Bästa sällskapsspelen?

pollex

Trådstartare
Jag är lite dålig på att spela spel med barnen, men tror att det delvis beror på att de spel vi har hemma inte är alltför inspirerande. Så, vilka är era bästa sällskapsspelstips för en 7,5-åring och en 4,5-åring (som tror att han är äldre än han är)? Och vad går de spelen ut på/vad är bra med dem? :)

Som bakgrund:

Vi har redan: ett antal memory, In i stallet, Bamse fyra-i-rad, Kalaha, schack, fiskespelet och några lära-läsa-spel (som inte uppskattas :p). Framför allt den äldsta spelar gärna Monopol och Jägersro också, med förenklade regler - men jag tycker spelomgångarna med de sistnämnda tar så lång tid :o

Jag är hittills sugen på: Den försvinna diamanten, kinaschack och Hungry hungry hippos.

Catan Junior tror jag kan vara en riktig höjdare!

Vi har Catan version för vuxna och det är super kul!

Om sonen gillar monopol och Jägersro som är lite strategispel så borde han gillar Catan..

Labyrinth är en klassiker som vi brukade spela på fritids när jag var liten. Det finns som junior numera också, men det kanske blir för enkelt för det äldre syskonet om något år. Spelplanen är föränderlig och man måste tänka strategiskt i flera steg. Jättekul!

Vem där? Spelade vi också mycket. Ett spel för två personer där man genom uteslutningsmetoden ska lista ut vem den andra personen valt av ett gäng ansikten.

Råttfällan blev också flitigt spelat. Tar inte särskilt lång tid och är egentligen ett ganska enkelt spel, men har spänningsmomentet om fällan kommer att röra sig.

Den försvunna diamanten är också kul, som många andra också tipsat om.

Haller med om Catan junior, lite för lätt för 8aringen men perfekt för snart 7aringen och 3,5aringen är ocksa med även om hon nog inte riktigt förstar vad hon gör.

Uno är väldigt populärt här ocksa.
Spinderella spelar dom ocksa gärna.
Schack har dom tva äldre börjat spela mkt nu under sommarlovet.

Jag är lite dålig på att spela spel med barnen, men tror att det delvis beror på att de spel vi har hemma inte är alltför inspirerande. Så, vilka är era bästa sällskapsspelstips för en 7,5-åring och en 4,5-åring (som tror att han är äldre än han är)? Och vad går de spelen ut på/vad är bra med dem? :)

Som bakgrund:

Vi har redan: ett antal memory, In i stallet, Bamse fyra-i-rad, Kalaha, schack, fiskespelet och några lära-läsa-spel (som inte uppskattas :p). Framför allt den äldsta spelar gärna Monopol och Jägersro också, med förenklade regler - men jag tycker spelomgångarna med de sistnämnda tar så lång tid :o

Jag är hittills sugen på: Den försvinna diamanten, kinaschack och Hungry hungry hippos.

Nu lägger jag in ett tips för lite äldre barn; Ska vi slå vad? (klicka på länken för att få upp spelet med beskrivning). Vi spelar det med en 8- och en 10-åring och det är verkligen roligt för hela familjen. Sen får man i viss mån anpassa det lite, ta bort en del frågor/utmaningar och förklara noga innan barnen ska utföra något moment, men det är väldigt roligt. Så det är tips från mig!

Gargazon är ett lätt spel. Kanske lite för vuxet för 4,5 åringen men mitt brorsbarn på 6 spelar det själv.

Den försvunna diamanten
Spökspelet
Tjuv & Polis
Vem där
Plockepinn
Yatzy
Fia med knuff
Uno
Trivial Pursuit Disney med vuxenfrågor och barnfrågor. (Inte så lätt för mig kan jag säga men sambon som växt upp med Disney klarar det galant :) )

Nu måste jag hem och kolla då vi har 8st flyttkartonger med bara spel :D

Min sambos bror är en spelfantast och sist vi var där fick vi spela ett roligt pandaspel, Massa konstiga spel man aldrig hört talas om.

Det här spelar vi jättemycket både vuxna och barn.
Våra barn var kanske något äldre när vi började men det är enkelt lära sig reglerna
sequence_the_board_game_-_brdspel-38993207-19646377-org.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka