Bästa lyxiga picknick-maten för en födelsedag?

Man kan grilla på en picknick också!
Fransk potatissallad är gott till och god kall sås.
En kall förrätt blir perfekt medan man väntar på grillen.
Det kan man ju faktiskt göra också! Det kan va mysigt att sitta och grilla, det hade jag inte tänkt på :)
 
Någon som har bra tips på hur man transporterar grejjerna på bästa sätt? Nåt som man kan köpa billigt nånstans som underlättar så man slipper ha en massa olika påsar och korgar? Nån som vet nån fin filt eller liknande som man kan köpa billigt att sitta på. Handduk över en yogamatta känns inte så lyxigt :)
 
@Aliche - picknickfiltar/plädar med lätt vattensäkrad baksida finns bla. på Jula, Clas Ohlson Biltema etc. Från 50-200 kr. Ica Maxi och andra större mataffärer och typ Lagerhaus, ÖB etc brukar också ha!

Nämnda ställen brukar också ha olika varianter på korgar/väskor för ändamålet, från billigt till dyrt beroende på hur estetiskt man vill att det ska vara. Annars brukar en vanlig rygga räcka gott :)
 
Någon som har bra tips på hur man transporterar grejjerna på bästa sätt? Nåt som man kan köpa billigt nånstans som underlättar så man slipper ha en massa olika påsar och korgar? Nån som vet nån fin filt eller liknande som man kan köpa billigt att sitta på. Handduk över en yogamatta känns inte så lyxigt :)

Jysk har sådana saker superbilligt och även Rusta :up:
 
@Aliche Sambon här gillar korv i all dess former så torkad ölkorv funkar perfekt till honom. Hade också med fetaost, olika oliver, charkuterier, bröd, god dippa/sås, minitomater, soltorkade tomater och såklart godis när vi var på picknick-konsert i somras. Om man gillar fisk funkar en picknick-korg med rökt lax, inlagd sill, kokta ägg, grovbröd, god ost mm. Själv älskar jag brieost och hade gärna fått det, men vet inte om det finns laktosfritt, dålig koll på laktosfritt. Gillar också tanken på något gott bakat alt portionsform med pannacotta till efterrätt som någon nämnde. Blir ju riktigt sugen på en picknick nu :)
 
Jag tänkte lägga upp det som bubbel med räkor och dipsås, charkuterier och hembakat bröd till "förrätt" och sen blev jag sugen på att införskaffa en engångsgrill och ha lite gottigt varmt också. Vad tror ni blir gott/enkelt att göra på en engångsgrill? Har aldrig grillat på en sån innan är det nåt man ska tänka på, inte glömma?
 
Någon som har bra tips på hur man transporterar grejjerna på bästa sätt? Nåt som man kan köpa billigt nånstans som underlättar så man slipper ha en massa olika påsar och korgar? Nån som vet nån fin filt eller liknande som man kan köpa billigt att sitta på. Handduk över en yogamatta känns inte så lyxigt :)
Har du någon bra second hand i närheten kan det vara värt att kolla där - ibland går det att hitta riktigt bra picnickorgar :)
 
Inte ställa den på en berghäll eller annat som kan skadas, ta med allt hem (även kolen/briketterna) och vara noga med att den är helt kall innan man packar ner den, källsortera när man kommer hem. Glöm inte att ha med vatten att släcka med.

När det gäller vad som ska grillas så bör det nog vara något som inte behöver så lång grilltid. T ex finare kött eller fisk i inte alltför tjocka skivor.
 
Inte ställa den på en berghäll eller annat som kan skadas, ta med allt hem (även kolen/briketterna) och vara noga med att den är helt kall innan man packar ner den, källsortera när man kommer hem. Glöm inte att ha med vatten att släcka med.

När det gäller vad som ska grillas så bör det nog vara något som inte behöver så lång grilltid. T ex finare kött eller fisk i inte alltför tjocka skivor.
Kan man ställa den i gräset eller ska man ha nåt under? Isåfall vad? Tänkte grilla lite parmalindade fikon och det går ju fort, sen nåt mer matigt också...vet inte vad än men då ska jag satsa på nåt som inte kräver timmar :)
 
Kan man ställa den i gräset eller ska man ha nåt under? Isåfall vad? Tänkte grilla lite parmalindade fikon och det går ju fort, sen nåt mer matigt också...vet inte vad än men då ska jag satsa på nåt som inte kräver timmar :)
Jag skulle ställa den på grus, sand eller jord. Antar att man ändå inte är intresserad av att grilla stor stek eller så på picknick, så det borde inte vara ett problem :)
 
Kan man ställa den i gräset eller ska man ha nåt under? Isåfall vad? Tänkte grilla lite parmalindade fikon och det går ju fort, sen nåt mer matigt också...vet inte vad än men då ska jag satsa på nåt som inte kräver timmar :)

Souvlaki! Grekiska grillspett är ju sjukt gott, framförallt kolgrillade. Gör bitarna små så går det relativt snabbt. Grilla någon förkokt majskolv, sparris, champinjoner på spett, små tomater eller lökar.
 
Kan man ställa den i gräset eller ska man ha nåt under? Isåfall vad? Tänkte grilla lite parmalindade fikon och det går ju fort, sen nåt mer matigt också...vet inte vad än men då ska jag satsa på nåt som inte kräver timmar :)

Grillspett av alla sorter funkar oftast bra på smågrillar tycker jag, iom att allt är skuret i småbitar och inte behöver så lång grilltid. Då kan man även göra några med frukt, ananas, äpple, banan osv om man vill ha något gott till efterrätt.
Halloumi är också gott, lyxigt och lättgrillat, men det kanske går bort om det inte ska vara ost.
 
Jag skulle ställa den på grus, sand eller jord. Antar att man ändå inte är intresserad av att grilla stor stek eller så på picknick, så det borde inte vara ett problem :)
Om man är där det bara finns gräs, ska man ta med sig nån typ bricka och ställa under då kanske?
 
Om man är där det bara finns gräs, ska man ta med sig nån typ bricka och ställa under då kanske?
En bricka (uppochnervänd) under kan nog vara bra, vattna också gräset under både innan och efteråt.

Det är smart med grillspett som någon här ovan har nämnt, både grönsaksspet och köttspett. Det är skönt att kunna äta med fingarna till största del, eller bara med gaffel när man sitter på marken. Glöm bara inte våtservetter och servervetter.
 
Om man är där det bara finns gräs, ska man ta med sig nån typ bricka och ställa under då kanske?
det behöver ju vara något som isolerar från marken eller gör så att den kommer upp lite (ngr cm borde räcka), utan att själv utgöra en brandrisk. En bricka i metall eller en plåt kanske?
 
Jag har bestämt mig för att grilla minispett med grönsaker, en variant med fisk och en med kött- kanske lamm? Vad har ni för favoritmarinader som man gör själv helst.?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp