med återfuktning samtidigt som hon är för snål att lägga halm runt...
//marti

Vi lägger våra på pallar och gärna minst en meter från väggen, där det lätt bildas fukt och snöar/regnar in på loftet.

Hö och halm har jag i boxar , hösilaget är utomhus täckt med pressening. Ingen av dessa lösningar är jag nöjd med, men det får funka ! :)

Jag bor i fuktiga skåneland:crazy: och har idag höet på markplan med sten och täta träväggar... men snön kommer ändå in ibland när det blåser (tror uppifrån taket):(

Har det inpackat helt i halmbalar och då håller det sig fint :) men det är lite omständigt så fort man ska ha ut en bal=varje dag:angel:

Skulle det kunna funka med att ha halm bara runt om och under:confused: läste i ridsport att någon hade pressening över och att det funkade bra:idea: Kan det vara något? Någon som provat?:bow:

Nej jag har inte provat pressening. Men förra året köpte jag ett parti underbart hö, fullt med örter som luktad mint. :love: Jag la upp det på loftet utan att täcka över eller lägga halm runt. Idiot som man är. Och efter ca två mån var allt som låg utåt helt förstört och mögligt. Efter det har jag lärt mig att man måste lägga halm i ytterkanterna och helst ovanpå.

Åh, vilka massa kloka svar. :bow: Nu har jag fått reda på massor av bra saker inför höskörden i sommar :)

Det ska bli riktigt spännande; vi har sått in vall med bl.a kummin i. Fröna liktade underbart :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat