Bästa dragbilen för mig med bara B-körkort?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fiafiafia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 906
F

fiafiafia

Hej

Hoppas att få kloka råd från initierade dragbilsägare. Vilken bil skall jag satsa på att köpa om jag vill ha en stark och bekväm bil samtidigt som den skall få dra häst (halvblod 168 cm).

Funderar på att köra ett Ifor Williams-släp, dock inte enhästars-släpet utan det för två hästar(HB 506) då jag gärna vill kunna frakta hö och liknande på andra sidan mellanväggen.

Tacksam för alla kloka råd.

Fia

Sv: Bästa dragbilen för mig med bara B-körkort?

Vad rör det sig om för vikter på häst och släp? Enaxlat eller boggi? Lastar du andra saker bredvid hästen i släpet?

Misstänker iofs att du behöver röra dig runt 1500 kg på släpet, men det kan vara bra att veta mer exakt.

Gillar min Honda CR-V starkt!
Min-05:a får dra 1510kg på b-kort.

Råkade trycka på fel svarsknapp

Skoda octavia
Volvo S60
Äldre volvo v70
VW golf - 97 1440 så en kombi får nog dra mer

Vi har en Volvo V70 från -99 och den får dra 1530 kg med B-kort (1600 kg med BE). Tyvärr börjar den ju bli lite till åren men den har fått vara kvar just för att den är så super att dra med. Vi gillar den skarpt. Sen går den nästan aldrig sönder heller, har inte kostat många kronor sen vi köpte den. Den är på inga sätt urstark i uppförsbackar men helt okej och drar inte massor av bensin när man har släp efter heller.

Nu har jag själv BE-kort så jag har även en annan bil att dra med, en pickup som är tokstark. Trots detta tar jag ofta Volvon om jag bara ska dra en häst just för att jag gillar bilen så mycket bättre! :)

Volvo 945 får dra över 1500 kg om det är de senare modellerna. Den jag kör får dra 1560 kg på B-kort.

I och med att du skall ha den som dragbil skulle jag rekommendera en diesel eftersom att de överlag är så mkt starkare än bensinarna. Fyrhjulsdrift är ju alltid ett plus.

Så jag skulle rekommendera dig att titta på

Audi, A4 el A6
Passat
Volvo, v50, v70,
Subaru

Har själv haft Audi A4 senast och nu Volvo V50 (dieslar). Båda har fått dra runt 1500 kg på B-kort. Bra dragbilar MEN V50 med fyrhjulsdrift finns inte i diesel tyvärr.

Råkade trycka på fel svarsknapp

Skoda octavia
Volvo S60
Äldre volvo v70
VW golf - 97 1440 så en kombi får nog dra mer

Volvo S60 är grymt sköna att köra, men otroligt kassa på svängradie. Den tar mycket plats när du ska svänga med fullt rattutslag. Kan vara bra att veta om man har släp på och ska försöka vända på lite utrymme.

Så jag skulle rekommendera dig att titta på

Audi, A4 el A6

Håller med! Har själv en Audi A4, quattro. Den är en diesel, går hur bra som helst och är löjligt pålitlig. Backa släp i uppförsbacke med på isigt underlag var inga problem :) Min drar 1450 på B-kort.

Nackdelen är väl att Audi inte är det billigaste bilmärket kanske...

Har inte de flesta framhjulsdrivna bilar dålig svängradie? Har vår Saab också.

Min volvo 850 kombi är framhjulsdriven och jag tycker att den har ganska bra svängradie!
Jag kommer runt på dom flesta ställen utan att behöva backa! =)
Den får dra 1550 med B-kort
Enda nackdelen jag kan komma på är att den just är framhjulsdriven och att den drar ganska mycket bensin med släp på nästan 2 liter milen!
Nu på vinterna har vi dratt med en bakhjulsdriven bil istället en merca vet inte modell men den har sjukt dålig svängradie (dock är ju bilen lite längre än min med). Med den kommer vi inte runt vid stallet med släp och där kommer jag runt med min bil.

En 4 hjulsdriven subaru är min dröm. =)

Jag drar en Ifor Williams HB 506 med en Subaru Outback -07 -skitsnyggt ekipage om jag får säga det själv :angel:

Min bil får dra 1520kg på B. Årsmodellen innan fick dra 1530kg. 1800kg på E-kort. Fyrhjulsdrivet, automatiskt höjdkorrigering när man hänger på ett tungt släp. Helt enkelt en himla bra bil för den som skall dra på b-kort.

ekipagetnya_32165959.jpg

Jag tror jag har läst din tråd om din bil och släpet m.m dock var det ett tag sen..
Lite OT men hur gick det??
Tyvärr är jag alldeles för fattig för att ha råd med en subaru.. annars hade jag gärna köpt den!

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 355
Senast: Mezcal
·
S
Hästmänniskan Jag har just upptäckt att min större modell på bil med en V6-motor endast får dra ett släp med maxvikt 960 kg!!! Jag vet inte om jag... 2
Svar
29
· Visningar
10 427
Senast: syrran
·
Hästmänniskan Har äntligen köpt ny bil och vill därmed höja totalvikten på mitt släp för att få lasta mer i det och har nu stött på patrull. Har en...
Svar
8
· Visningar
5 290
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka