Finns ju massor med bra, beror lite på sällskap. De jag helst spelar med kompisar som inte är så vana vid spel är:
Citadels - bäst på 5-6 spelare (enligt mig) - kul spel med en hel del skadeglädje.
Alhambra - bra på 4 spelare - enkelt och kräver inte så mycket tankeverksamhet
Heckmeck - bra på 4-6 spelare - kul tärningsspel med MYCKET skadeglädje
7 wonders - bra på 4 spelare - lite mer strategi och tänk
Memoir44 - 2 spelare - mycket strategi men enkelt att lära sig
Galaxy trucker - bra på 4 spelare - riktigt kul!
Power grid - har för mig det funkade bäst på 4-5 spelare - lite strategi men inte så svårt
RISK - det är ju ett givet spel, håller fortfarande efter 10 års tragglande
bäst på 4 spelare
Smallworld, nyss inköpt och verkar väldigt lovande. Påminner en hel del om RISK men mycket mer förenklat. Verkar lätt att få med sig nybörjare på.
Spel som är mina favoriter med mer spelkunniga:
Puerto rico - bra på 3-4 spelare - handelsspel med mycket interaktion och att sabba för varandra
Trough the ages - bra på 2 spelare (avancerat och tar tid), mycket strategi och komplext
War of the ring - 2 spelare (avancerat och tar tid) , spännande! kräver nog att man gillar temat. mycket strategi, ett spel att gotta in sig i.
Twilight struggle - bra på 2 spelare, endast testkört men verkar riktigt bra. Strategi, krigsspel.
Har en bunt med andra spel också men har inte hunnit spela igenom alla tillräckligt mycket för att få bra uppfattning om dom eftersom de flesta vi känner inte är super-intresserade av spel så vi saknar helt enkelt folk att spela dom med
.