Bäst lära häst gå fint i band? Tips?

E

El Karisma

Jag söker svar av er som haft att göra med unghästar? Hur får man kusen att förstå att den skall gå i jämn höjd med en, inte med huvudet före en? Min knuffas inte med bogen, men går helst en huvudlängd före mig.... Jag vill reda ut mitt problem med henne nu, inte spara det längre!!!

OERHÖRT TACKSAM FÖR SVAR!!! :banana:

Sv: Bäst lära häst gå fint i band? Tips?

Min pålle fick lära sig genom att jag snurrade grimskaftet framför så fort han ens tänkte tanken att gå om.
Hände det att han gick om ialla fall så "hoppade" jag framför och tvingade honom att backa genom att snurra grimskaftet framför och använda min allra mest dominanta och självsäkra gång.

Jag vet inte om detta är "rätt" men det funkade på min pålle och nu händer det aldrig att han ens försöker gå om eller knuffas.

Jag vill helst ha honom snett bakom och inte vid sidan, dvs att mulen kommer strax bakom min axel men det är nog en smaksak :angel: .

Hoppas du lyckas!

Jag gör ungefär som gummisnodd här ovan. Har fövisso inte ngn unghäst men väl en "ångvält" till sto som alltid har bråttom.

Jag brukar vilja ha henne bakom mig, gärna lite snett bakom för att annars kommer hon gärna så nära att hon kliver av mig skorna. :angel: Detta visar jag för henne, dels genom kommandot "gå bakom" (anser att det även SKA GÅ att leda henne på det klassiska viset, med bogen i jämnhöjd med mig). När hon vill gå om vänder jag mig mot henne, stannar och visar klart och tydligt (t ex med snurrande av grimskaftet eller att höja händerna och ta ett steg mot henne) att hon inte får gå förbi mig. Numera är det så inlärt att det räcker med att jag trampar till och vrider överkroppen en fjärdedels varv så gör hon halvhalt.

Vänd och gå åt andra hållet (helt om) då kommer hon bakom igen.

För man så ett par ggr brukar dom "fatta vinken" sen :)

gjorde som du med grimskaften mot min unghäst, enden fick symblisera min svans var han riktigt besvärlig kunde jag kicka lite mot honom :D

Jag brukar slänga ut en "bitande hand" bakåt (OBS! Utan att titta bakåt, min arm och hand är alltså en hästhals med huvud) när jag hör/känner att hästen kommer för nära. Jag biter i allmänhet bara i luften, men är hästen för nära, så att det träffar, för den ju skylla sig själv :angel: . Han vet ju var han ska gå.

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama