Bästa medlet mot mygg?

Rimfaxe

Trådstartare
Jag har en häst hemma, importerad från Spanien i höstas, som reagerade väldigt kraftigt på myggens härjningar nu för några dagar sedan. När vi kom ut till honom i hagen på kvällen efter myggens anländande var han full med bölder! Massor i ansiktet, under på magen och halsen och sidorna. :cry:

Sedan dess har han fått stå inne från tidig eftermiddag och över nätterna. Vi törs inte ha honom ute nattetid så länge vi inte vet hur han kommer reagera mer på myggen.

Vi har smort in honom med AVS 14 och något annat dyrt klådstillande medel. I ansiktet är han mycket bättre, men på kroppen har han fortfarande en del blaffor kvar.

Nu undrar jag om det finns något medel först och främst repellerande mot mygg? Flugor och bromsar finns det annat emot, men just mygg vill jag verkligen inte ha på vår häst. Det är önskvärt om effekten sitter kvar i mer än 24 timmar, så att man inte behöver ha på det flera gånger om dagen.

Vad kan ni tipsa om? Hemkokt eller köpt preparat; bara det fungerar! :up:

Sv: Bästa medlet mot mygg?

Man kan inte hålla på o spruta hästarna hela tiden o sen gassar solen...

Så jag instämmer med inläggen ovan- eksemtäcke o heltäckande mössa. Tyvärr.

0,5 dl vinäger
1 l vatten
1 hel vitlök
1 kryddburk rosmarin

Skär vitlöken i bitar. Lägg alla ingredienser en kastrull och låt småputtra någon timme. Låt kallna i kylen ett dygn. Sila och fyll på med 1 liter vatten. Fyll på sprayflaska. Kan användas både på häst och hund.

Det där är vad jag har varit rädd för på mina importhästar med. Så förra sommaren hade de ganska ofta täcken. I år har de som var med hela förra sommaren inte haft täcke ännu - men jag kollar dem noga och det åker på om jag ser tendenser. Hon som kom i augusti/september har haft täcke endel då hon reagerade en del på bett i ena flanken i år.

I mitt fall för att försöka se till att de hinner vänja sig vid svenska insektsinvasionen och förhoppningsvis bygga upp försvar mot den lite långsamt.

Så, jag skulle också föreslå täcke och kanske komplementera med flugmedel på ställen där täckena inte riktigt kommer åt om det behövs.

Ja, det är nog det bästa alternativet. Vilket täcke och huva rekommenderar ni? Han har nog storlek som en islandshäst, liten och nätt. Funkar exemtäcke mot mygg dock? Sticker de inte snabeln genom dem? Flugor och bromsar kommer ju inte åt att bita förstår jag.

Jag kan berätta att vi lät honom vara ute dygnet runt när vädret var bättre, och i en hage där inte myggen ansamlas i så stor mängd. Efter några dagar hade myggbettens storlek minskat ner, en del kliade han sönder så att det blev sårigt, men vi fortsatte smörja med AVS14 på betten tills de var läkta.

Han fick inga fler stora blaffor efter den första anstormningen, och han går nu ute dygnet runt som alla andra hästar utan täcke eller annat. Han bits av myggen men svullnar inte upp, utan det verkar vara i sin ordning. :) Han besväras inte mer av insekter än de övriga hästarna, så det känns skönt.

Det verkar som om det var en första reaktion på myggen i Sverige. En arbetskamrat berättade om att somliga norrlänningar sover ute en natt i de värsta mygganstormningarna och låter sig bli bitna, de blir på så vis immuna mot myggornas gift.

0,5 dl vinäger
1 l vatten
1 hel vitlök
1 kryddburk rosmarin

Skär vitlöken i bitar. Lägg alla ingredienser en kastrull och låt småputtra någon timme. Låt kallna i kylen ett dygn. Sila och fyll på med 1 liter vatten. Fyll på sprayflaska. Kan användas både på häst och hund.

Vilken vinäger brukar du använda?

Immuna kanske det eller också utvecklar hästen eksem som ger livslångt lidande och en massa bekymmer och en rejäl värdeminskning.
Importerar man häst från island så har man eksemtäcke på de första somrarna för att motverka att dom får eksem, eller livet ut. Där jag bor är risken för att utveckla eksem på import kanske 70%. Det är få importerade hästar häromkring som inte har utvecklat eksem.

Immuna kanske det eller också utvecklar hästen eksem som ger livslångt lidande och en massa bekymmer och en rejäl värdeminskning.
Importerar man häst från island så har man eksemtäcke på de första somrarna för att motverka att dom får eksem, eller livet ut. Där jag bor är risken för att utveckla eksem på import kanske 70%. Det är få importerade hästar häromkring som inte har utvecklat eksem.

Jag vill påstå att om man har täcke så skjuter man snarare upp eksemdebuten än att man motverkar att de får eksem, kanske med undantag när hästen är särskillt stressad exempelvis innan den har landat i sitt nya hem.

I vårt stall har 3 av 5 importer eksem. Ingen svenskfödd av 22 hästar.

I vårt stall har 3 av 5 importer eksem. Ingen svenskfödd av 22 hästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka