Bästa fettförbränningen?

S

Sweet

Har en varmblodstravare hemma som är lite i rundaste laget. Hon har en väl uträknad foderstat med en kvot på 6 och strax under 60 MJ. Hon rids ungefär varannan dag ca en timme, mycket skritt i rask takt + lite trav då hon inte är i kondition. Sen brukar jag löslongera henne 2 gånger i veckan och då får hon galoppera en del. Hon går dessutom på lösdrift och rör sig en del i hagen.

Men jag tycker inte att det händer något alls med hennes kroppsform! Fortfarande lika rund! :eek:

Vad är bra fettförbrännande träning för hästar? Intervallträning i galopp eller långa travpass? Eller vad?? Allt skrittande verkar ju inte göra någon nytta på fläsket direkt. :smirk:

Sv: Bästa fettförbränningen?

Du har själv svarat tycker jag. DEt är nog dags att öka på lite , för en travare är det där rena semestern. Skritt är också bra men det räcker inte.

Lååånga travpass i rask takt. Det värsta är att man själv förbränner lika mkt som hästen om inte mer av o sitta o rida lätt så länge... :banana:

Jo, jag har nog varit lite mesig med hennes träning. Hon svettas ju vid minsta lilla men det beror nog på pälsen, hon har rätt tjock päls och här är det inte mycket till vinter...Inte en minusgrad på flera veckor!

Funderar skarpt på att spårklippa henne så att hon blir av med lite av pälsen så jag kan ut och trava av henne fläsket!

Jag tycker det låter perfekt att bränna lika mycket fett som hästen :bump: :rofl:

Om hon rör sig på lösdrift är nog skrittandet inte speciellt jobbigt för henne konditionsmässigt. För människor ligger högsta fettförbränningen vid 75-80% av maxpuls om jag inte minns fel, men man kan ju inte gärna arbeta hästen på en intensitet den är för dåligt förberedd på att klara av! Förslag på annan förberedande träning som belastar senor och muskler är klättring - senare med halt/start i uppförsbacke samt 10-metersryggning uppför, körning med tyngre vagn eller skritt över flera 20-30 cm cavaletti. Dessa höjer pulsen något men kan inte direkt räknas som konditionsträning.

Man börjar med "styrketränande" pass (dit räknas även lugn dressyr förutsatt att hästen jobbar med sina muskler samt "powerskritt") och byter sedan gradvis ut dem mot fler och fler konditionspass tills man uppnår den balans som passar häst/inriktning. Ett bra upplägg på passet får man om man tänker sig det som en trappstegspyramid, där det mest ansträngande kommer i mitten och första och sista nivåerna är upp- och avvärmning. Då är hästen tillräckligt uppvärmd men inte för trött för ansträngningen och man får koll på att det faktiskt går att lägga ner hästen igen (annars kan man fundera på om det varit för ansträngande).

Ett lätt pass för hästen är aldrig fettbrännande men kan vara lösgörande. Ett pass där hästen jobbar hårt kan vara i lägre tempo än ett pass där den jobbar lätt. Lycka till!

Bara man har nåt o ta av så... :crazy:

Vissa hästar svettas mkt av betfor, får hon det? Isf kanske du kan dra ned på det om hon svettas så dant!

Hon får ingen betfor. Bara hö och lite soja och mineraler. Hon har helt enkelt mer päls än vad som behövs i vinter. Förra året svettades hon inte alls på samma vis för då var det kallare.

travare brukar svettas ganska mycket faktiskt, även om dom har bra kondition å så

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
Foder & Strö Lillkillen var, enligt mig som gärna vill ha dem lite på plus hellre än lite på minus sett på skalan inom normalhull, lite för...
Svar
12
· Visningar
1 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka