Tack för allas svar och erfarenheter! De är guld värda och det är så intressant hur vissa behandlingsmetoder och foder funkar för vissa och inte alls för andra! Tack också för era lyckönskningar!
Såhär har det gått för oss fortsatt:
Min hund har ätit kortison i drygt 2 veckor, i början en dos på 6 tabletter/dag (1 tablett är 4 mg så st är ju då 24 mg), nu nere på en dos på 3 per dag. Kissnödig har han blivit (och törstig... han dricker massor, men då jämför jag ju också med då han gick på färskfoder, klart han blir törstigare på torrfodret än färskfodret). När han fick de högre doserna så väckte han mig 1 gång/natt för att kissa. Nu klarar han sig oftast till morgonen. Han har även blivit hungrigare och lagt på sig så han för en gångs skull ser ut precis som han ska i hullet! (Även om lite mer muskler inte skulle skada, men det byggs ju sakta men säkert nu när han får i sig näring igen). Han är lite tröttare och av någon anledning bättre på att koncentrera sig på mig och arbete (kanske han kom ur slyngelåldern samtidigt som vi började
)
Han äter Specific Allergy Management Plus. Jag ifrågasatte veterinären en del innan byte till torrfoder. Jag tror på BARF och färskfoder, men dessa foder kunde (såvitt jag vet) inte ge honom en sak som torrfodret kunde och det är det hydrolyserade proteinet. Han har gått på en blandning av sitt förra färskfoder det torrfoder som tidigare blivit nödlösningen när han verkligen inte ville ha sitt färskfoder och det nya Hypoallergena fodret. Han var väldigt lös i magen under den här perioden även om kräkningarna (bajset har inte varit hans problem förut utan han har haft problem med dålig aptit, illamående och kräkningar) blev bättre mha kortisonet och omeprazol. Sen började han bajsa blod. Till största delen ljust blod som troligen kom av att tarmen blev irriterad av den konstanta lösa avföringen, men även någon mörkare blodklump. Jag kontaktade vår veterinär som tyckte att vi skulle tänka att övergången mellan fodren nu var klar och gå öven helt på hypoallergent foder ENDAST, dvs inte smaka något annat inget godis som inte var hydrolyserat osv. Detta var i fredags. Idag bajsar han fortfarande betydligt oftare än när han gick på färskfoder, men mycket mindre volymer och ändå mycket färre gånger per dag (innan kunde det vara 2-3 ggr/promenad så upp till 8-10 ggr/dygn, nu är det max hälften). Blodet är borta! För mig är torrfoder sista utvägen och de flesta hälsoproblem skulle kunna lösas lika bra med en väl anpassad rå kost som med ett veterinärfoder med kasst innehåll. Nu var det så att hans kropp inte klarar av protein som inte är hydrolyserat.
Förklaringen som veterinären har till detta är att IBD beror på överaktivt immunförsvar (i hans fall medfött). Hans immunförsvar reagerar därmed på "allt" som kommer genom tarmen som innehåller allergener i form av proteiner. Hydrolyserat protein är oigenkännbart av kroppen och man kan på så sätt lura immunförsvaret och på sikt förhoppningsvis lära immunförsvaret vad det ska och inte ska reagera på (så att han på längre sikt förhoppningsvis kan gå över på annat foder såsom färskt igen samt få smaka på annat godis och sådär. Detta är dock inte alls säkert, kan hända att han får behandlas som en hund som är allergisk mot alla proteinkällor i resten av sitt liv). Detta är min tolkning av veterinärens ord så kan ju inte garantera att jag förstått rätt, men tyckte väl att det lät logiskt. (Samtidigt som det ju finns hundar med IBD som kan äta icke hydrolyserat foder (och må bättre på det) och dessa borde ju också ha ett överaktivt immunförsvar, så vet inte hur det kan fungera för vissa och för andra inte, det är lite mysko (antar att immunförsvarets överaktivitet är unik i på vilket sätt det är överaktivt eller nåt). Men sålänge detta funkar för min lilla plutt är jag nöjd
)
Återbesök till veterinären i början på februari för att ta blodprov och se så att b-vitaminbristen han fått pga försämrat näringsintag har gått tillbaks (han får b-vitamin-tabletter) och gissar att de även ska kolla levervärden med tanke på kortisonbehandlingen. Känns som vi är på rätt väg och det är så SKÖNT!
Blev långt, men tänkte att det kunde vara kul att uppdatera hur det gått