Bästa hypoallergena fodret

SweetSunday

Trådstartare
Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har alltid tyckt att färskfoder/BARF eller möjligen spannmålsfritt torrfoder med hög kötthalt har varit det bästa att ge, men har ju nu inget val riktigt, då det verkar som att det är just hydrolyserat protein som kan komma att få honom att må bra igen. Det jag vill ha tips på är det hypoallergena fodret (med hydrolyserat protein, inte endast "en proteinkälla" som då inte är hydrolyserad) med bäst innehåll. Vill helst slippa majs och vete om det går och definitivt att det hydrolyserade proteinet ska ha animaliskt ursprung (inte då t.ex. Royal Canin som har hydrolyserat sojaprotein som största proteinkälla i sitt hypoallergenic-foder). Så vad har ni för tips? Någon som har erfarenhet av hund med IBD? Erfarenheter av att ha hund på kortison?
 
Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har alltid tyckt att färskfoder/BARF eller möjligen spannmålsfritt torrfoder med hög kötthalt har varit det bästa att ge, men har ju nu inget val riktigt, då det verkar som att det är just hydrolyserat protein som kan komma att få honom att må bra igen. Det jag vill ha tips på är det hypoallergena fodret (med hydrolyserat protein, inte endast "en proteinkälla" som då inte är hydrolyserad) med bäst innehåll. Vill helst slippa majs och vete om det går och definitivt att det hydrolyserade proteinet ska ha animaliskt ursprung (inte då t.ex. Royal Canin som har hydrolyserat sojaprotein som största proteinkälla i sitt hypoallergenic-foder). Så vad har ni för tips? Någon som har erfarenhet av hund med IBD? Erfarenheter av att ha hund på kortison?

Skrället här hemma skulle ha avlivats för sina magproblem. Kräkningar, kronisk diarre, utslag och allmänt trött och loj hund, så jag sökte mycket på foder för 6 månader sen när vi fick hem honom. Kan Specifik HDD CY vara något att testa? Vill minnas att ingredienserna kan stämmma med din lista? Vi har dock inte provat det själv, han blev bra efter ett par dagar på annat foder så nu håller vi oss till det :)
 
Skrället här hemma skulle ha avlivats för sina magproblem. Kräkningar, kronisk diarre, utslag och allmänt trött och loj hund, så jag sökte mycket på foder för 6 månader sen när vi fick hem honom. Kan Specifik HDD CY vara något att testa? Vill minnas att ingredienserna kan stämmma med din lista? Vi har dock inte provat det själv, han blev bra efter ett par dagar på annat foder så nu håller vi oss till det :)
Ja, har varit inne och kikat både på det fodret och det väldigt lika Specific COD-HY. Verkar som att Specific är det märke som jag har hittat som stämmer bäst in på mina önskemål så blir nog att prova något av dessa foder :) Vad ger du er hund för foder? :)

Någon som har erfarenheter av HDD-HY och COD-HY och vet vilket som borde passa bäst för en hund med IBD? Med tanke på att han är rätt mager är jag inne på COD-HY då detta är något högre i fetthalt, men vet inte om det andra kanske är bättre anpassat för just IBD? :)
 
Har inga råd att ge gällande hypoallergena fodret tyvärr. Kortison har jag dock erfarenhet av bl.a. då Ascot har gått på det sedan i somras pga. hjärnhinneinflammation. Påverkan man kan se på Ascot är en extrem hunger (stor skillnad mot innan då han inte åt innan ca kl. 11 på dagen), samt att pälsen tyvärr har blivit dålig främst från "korset" och bakåt ("baken") samt lite tunnhårig på bakbenen. Hoppas verkligen att pälsen återhämtar sig sen när han inte längre behöver äta kortison.
 
Ja, har varit inne och kikat både på det fodret och det väldigt lika Specific COD-HY. Verkar som att Specific är det märke som jag har hittat som stämmer bäst in på mina önskemål så blir nog att prova något av dessa foder :) Vad ger du er hund för foder? :)

Någon som har erfarenheter av HDD-HY och COD-HY och vet vilket som borde passa bäst för en hund med IBD? Med tanke på att han är rätt mager är jag inne på COD-HY då detta är något högre i fetthalt, men vet inte om det andra kanske är bättre anpassat för just IBD? :)

Han får RC Sensitivity control, vilket inte riktigt matchar dina önskningar. Det var ungefär det enda han inte provat i allergi/känslig-mage väg innan oss. Han kom med en redig veterinärjournal; har gått igenom gastroskopi, långa kortisonkurer osv. Nu får han fortfarande krustor ibland, men har faktiskt varit bra i huden också snart en månad (pepparpeppar). Vi trodde vi skulle få ta bort honom alldeles i början och veterinärens respons var att ”ja, han kan ju prova det här fodret, men så mycket mer kan vi inte bidra med”.
Hoppas att ni också hittar rätt! ❤️
 
Har inga råd att ge gällande hypoallergena fodret tyvärr. Kortison har jag dock erfarenhet av bl.a. då Ascot har gått på det sedan i somras pga. hjärnhinneinflammation. Påverkan man kan se på Ascot är en extrem hunger (stor skillnad mot innan då han inte åt innan ca kl. 11 på dagen), samt att pälsen tyvärr har blivit dålig främst från "korset" och bakåt ("baken") samt lite tunnhårig på bakbenen. Hoppas verkligen att pälsen återhämtar sig sen när han inte längre behöver äta kortison.
Den extrema hungern ser jag som positiv i den här hundens fall då han äter extremt dåligt :up: Synd på pälsen, får väl hålla tummarna för att det inte blir så farligt då min redan har halvtaskig päls och lätt fryser (gissar att den dåliga pälsen beror på hans dåliga näringsintag, så på så sätt kanske det iallafall jämnar ut sig om han får i sig mer mat) :( Tappade din muskler eller så? Veterinären nämnde att det var vanligt.. Samt ökad kissnödighet, något som märkts på din? :)

Han får RC Sensitivity control, vilket inte riktigt matchar dina önskningar. Det var ungefär det enda han inte provat i allergi/känslig-mage väg innan oss. Han kom med en redig veterinärjournal; har gått igenom gastroskopi, långa kortisonkurer osv. Nu får han fortfarande krustor ibland, men har faktiskt varit bra i huden också snart en månad (pepparpeppar). Vi trodde vi skulle få ta bort honom alldeles i början och veterinärens respons var att ”ja, han kan ju prova det här fodret, men så mycket mer kan vi inte bidra med”.
Hoppas att ni också hittar rätt! ❤️
Okej, nej, det var det veterinären sa att han skulle äta innan vi fick reda på vad det var (under utredningens gång, eftersom det är snällt mot magen), men ankan är ju inte hydrolyserad så då får det bli något annat nu när rekommendationen från vet ändrades till hydrolyserat allergifoder :) Min har fin hud, ingen klåda eller sådär utan måttlig till kraftig inflammation i magsäck och tarm samt ärrbildning i magsäck. Detta syntes på gastroskopin, han har innan gjort ultraljud ua. så det krävs ju ibland flera undersökningar för att komma fram till vad det är. Håller tummarna på att kortisonet funkar och kan fasas ut inom utsatt tid och att fodret ska falla herrn tillräckligt i smaken (variation av mat är det som brukar gå hem här hemma, han äter liksom inte förrän han är superhungrig annars). Tack, hoppas också och håller tummarna för att er får fortsätta må bra! :heart
 
Den extrema hungern ser jag som positiv i den här hundens fall då han äter extremt dåligt :up: Synd på pälsen, får väl hålla tummarna för att det inte blir så farligt då min redan har halvtaskig päls och lätt fryser (gissar att den dåliga pälsen beror på hans dåliga näringsintag, så på så sätt kanske det iallafall jämnar ut sig om han får i sig mer mat) :( Tappade din muskler eller så? Veterinären nämnde att det var vanligt.. Samt ökad kissnödighet, något som märkts på din? :)

Ja muskler tappade han, vet dock inte om det berodde på att han inte fick aktiveras under drygt 3 månader (skulle då hållas i stillhet) eller om kortisonet också bidrog. Möjligen båda. Tycker att jag är rätt dålig på att se/känna hur musklad Ascot är tyvärr :o.

Han var nog mest kissnödig i början, typ första två månaderna, men under de senaste åtminstone 3 månaderna är det inget jag har tänkt på. Vår förra hund gick också på kortison ett längre tag och var jag minns blev han betydligt mer kissnödig.
 
Har haft en hund med samma diagnos + kronisk gastrit. Han blev också ordinerad hydrolyserat foder av en veterinär men det gjorde bara allt värre. Det han funkade bäst på var färskfoder, då slutade han i alla fall kräkas och fick tillbaka aptiten.
Han fick kortison i ett år, det hjälpte i någon vecka varje gång vi ökade dosen till orimliga mängder, men så fort vi försökte sänka gick det åt skogen igen. Han stod i "böneställning" i princip hela tiden och blev dessutom aggressiv efter ett tag. Han måste ha haft jätteont. :cry: Han var inte rumsren och det blev extremt jobbigt med kortisonet för han kissade mycket och hela tiden, men sade ju inte till att han ville ut. Vi fick i princip gå ut i förebyggande syfte ungefär varannan timme eller oftare när han var vaken. Vilket inte var jätteofta för han blev mer och mer orkeslös.

Som du kan förstå var det inget vettigt liv för en hund, och efter ett år av olika verkningslösa behandlingar och veterinärbesök på flera olika ställen där ingen såg nån bättring fick han somna in. Inte alls vad du vill höra, jag vet, och jag hoppas och håller alla tummar att det ska gå åt helt andra hållet för er! :heart

Men erfarenheten är i alla fall ökad kissnödighet, tappad muskelmassa och att vovve blev slö och orkeslös av kortisonet. Hans päls var dock jättefin, men det kanske mest var fodrets förtjänst.
 
Specific skulle jag testa. Tror om jag kommer ihåg rätt att deras hydrolyserade foder har högst fiberhalt vilket kan vara positivt vid IBD.
 
Ja muskler tappade han, vet dock inte om det berodde på att han inte fick aktiveras under drygt 3 månader (skulle då hållas i stillhet) eller om kortisonet också bidrog. Möjligen båda. Tycker att jag är rätt dålig på att se/känna hur musklad Ascot är tyvärr :o.

Han var nog mest kissnödig i början, typ första två månaderna, men under de senaste åtminstone 3 månaderna är det inget jag har tänkt på. Vår förra hund gick också på kortison ett längre tag och var jag minns blev han betydligt mer kissnödig.
Okej, min är redan omusklad eftersom han inte äter tillräckligt för att sätta muskler, men det är ju tråkigt om det blir ännu värre :( Enligt min vet ska han ta det lugnt första månaden (med lugnt tolkar jag det som att spår och andra lugnare aktiviteter är okej, men vet inte säkert, får kanske fråga om det. Han måste få göra något annars kommer han riva lägenheten, så håller tummarna på att iaf spår är okej. :p) sen får han göra allt som är mindre aktivt än agility och bollkastning resten av behandlingen... hur jag nu ska få honom att fatta att han ska ta det lugnt, han far omkring lika mycket på en promenad i skogen som han skulle göra på en agilityplan...med eller utan boll :bump: Att de ska ta det lugnt beror väl på kortisonets biverkan till försvagade ligament och då ökad skaderisk? Eller behövde din ta det lugnt pga sjukdomen?
Kissnödigheten verkar alltså variera, så vi får väl se hur min reagerar då. Hämtar ut kortisonet imorgon :)

Har haft en hund med samma diagnos + kronisk gastrit. Han blev också ordinerad hydrolyserat foder av en veterinär men det gjorde bara allt värre. Det han funkade bäst på var färskfoder, då slutade han i alla fall kräkas och fick tillbaka aptiten.
Han fick kortison i ett år, det hjälpte i någon vecka varje gång vi ökade dosen till orimliga mängder, men så fort vi försökte sänka gick det åt skogen igen. Han stod i "böneställning" i princip hela tiden och blev dessutom aggressiv efter ett tag. Han måste ha haft jätteont. :cry: Han var inte rumsren och det blev extremt jobbigt med kortisonet för han kissade mycket och hela tiden, men sade ju inte till att han ville ut. Vi fick i princip gå ut i förebyggande syfte ungefär varannan timme eller oftare när han var vaken. Vilket inte var jätteofta för han blev mer och mer orkeslös.

Som du kan förstå var det inget vettigt liv för en hund, och efter ett år av olika verkningslösa behandlingar och veterinärbesök på flera olika ställen där ingen såg nån bättring fick han somna in. Inte alls vad du vill höra, jag vet, och jag hoppas och håller alla tummar att det ska gå åt helt andra hållet för er! :heart

Men erfarenheten är i alla fall ökad kissnödighet, tappad muskelmassa och att vovve blev slö och orkeslös av kortisonet. Hans päls var dock jättefin, men det kanske mest var fodrets förtjänst.
Kronisk gastrit ingår väl i diagnosen IBD? Iallafall är det magsäck och tunntarm min har problem med, ärrbildning i magsäcken och inflammation i både tarm och magsäck. (Gastrit är ju magsäcksinflammation, så kan ju tycka att det borde innefattas i IBD).

Min har gått på MUSH utan förbättring tyvärr, så tror inte färskt hjälper på honom (hade önskat så att det gjorde det, då det är det jag skulle vilja att han kan äta....) Eller bajsmässigt var det bättre på färskt (torrfodren jag testat är rena bajskatastrofen jämförelsevis), men han mådde fortfarande illa och hade dålig aptit på MUSH (fastän han tycker att maten är god). Så jag håller nu tummarna för att hydrolyserat ska hjälpa honom... Min står inte så ofta i böneställning, men han verkar inte må bra av att äta eftersom han inte vill göra det. Upplever att han förknippar mat med något typ av obehag, antingen illamående eller även smärta. Han har haft problem med sura uppstötningar och tillfälliga kräkningar och så aptitlöshet som han haft ända sen åtminstone 8 veckors ålder (han har alltid ätit dåligt).
Så tråkigt att det tog den vändningen det gjorde för er! Det är ju det man verkligen fasar för. :heart Min "lider" väl visserligen inte så synligt som eran verkade göra, men det måste ju fortfarande göra mer ont än han låtsas om eftersom han har ärrbildningar i magsäcken och sådär. Det måste ju liksom göra ont att ha en inflammerad tarm tänker jag. Så jag vet inte riktigt vad jag gör om detta fodret inte skulle funka. Nästa steg skulle nog troligtvis bli en kastrering (det kanske sker ändå eftersom veterinären tror att det kan hjälpa honom enligt hennes tidigare erfarenhet) och om maten inte funkar kanske man kan testa att koka egen mat till honom... Eller jag har ingen aning. Vad nästa steg är får nog vara upp till veterinären, just nu hoppas jag att planen hon lagt upp fungerar. Skulle den inte det får jag ta det då. Hela situationen är så overklig på något sätt... Han är min första egna hund och han är så ung och pigg och levnadsglad, man tycker ju inte att han ska kunna vara så sjuk. Det ända som oftast märks är på aptiten... kräkningarna är inte så frekventa utan kanske någon gång per vecka eller två. (Förutom en helg då han kräktes hela helgen, men det har inte hänt varken innan eller efter det...) Känns som jag bara svamlar, men är lite skönt att skriva om det. Tack för tumhållande! Jag hoppas så jag spricker att detta ska fungera jag också! :heart
 
Specific skulle jag testa. Tror om jag kommer ihåg rätt att deras hydrolyserade foder har högst fiberhalt vilket kan vara positivt vid IBD.
Tack för infon om fiberhalten, visste inte att det var en grej att tänka på vid IBD! Får ta beställa det fodret. Jag tänker att det nog blir COD-HY, så får han lite hjälp på traven att öka i vikt och hålla finare päls med de extra fettsyrorna. Veterinären vill att han äter sin vanliga mat de två första veckorna av kortisonbehandlingen och sedan övergå till det nya fodret.
 
Ja, har varit inne och kikat både på det fodret och det väldigt lika Specific COD-HY. Verkar som att Specific är det märke som jag har hittat som stämmer bäst in på mina önskemål så blir nog att prova något av dessa foder :) Vad ger du er hund för foder? :)

Någon som har erfarenheter av HDD-HY och COD-HY och vet vilket som borde passa bäst för en hund med IBD? Med tanke på att han är rätt mager är jag inne på COD-HY då detta är något högre i fetthalt, men vet inte om det andra kanske är bättre anpassat för just IBD? :)
Jag har bara erfarenhet av cod-hy på foder/kvalster/pollenallergisk hund. Dvs inte idb. Men jag tycker fodret funkade bra :) Nu var det förvisso det enda fodret som min hund tålde, men hon var superfin i päls, hud, mage, avföring osv. Dessutom verkar det mkt mer aptitligt än andra allergifoder.

Apropå kortison så har jag samma upplevelser som elementary.
Min hund blev törstigare och därmed mkt mer kissnödig och konstant hungrig. Oavsett mängd mat så såg hon ut som en tunna. Men hon gick på kortison rätt länge. Trött blev hon också.. Men där var nog ataraxen en bidragande orsak också även om hon blev tröttare redan innan atarax sattes in
 
Senast ändrad:
Okej, min är redan omusklad eftersom han inte äter tillräckligt för att sätta muskler, men det är ju tråkigt om det blir ännu värre :( Enligt min vet ska han ta det lugnt första månaden (med lugnt tolkar jag det som att spår och andra lugnare aktiviteter är okej, men vet inte säkert, får kanske fråga om det. Han måste få göra något annars kommer han riva lägenheten, så håller tummarna på att iaf spår är okej. :p) sen får han göra allt som är mindre aktivt än agility och bollkastning resten av behandlingen... hur jag nu ska få honom att fatta att han ska ta det lugnt, han far omkring lika mycket på en promenad i skogen som han skulle göra på en agilityplan...med eller utan boll :bump: Att de ska ta det lugnt beror väl på kortisonets biverkan till försvagade ligament och då ökad skaderisk? Eller behövde din ta det lugnt pga sjukdomen?
Kissnödigheten verkar alltså variera, så vi får väl se hur min reagerar då. Hämtar ut kortisonet imorgon :)

Ascot behövde ta det lungt pga hjärnhinneinflammationen. Han var inlagd på albano två gånger och var riktigt dålig (hade jätteont, skrek till av och till samt kunde knappt gå). Dagarna efter vi hämtade hem honom, båda gångerna, var han märkbart påverkad, ville vara nära nära och sova (satt typ hela första två dagarna med honom i knät ute i trädgården :heart. Han blev dock snabbt pigg igen men då gällde det att hålla honom lugn. Då det var hjärnhinneinflammation då skulle han ta det lungt både fysiskt och mentalt så inte ens spår kunde vi göra under den perioden. Vi var begränsade till lugna lydnadsövningar (främst rally), noswork samt tricksträning.

Att man ska ta det lungt pga kortisonet har jag inte fått höra.

Ja kissnödigheten varierar nog och som sagt var Ascot mer kissnödig i början än vad han är nu.

Sen vad gäller maten är Ascot som sagt typ besat. Tycker vi har givit typ samma mängd mat sen innan men det måste ha blivit mer för jag upptäckte i december att han hade gått upp 3,5 kg sen i somras :eek:. Så sen dess är vi superstrikta med maten, har minskad mängden samt drygar ut med grönsaker som bukfylla. Har även börjat med dragträning så förhoppningsvis kommer vi snart tillrätta med vikten.

Hoppas att din kryar på sig snabbt och att ni kommer tillrätta med hans mage. :heart
 
Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har alltid tyckt att färskfoder/BARF eller möjligen spannmålsfritt torrfoder med hög kötthalt har varit det bästa att ge, men har ju nu inget val riktigt, då det verkar som att det är just hydrolyserat protein som kan komma att få honom att må bra igen. Det jag vill ha tips på är det hypoallergena fodret (med hydrolyserat protein, inte endast "en proteinkälla" som då inte är hydrolyserad) med bäst innehåll. Vill helst slippa majs och vete om det går och definitivt att det hydrolyserade proteinet ska ha animaliskt ursprung (inte då t.ex. Royal Canin som har hydrolyserat sojaprotein som största proteinkälla i sitt hypoallergenic-foder). Så vad har ni för tips? Någon som har erfarenhet av hund med IBD? Erfarenheter av att ha hund på kortison?


Haft hund med kronisk mag o tarm inflammation. Hunden åt rc hypo allergenic eller specific foder. Extra fibrer behövdes så gav vi husk lindros till varje fodring. Tänk på att råd fråga veterinären om din hund ska ha extra fibrer? Alla klarar inte fibrer. Hunden stod på 7,5 mg prednisolon varannan dag och imurel varannandag. Det var mycket passning och vår hund kunde inte äta något annat än sitt foder.
 
Vet inte hur mycket kortison man ger i förhållande till ex. allergiska hundar. När min hund åt kortison märkte jag åtminstone ingen skillnad alls (förutom att hon inte kliade sig då) men då är det en förhållandevis låg dos.
 
Jag har en hund med nedsatt immunförsvar samt allergi och han har gått på kortison i stort sett hela sitt liv. Om han blir dålig så ökar vi dosen ett tag för att sedan trappa ner till en ganska låg dos. Han är dock liten, 4 kg, men får som standard 1/2 tablett prednisolon 2,5 mg varannnan dag. Han är lite trött och konstant hungrig men i övrigt märker vi inget. Dock så har vi ju inte så mycket att jämföra med eftersom hans problem började från valptiden sas, han blir 8 år i höst. Hur som så fungerar inte hydroliserat foder för honom då han inte tål ris och riset är sällan hydroliserat plus att det finns nästan i alla föder... Han går på ziwipeak hjort samt förrut viltbarf men har nu provat att gå över till nya Mush wild som innehåller ren, lamm och älg och så här långt fungerar det.. Han tål heller inte baljväxter.. Vi drygar ut hans mat med olewo morotspellets för att få i honom lite mer fibrer. Han är inte muskelfattig och har rejält med päls.
 
Vill bara ge dig några tankar. Jag hade för 15 år sedan en hund som blev dålig i mage och även ibland i tarmen redan som liten 4mån valp. Diagnosen var kronisk gastrit. Många undersökningar, foderbyten (vet foder m och utan hydrolyserat protein) och en massa olika mediciner inkl cortison senare (tog drygt ett år) så började jag koka hans mat själv. Jag kokade huvudsakligen vit fisk och ris (ibland kyckling) rapsolja och vitamin och mineraltillskott och långsamt blev han böttre. Jag tog öven i samråd med ny vet bort nästan alla hans mediciner förutom cortisonet. Jag kokade hans mat under 1,5 år och sen hittade jag ett holistiskt våtfoder, Nature Diet, med få ingredienser som han kunde äta och det åt han i olika varianter resten av sitt liv - han blev över 12 år. Detta foder har hjälpt flera gastrithundar i min närhet att bli bra igen. Min vovve fick öta en minimal dos med cortison i perioder resten av sitt liv när han ibland blev lite sämre utan några egentliga biverkningar. Lite mer kissnödig kanske och god aptit var de vi ibland märkte av. Jag var mycket noga med godis och hittade sånt som hade, för honom nya proteinkällor, alt gjorde själv. Han klarade vegetabiliska tuggben. Hans liv blev alltså ett helt ”normalt” hundliv trots att han varit så sjuk. Mina reflektioner och lärdomar kring hans (och andras) magsjukdom är : att jag kokade hans mat och sedermera hittade ND med få ingredienser var avgörande, han klarade alla år med cortison fint även om det såklart är böst att slippa, han klarade inte foder utan kolhydratkälla, i hans fall brunt ris eller vanligt ris. Typ färskfoder blev för ”kraftigt”, han klarade inga torrfoder överhuvudtaget. Torrfoder har för mig, genom åren, blivit ett big nono för hundar med magproblem. Vi var även noga med att inte ge vår kille något av de foder el ingredienser, protein och kolhydrater som han ätit som liten eller som sjuk, igen. Ju ”renare” foder med få ingredienser, desto bättre. Jag hade ju lyckan att få honom frisk och ville bara ge dig mina erfarenheter/tankar och hoppas att du hittar rätt för din hund så att han också blir frisk igen!
 
Tack för allas svar och erfarenheter! De är guld värda och det är så intressant hur vissa behandlingsmetoder och foder funkar för vissa och inte alls för andra! Tack också för era lyckönskningar! :heart

Såhär har det gått för oss fortsatt:
Min hund har ätit kortison i drygt 2 veckor, i början en dos på 6 tabletter/dag (1 tablett är 4 mg så st är ju då 24 mg), nu nere på en dos på 3 per dag. Kissnödig har han blivit (och törstig... han dricker massor, men då jämför jag ju också med då han gick på färskfoder, klart han blir törstigare på torrfodret än färskfodret). När han fick de högre doserna så väckte han mig 1 gång/natt för att kissa. Nu klarar han sig oftast till morgonen. Han har även blivit hungrigare och lagt på sig så han för en gångs skull ser ut precis som han ska i hullet! (Även om lite mer muskler inte skulle skada, men det byggs ju sakta men säkert nu när han får i sig näring igen). Han är lite tröttare och av någon anledning bättre på att koncentrera sig på mig och arbete (kanske han kom ur slyngelåldern samtidigt som vi började :D)

Han äter Specific Allergy Management Plus. Jag ifrågasatte veterinären en del innan byte till torrfoder. Jag tror på BARF och färskfoder, men dessa foder kunde (såvitt jag vet) inte ge honom en sak som torrfodret kunde och det är det hydrolyserade proteinet. Han har gått på en blandning av sitt förra färskfoder det torrfoder som tidigare blivit nödlösningen när han verkligen inte ville ha sitt färskfoder och det nya Hypoallergena fodret. Han var väldigt lös i magen under den här perioden även om kräkningarna (bajset har inte varit hans problem förut utan han har haft problem med dålig aptit, illamående och kräkningar) blev bättre mha kortisonet och omeprazol. Sen började han bajsa blod. Till största delen ljust blod som troligen kom av att tarmen blev irriterad av den konstanta lösa avföringen, men även någon mörkare blodklump. Jag kontaktade vår veterinär som tyckte att vi skulle tänka att övergången mellan fodren nu var klar och gå öven helt på hypoallergent foder ENDAST, dvs inte smaka något annat inget godis som inte var hydrolyserat osv. Detta var i fredags. Idag bajsar han fortfarande betydligt oftare än när han gick på färskfoder, men mycket mindre volymer och ändå mycket färre gånger per dag (innan kunde det vara 2-3 ggr/promenad så upp till 8-10 ggr/dygn, nu är det max hälften). Blodet är borta! För mig är torrfoder sista utvägen och de flesta hälsoproblem skulle kunna lösas lika bra med en väl anpassad rå kost som med ett veterinärfoder med kasst innehåll. Nu var det så att hans kropp inte klarar av protein som inte är hydrolyserat.

Förklaringen som veterinären har till detta är att IBD beror på överaktivt immunförsvar (i hans fall medfött). Hans immunförsvar reagerar därmed på "allt" som kommer genom tarmen som innehåller allergener i form av proteiner. Hydrolyserat protein är oigenkännbart av kroppen och man kan på så sätt lura immunförsvaret och på sikt förhoppningsvis lära immunförsvaret vad det ska och inte ska reagera på (så att han på längre sikt förhoppningsvis kan gå över på annat foder såsom färskt igen samt få smaka på annat godis och sådär. Detta är dock inte alls säkert, kan hända att han får behandlas som en hund som är allergisk mot alla proteinkällor i resten av sitt liv). Detta är min tolkning av veterinärens ord så kan ju inte garantera att jag förstått rätt, men tyckte väl att det lät logiskt. (Samtidigt som det ju finns hundar med IBD som kan äta icke hydrolyserat foder (och må bättre på det) och dessa borde ju också ha ett överaktivt immunförsvar, så vet inte hur det kan fungera för vissa och för andra inte, det är lite mysko (antar att immunförsvarets överaktivitet är unik i på vilket sätt det är överaktivt eller nåt). Men sålänge detta funkar för min lilla plutt är jag nöjd :))

Återbesök till veterinären i början på februari för att ta blodprov och se så att b-vitaminbristen han fått pga försämrat näringsintag har gått tillbaks (han får b-vitamin-tabletter) och gissar att de även ska kolla levervärden med tanke på kortisonbehandlingen. Känns som vi är på rätt väg och det är så SKÖNT! :love:

Blev långt, men tänkte att det kunde vara kul att uppdatera hur det gått :)
 
Tack för allas svar och erfarenheter! De är guld värda och det är så intressant hur vissa behandlingsmetoder och foder funkar för vissa och inte alls för andra! Tack också för era lyckönskningar! :heart

Såhär har det gått för oss fortsatt:
Min hund har ätit kortison i drygt 2 veckor, i början en dos på 6 tabletter/dag (1 tablett är 4 mg så st är ju då 24 mg), nu nere på en dos på 3 per dag. Kissnödig har han blivit (och törstig... han dricker massor, men då jämför jag ju också med då han gick på färskfoder, klart han blir törstigare på torrfodret än färskfodret). När han fick de högre doserna så väckte han mig 1 gång/natt för att kissa. Nu klarar han sig oftast till morgonen. Han har även blivit hungrigare och lagt på sig så han för en gångs skull ser ut precis som han ska i hullet! (Även om lite mer muskler inte skulle skada, men det byggs ju sakta men säkert nu när han får i sig näring igen). Han är lite tröttare och av någon anledning bättre på att koncentrera sig på mig och arbete (kanske han kom ur slyngelåldern samtidigt som vi började :D)

Han äter Specific Allergy Management Plus. Jag ifrågasatte veterinären en del innan byte till torrfoder. Jag tror på BARF och färskfoder, men dessa foder kunde (såvitt jag vet) inte ge honom en sak som torrfodret kunde och det är det hydrolyserade proteinet. Han har gått på en blandning av sitt förra färskfoder det torrfoder som tidigare blivit nödlösningen när han verkligen inte ville ha sitt färskfoder och det nya Hypoallergena fodret. Han var väldigt lös i magen under den här perioden även om kräkningarna (bajset har inte varit hans problem förut utan han har haft problem med dålig aptit, illamående och kräkningar) blev bättre mha kortisonet och omeprazol. Sen började han bajsa blod. Till största delen ljust blod som troligen kom av att tarmen blev irriterad av den konstanta lösa avföringen, men även någon mörkare blodklump. Jag kontaktade vår veterinär som tyckte att vi skulle tänka att övergången mellan fodren nu var klar och gå öven helt på hypoallergent foder ENDAST, dvs inte smaka något annat inget godis som inte var hydrolyserat osv. Detta var i fredags. Idag bajsar han fortfarande betydligt oftare än när han gick på färskfoder, men mycket mindre volymer och ändå mycket färre gånger per dag (innan kunde det vara 2-3 ggr/promenad så upp till 8-10 ggr/dygn, nu är det max hälften). Blodet är borta! För mig är torrfoder sista utvägen och de flesta hälsoproblem skulle kunna lösas lika bra med en väl anpassad rå kost som med ett veterinärfoder med kasst innehåll. Nu var det så att hans kropp inte klarar av protein som inte är hydrolyserat.

Förklaringen som veterinären har till detta är att IBD beror på överaktivt immunförsvar (i hans fall medfött). Hans immunförsvar reagerar därmed på "allt" som kommer genom tarmen som innehåller allergener i form av proteiner. Hydrolyserat protein är oigenkännbart av kroppen och man kan på så sätt lura immunförsvaret och på sikt förhoppningsvis lära immunförsvaret vad det ska och inte ska reagera på (så att han på längre sikt förhoppningsvis kan gå över på annat foder såsom färskt igen samt få smaka på annat godis och sådär. Detta är dock inte alls säkert, kan hända att han får behandlas som en hund som är allergisk mot alla proteinkällor i resten av sitt liv). Detta är min tolkning av veterinärens ord så kan ju inte garantera att jag förstått rätt, men tyckte väl att det lät logiskt. (Samtidigt som det ju finns hundar med IBD som kan äta icke hydrolyserat foder (och må bättre på det) och dessa borde ju också ha ett överaktivt immunförsvar, så vet inte hur det kan fungera för vissa och för andra inte, det är lite mysko (antar att immunförsvarets överaktivitet är unik i på vilket sätt det är överaktivt eller nåt). Men sålänge detta funkar för min lilla plutt är jag nöjd :))

Återbesök till veterinären i början på februari för att ta blodprov och se så att b-vitaminbristen han fått pga försämrat näringsintag har gått tillbaks (han får b-vitamin-tabletter) och gissar att de även ska kolla levervärden med tanke på kortisonbehandlingen. Känns som vi är på rätt väg och det är så SKÖNT! :love:

Blev långt, men tänkte att det kunde vara kul att uppdatera hur det gått :)

Har ni provat att renodla olika proteiner sas? För det kan ju vara så att det går med lite ovanligare proteiner. Vår tål tex inte fisk, fågel (även anka), nöt, gris men fungerar på älg, ren och lite lamm. Rent lamm går inte.. Han tål som sagt heller inte ris eller baljväxter så urvalet på foder är väldigt begränsat..
Vår hade oxå blodiga diarréer som valp. Det som räddade oss var när vi provade ZiwiPeak hjort då det är ett väldigt rent foder sedan har vi på senare år tillsatt viltkorv eller nu senast mush wild. Vi har även alltid gett olewo morotspellets samt pro soluble pro biotika.
 
Vet inte hur mycket kortison man ger i förhållande till ex. allergiska hundar. När min hund åt kortison märkte jag åtminstone ingen skillnad alls (förutom att hon inte kliade sig då) men då är det en förhållandevis låg dos.

Man kan ge ca 1 mg prednisolon per kg hund ungefär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 033
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag vet att det redan finns trådar om just vilket hundfoder som är "bäst" och jag har läst dem alla men ändå inte riktigt hittat rätt i...
2
Svar
38
· Visningar
10 614
Senast: nilie
·
Hundhälsa Min 6-månaders schäfer äter idag Royal Canin giant junior (giant då hon har ett par kullsyskon som växt lite fort). Det är inte mitt val...
2 3
Svar
48
· Visningar
13 285
Senast: Arwyn
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp