Bästa igångsättning efter vintervilan

HH_gullet

Trådstartare
Hej!
Hur mycket tror ni min häst har tappat sin kondison på sin vinter vila?
Hästen är 6år blir 7år om några månader. är halvblod /fullblod
har ridit aktiv med 6 dagar i veckan till mitten av december sen hr han gått 4-5 dagar i veckan till 6 januari då han fick sin vintervila lite mer än fyra veckor. Skulle ha satt igång honom i tisdags men fick jobba och så blev jag sjuk :(
han gåt ute i en stor hage mellan 9-18 om dagarna är väldigt aktiv i hagen.
Hur tycker in jag ska lägga upp det? Ska jag skitta i en vecka i olika tempon och lägga in traven efter en vecka eller vad tror in?
:)

Hakar på här då jag själv har sakta börjat sätta igång min häst efter vintern.
Jag har longerat och tömkört, sen skrittat ut när tillfälle ges, även pulsat i snön i skritt i olika tempon. Själv tror jag på en långsam ingångsättning så man får en hållbar häst, sen är det säkert olika från individ till individ hur fort fram man kan gå osv. :)

Min femåring reds ungefär fyra gånger i veckan i höstas (då hon var fyra och ett halvt för att vara exakt), sen vilade hon fyra veckor under december-början på januari. Hon går också ute mycket i stor kuperad hage med kompisar. Jag skrittade henne vid handen i en vecka, sen började jag skritta uppsuttet (ungefär fyra uppsuttna pass och en promenad i veckan, vilar helt minst två dagar med enbart hagvistelse). Nu kommer jag snart börja sätta igång henne med galoppen, och efter det räknar jag med att hon kommer vara "fullt igång". Men då är hon ett år yngre än din häst, och inte riktigt lika mycket riden innan som din verkar vara. I ditt fall hade jag nog börjat köra på som vanligt rätt omgående, efter en eller två veckor kanske?

Den har inte tappat alls.
Rid ut som vanligt o vänta ngn dag med träning. Lätt motionsridning är ca 1h. i alla gångarter.
Har hästen vilat från skada är skritt en självklarhet

• Gilla
Reactions: Ray
han har inte varit skadad utan bara fått in vanliga vinter vila ;) och för jag ska få lite ledigt med ;) nu har jag skrittat i 3 dagar i olika tempon tänkte skritta i morgon med, sen tänkte jag trava i gång.
Så då har han inte tappat så mycket då behöver jag inte vara så försiktig :)

@HH_gullet nej har de bra kondition sen tidigare tappar de i stort sett inget på 4 veckor under de förutsättningar du redovisar . Man brukar ange att det tar minst 6 veckor på en fullt frisk häst i kondition innan just kondisen börjar dala och även muskler .

Givetvis bortsett måste man ju bedöma själv samt utifrån det använda sunt förnuft vad som känns lämpligt . Är hästen i sämre kondition och styrka från början går det givetvis snabbare och ffa i såna lägen går det fort sen om den vilar längre .

Här finns en av många bra länkar och du hittar många fler seriösa om du kan rannsaka vettiga källor på nätet från mindre vettiga :)

http://www.agria.se/hast/artikel/satt-igang-hasten-efter-betet

Hakar på här då jag själv har sakta börjat sätta igång min häst efter vintern.
Jag har longerat och tömkört, sen skrittat ut när tillfälle ges, även pulsat i snön i skritt i olika tempon. Själv tror jag på en långsam ingångsättning så man får en hållbar häst, sen är det säkert olika från individ till individ hur fort fram man kan gå osv. :)

Ditt läge som jag tolkat dina trådar är ett annat då din häst öht ridits/aktiverats bara fåtalet ggr i veckan och longering inte bygger vare sig kondis eller styrka eftersom det ska utföras så kort för att inte slita , så det samt ngn skrittrunda ett fåtal ggr /vecka som du redogjort för och att hästen inte varit i topp kondis innan gör att jag svarar annorlunda utifrån dig . Du behöver komma igång låg intensivt men regelbundet veckorna igenom för att bygga upp grundkondition och styrka och chans att stärka sig :)

@HH_gullet nej har de bra kondition sen tidigare tappar de i stort sett inget på 4 veckor under de förutsättningar du redovisar . Man brukar ange att det tar minst 6 veckor på en fullt frisk häst i kondition innan just kondisen börjar dala och även muskler .

Givetvis bortsett måste man ju bedöma själv samt utifrån det använda sunt förnuft vad som känns lämpligt . Är hästen i sämre kondition och styrka från början går det givetvis snabbare och ffa i såna lägen går det fort sen om den vilar längre .

Här finns en av många bra länkar och du hittar många fler seriösa om du kan rannsaka vettiga källor på nätet från mindre vettiga :)

http://www.agria.se/hast/artikel/satt-igang-hasten-efter-betet
Den enda studien jag känner till var på Robin Z. den stog i 6 mån för SKADA o hade bara tappat flås.
Hästar går ju normalt i hage hela tiden o frimotionerar o bibehåller.

Ditt läge som jag tolkat dina trådar är ett annat då din häst öht ridits/aktiverats bara fåtalet ggr i veckan och longering inte bygger vare sig kondis eller styrka eftersom det ska utföras så kort för att inte slita , så det samt ngn skrittrunda ett fåtal ggr /vecka som du redogjort för och att hästen inte varit i topp kondis innan gör att jag svarar annorlunda utifrån dig . Du behöver komma igång låg intensivt men regelbundet veckorna igenom för att bygga upp grundkondition och styrka och chans att stärka sig :)
Jag gillar inte när du dömmer helt utan att ha hela faktan framför dig, men å andra sidan allt som skrivs i text är ju EXAKT så man gör, det går ju inte att göra på något annat sätt för man skrev ju faktiskt att man gjorde så och inte si, tänkte inte på det. :grin:

Okey så bra, nu har vi skrittat aktivt i 4dagar och i morgon ska jag börja trava med han, men han är riktig pigg och arbetas vänlig ;) och han flåsar inget av en timmes aktiv skritt, :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 640
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV