Bästa/sämsta fraktalternativ?

purity_666

Trådstartare
Ja vilket föredrar ni? Fördelar och nackdelar med de olika?

Egentligen tycker jag posten är bäst, men tyvärr dyrt. Schenker funkar lite olika, ibland ganska sega och ibland supersnabba. DHL skickar snabbt, men ibland ser paketen ut som de gått igenom en mangel. Postnord är jag inte så imponerad av.

Kom att tänka på det efter att ha hämtat ett paket från DHL idag med fin röd "aktas" tejp på. Om det där är DHL´s aktas-standard vill jag inte veta hur vanlig standard är. Nu hade jag tyr för att den som skickade hade lagt i massa stora luftkuddar i paketet så inget gick sönder. Men era erfarenheter?

10933743_10152984373147456_2399305310562881971_n.jpg

Jag använder Posten till småsaker upp till ett kilo. Schenker till större saker upp till tio kilo och bussgods om köparen vill betala vid uthämtning :)

Hej!

Jag skickar mest med Posten, mestadels för att jag inte kan ta mig någon annanstans för att bli av med paketen. Är saker riktigt ömtåliga skickar jag de inte alls, litar inte så mycket på nåt av alternativen. UPS använder jag ALDRIG, det har blivit fel så många gånger.

/Lavinia

Egentligen tycker jag posten är bäst, men tyvärr dyrt. Schenker funkar lite olika, ibland ganska sega och ibland supersnabba. DHL skickar snabbt, men ibland ser paketen ut som de gått igenom en mangel. Postnord är jag inte så imponerad av.

Posten och PostNord är samma sak, även om marknadsföringen av det hela är katastrofal.

Jag skickar i princip alltid med posten, men så jobbar jag där också.

Posten och PostNord är samma sak, även om marknadsföringen av det hela är katastrofal.

Jag skickar i princip alltid med posten, men så jobbar jag där också.
Aha, det visste jag inte. Jag får alltid paket med "posten" utkört av lantbrevbäraren, men på postnord måste jag åka till deras terminal och hämta. Rätt drygt.

Jag tycker det är konstigt att mina paket från typ Kina är i bättre skick än DHL i vissa fall. Visst kan olyckor hända, men med dom händer det lite för ofta.

Posten delar ut breven/mindre försändelser och postnord är ju logistik, kör större tyngre saker.

När det gäller tyngre grejer så skickar jag med Schenker. Har inget att klaga på där.
Visst kan det ta lite tid med frakten men det är jag ju medveten om när jag väljer dom. Vill man ha ett snabbt alternativ så är det posten som gäller.
Så man kan inte klaga på leveranstiden. Det står på deras hemsida att det kan ta någon dag extra och vanligast är mellan 2-4 dagar.

Lättare saker jämför jag först posten och Schenker och tar den som är billigast.

Jag föredrar Schenker, deras ut/inlämningsställe är nära mig och de är enkla att ha att göra med. DHL har jag en bit till utlämningsstället, så jag skickar aldrig med dem.

Efter att ha hittat en hel back med stulen post, från just Posten så är jag väldigt tveksam till att skicka med Posten till ställen där de delar ut med cykel (dvs städer). Dessutom tog det en hel vecka innan Posten hämtade all post, trots att vi ringde och påminde... Men annars är det ju smidigt och går fort, däremot få det nog bli SkickaLätt om det är något värdefullt.

Små saker: Postens gröna kuvert (Tex bett och liknande)
Större saker: Schenker (schabrak och uppåt typ)

Ja vilket föredrar ni? Fördelar och nackdelar med de olika?

Kom att tänka på det efter att ha hämtat ett paket från DHL idag med fin röd "aktas" tejp på. Om det där är DHL´s aktas-standard vill jag inte veta hur vanlig standard är. Nu hade jag tyr för att den som skickade hade lagt i massa stora luftkuddar i paketet så inget gick sönder. Men era erfarenheter?

10933743_10152984373147456_2399305310562881971_n.jpg

UPS på jobbet, klart bäst hantering blir aldrig fel, och funkar bra logistik l. Och har konkurrenskraftiga priser.

Privat Schenker för prisvärdhet på småpaket.

Undviker TNT
Linköping -Los Angeles = 22h
Linköping -Åtvidaberg (3 mil) = 48 h.

?.......

Posten delar ut breven/mindre försändelser och postnord är ju logistik, kör större tyngre saker.

Nästan. Förut kördes brev (klumpar, mindre paket o.s.v.) av Posten Meddelande AB och större paket, lastpallar och liknande av Posten Logistik AB. Dessa bolag finns inte längre utan är tillsammans Postnord Sverige AB.

Egentligen är det inte så viktigt för kunden att veta kanske då det hittills inte gjort så stor skillnad utåt sett.

Aha, det visste jag inte. Jag får alltid paket med "posten" utkört av lantbrevbäraren, men på postnord måste jag åka till deras terminal och hämta. Rätt drygt.

Jag kan inte svara på varför det är skillnad, har gjort min första dag som paketansvarig idag :D I vanliga fall har jag bara varit lantbrevbärare och således kört de paket som stått på min lista att jag ska köra.

Om du har lantbrevbäring kanske du kan beställa paketet att det ska komma ut med din lbb? Det har jag kunder som gör ofta men då är det mestadels varubrev (typ när man beställer från cdon, nelly och liknande). Det tar ju nån dag extra men för dem som har långt till närmsta serviceställe eller rentav inte kan köra bil alls är det ändå värt det.

Jag kan inte svara på varför det är skillnad, har gjort min första dag som paketansvarig idag :D I vanliga fall har jag bara varit lantbrevbärare och således kört de paket som stått på min lista att jag ska köra.

Om du har lantbrevbäring kanske du kan beställa paketet att det ska komma ut med din lbb? Det har jag kunder som gör ofta men då är det mestadels varubrev (typ när man beställer från cdon, nelly och liknande). Det tar ju nån dag extra men för dem som har långt till närmsta serviceställe eller rentav inte kan köra bil alls är det ändå värt det.
Jag får min hundmat utkörd automatiskt av posten med lantbrevbäring. De paketen väger 20-25 kilo. Ibland 1 paket ibland 2.
Men kattsanden som väger typ 18 kilo får jag åka till postnordterminalen för att hämta. Det hamnar inte ens på min vanliga paketutlämning. Det är skitkonstigt.

Jag får min hundmat utkörd automatiskt av posten med lantbrevbäring. De paketen väger 20-25 kilo. Ibland 1 paket ibland 2.
Men kattsanden som väger typ 18 kilo får jag åka till postnordterminalen för att hämta. Det hamnar inte ens på min vanliga paketutlämning. Det är skitkonstigt.

Det kanske är helt OT nu, men jag är nyfiken och kan inte tänka på annat än paket, avier, datorsystem och värden efter idag. Du har inte kvar nån låda från kattsanden och ser på klisterlappen om det finns ett tvåsiffrigt tal med en liten ruta runt? Nånstans i högerkanten ganska nära streckkoderna.

Det kanske är helt OT nu, men jag är nyfiken och kan inte tänka på annat än paket, avier, datorsystem och värden efter idag. Du har inte kvar nån låda från kattsanden och ser på klisterlappen om det finns ett tvåsiffrigt tal med en liten ruta runt? Nånstans i högerkanten ganska nära streckkoderna.

Haha.. skillnaden jag kan tänka är att kattsanden kommer från Tyskland så den skickas först med DPD sen över till posten. Men den får jag hämta ut på postnords ställe, inte på mitt utlämningsställe. De vill ha underskrift. De försöker leverera hem 1 gång men är man inte hemma då är det kört. Det paketet kommer inte med lantbrevbäraren, det kan komma när som helst på dagen.

Hundmaten skickas inom Sverige. Där har jag leverans till dörren och de behöver ingen underskrift och det kommer med vanliga lantbrevbäringen.

Har tyvärr inga kartonger kvar.

Haha.. skillnaden jag kan tänka är att kattsanden kommer från Tyskland så den skickas först med DPD sen över till posten. Men den får jag hämta ut på postnords ställe, inte på mitt utlämningsställe. De vill ha underskrift. De försöker leverera hem 1 gång men är man inte hemma då är det kört. Det paketet kommer inte med lantbrevbäraren, det kan komma när som helst på dagen.

Hundmaten skickas inom Sverige. Där har jag leverans till dörren och de behöver ingen underskrift och det kommer med vanliga lantbrevbäringen.

Ok, hm, jag ska luska lite nästa vecka ^^ Men du kan ju kolla nästa gång om du via posten.se kan beställa ut paketet med lbb. Jag vet inte alls om det går men kan ju vara värt att kolla iaf.

Ok, hm, jag ska luska lite nästa vecka ^^ Men du kan ju kolla nästa gång om du via posten.se kan beställa ut paketet med lbb. Jag vet inte alls om det går men kan ju vara värt att kolla iaf.
Ja det är ju konstigt, är samma vikt, eller hundmaten är tyngre ibland men då blir det två kollin. Kattsanden är dock alltid under 20 kilo eftersom jag bara beställer den så det är samma vikt alltid. Lite drygt att behöva åka extra för att hämta ut det paketet. Beställer jag schenker hamnar det på mitt vanliga ställe, men då testar de ju inte att köra ut.

Jag får också hämta försändelser skickade från utlandet på Postnords terminal medan inrikes skickas till ett annat utlämningsställe.
Trist att inte allt går via terminalen då den ligger bättre till för mig på vägen till jobbet.

Avsändaren bestämmer om lbb ska lämna ut utan underskrift. Därför fick jag mina hästskor levererade till dörren, jag tyckte inte de var speciellt stöldbegärliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka