BÄsta bÄdden?

H

heane

Jag blir tokig. Har skaffat mej en ny häst. Den är helt underbar. Men hon rör till så i sin box. Det ligger avföring och urin överallt. Vått blir det ju ganska fort. Jag har grundbädd av torv, sen torvmix och överst spån. Jag har tyvärr ingen tillgång till halm.
Vad tycker ni jag ska göra för att det ska hålla sej längre. Jag kan ju inte köpa en bal spån om dan.

Sv: BÄsta bÄdden?

Du tror inte att det beror på att hon inte har bott in sig riktigt då? Du skriver ju att du just köpt hästen så den kan ju vara lite orolig av den nya siturationen fortfarande.

Min erfarenhet som grundar sig på min egen storhäst som gärna geggar till det, är att om jag har en för tunn bädd så blir det mkt svårare att hålla det fräscht. Minst två decimetar som grundbädd och sedan lika mkt som "bäddmadrass" är vad som krävs hos min häst för att det skall vara torrt. Sedan att han blandar runt allt i bäddmadrassen, det kommer jag ju inte undan, men det blir ju iaf inte blött då urinen rinner ned i den tjocka grundbädden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 346
Senast: Bliss
·
Hästvård Jag satt och lyssnade på en diskussion om vilken bäddhästar ska ha. Den ena tyckte att om man har bädd ett kortare tag tex ett par...
Svar
8
· Visningar
2 356
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 244
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1