Bästa sällskapsspelet

TygerTyger

Trådstartare
Vilket sällskapsspel gillar ni bäst och varför?

Själv är jag ett fan av klassiska TP men har dåligt koll på alternativen. Det skulle eventuellt vara värt att uppgradera inför alla familjeträffar i jul. :)

Jag älskar Ordbox! Eller Boggle heter det kanske numera. Så otroligt roligt! Men det tycker inte alla - jag kan bara tänka mig vad min dyslektiske pojkvän skulle tycka om det ;) Alfapet faller kanske i samma kategori.

Annars gillar jag frågespel, så TP, Backpacker osv. går hem hos mig.

När då då? gillar jag! Passar i de flesta sällskap, spelar ingen större roll vilka åldrar det är.

Själv är jag ett fan av klassiska TP men har dåligt koll på alternativen. Det skulle eventuellt vara värt att uppgradera inför alla familjeträffar i jul. :)

Carcassonne eller Smallworld för att de är så kul!

Talisman är inte så dum heller men jag har spelat det lite för mycket när jag var tonåring.

TP är en favorit även här, men det finns många andra bra frågesportspel med, men kan tyvärr inte komma ihåg några namn just nu. Såg på Facebook att det har släppts ett sådant med bara hästfrågor, lite sugen på det för att kunna garantera vinst till mig :D

Ubongo gillar jag också, men det kanske är tråkigt i längden om man inte gör som jag och ser till att vara obesegrad (ja jag gillar att vinna..) :p

Vi har sinnessjukt många spel (min man är skyldig till detta) och som familjespel kan jag rekommendera Bezzerwizzer. Vill man ha ett enkelt, men kul och lättspelat spel så tipsar jag om Blokus.

Finns ju massor med bra, beror lite på sällskap. De jag helst spelar med kompisar som inte är så vana vid spel är:

Citadels - bäst på 5-6 spelare (enligt mig) - kul spel med en hel del skadeglädje.
Alhambra - bra på 4 spelare - enkelt och kräver inte så mycket tankeverksamhet
Heckmeck - bra på 4-6 spelare - kul tärningsspel med MYCKET skadeglädje ;)
7 wonders - bra på 4 spelare - lite mer strategi och tänk
Memoir44 - 2 spelare - mycket strategi men enkelt att lära sig
Galaxy trucker - bra på 4 spelare - riktigt kul!
Power grid - har för mig det funkade bäst på 4-5 spelare - lite strategi men inte så svårt
RISK - det är ju ett givet spel, håller fortfarande efter 10 års tragglande :D bäst på 4 spelare

Smallworld, nyss inköpt och verkar väldigt lovande. Påminner en hel del om RISK men mycket mer förenklat. Verkar lätt att få med sig nybörjare på.

Spel som är mina favoriter med mer spelkunniga:

Puerto rico - bra på 3-4 spelare - handelsspel med mycket interaktion och att sabba för varandra
Trough the ages - bra på 2 spelare (avancerat och tar tid), mycket strategi och komplext
War of the ring - 2 spelare (avancerat och tar tid) , spännande! kräver nog att man gillar temat. mycket strategi, ett spel att gotta in sig i.
Twilight struggle - bra på 2 spelare, endast testkört men verkar riktigt bra. Strategi, krigsspel.

Har en bunt med andra spel också men har inte hunnit spela igenom alla tillräckligt mycket för att få bra uppfattning om dom eftersom de flesta vi känner inte är super-intresserade av spel så vi saknar helt enkelt folk att spela dom med ;).

Senast ändrad:
Carcassonne eller Smallworld för att de är så kul!

Talisman är inte så dum heller men jag har spelat det lite för mycket när jag var tonåring.

Håller med, carcassonne är ett bra spel, inte så svårt att få med nybörjare på.

Talisman har jag hört mycket om men inte köpt än, har inte kommit fram till om det verkar vara ett spel för mig eller inte (är ju så dyrt att köpa spel så man vill inte chansa för mycket).

Carcassonne! Så fort hela familjen är samlad plockas carcassonne fram. Vi tröttnar aldrig. Ett spel med ständig utveckling och ingen omgång blir den andra lik.

Ett spel som faktiskt är ganska trevligt (och gulligt tema) och funkar bra med barn är Zooloretto, tog inte så långt tid att spela heller.

Sedan är ju Ticket to ride också ett trevligt familjespel där även barn kan vara med. Inte mitt favoritspel men helt ok och många andra uppskattar det mycket.

Om man vill se bra recensioner så kan jag varmt rekommendera : http://boardgamegeek.com
Där kan man söker på antal spelare, svårighet osv. Dels så står det antal spelare för varje spel men sedan har användare fått skriva antal spelare de rekommenderar. Ett spel som är gjort för 2-4 spelare tycker jag sällan fungerar bra både för 2, 3 och 4 spelare. Spelet funkar oftast bäst på ett specifikt antal för att få en bra balans i spelet, jag litar därför mer på vad folk skriver på boardgamegeek när jag t ex vill hitta spel som jag och sambon kan spela själva osv. Man kan också se sammanlagda betyg mm. Det går även att köpa eller byta begagande och nya spel med andra användare.

Sist jag köpte spel så tipsade han i butiken om ett spel som heter Coup . SKulle tydligen vara riktigt roligt och ett "öldrickarspel" (spel som inte kräver mer koncentration än att man kan spela det över en öl med kompisar...typ.. ;) ). Fattade som att det var en hel del skadeglädje och inte så svårt. Ska nog köpa det som nästa spel, de brukar ge bra tips i den butiken.

Här hemma är det mest Monopol , Bondespelet och Cluedo som gäller när vi spelar. Men så spelar vi mest för 10 åringens skull :D

TP kan vi inte spela för då vinner sambon lätt eftersom han har ett jäkla minne, jag och sonen glömmer fort :grin:
Inser att jag kanske kunde uppdatera spelgarderoben till jul, utav drygt 15 sällskapsspel så spelar vi bara 3 av dom :angel:

Favoriten här hemma just nu är Triominos. Som domino fast trianglar. Behövs dock ngn som är bra på huvudräkning då det är mycket siffror.

Sambon är frågesportsnörd så just TP och sånt är inte alltför roligt, däremot typ Idiotkunskap, Det borde man ju veta? Och sådana spel funkar. Han är totalnörd när det gäller historia, sport och geografi så TP är ju liksom ingen ide.

Kinaschack och kortspel spelas också en del.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 419
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka