Welsh

Trådstartare
hej!
Någon på forumet som har en basett????
Vi funderar att om något år skaffa ny hund och är lite intresserade av en basett men vet inget om dem.
De vi har träffat på har varit härligt makliga.
Vi vill ha en maklig hund, för promenader och familjeliv. Inget som man måste aktivera utan en ren familjehund som hänger med oss ut skogen, stallet osv.
Idag har vi berner blandis och det passar oss bra men en renrasig berner är för stor.
Vill definitivt inte ha en schäfer eller labbe el dyl utan en maklig hund.
Börjar att spåna hos er innan vi fortsätter att läsa om olika raser. Det är som sagt ett år bort så vår gammelhane är 13 år. Kom med tips och inga spydigheter tack! har haft hund i 16 år.

Sv: Bassett

En Basset är en drivande jakthund! De har stor lust och stor drivkraft att följa efter spår. Jag tror att man måste lägga ned mycket tid på att få de att bara vilja "följa med" i skogen och i stallet.

Jag skulle satsa på en hund ur sällskaps- eller dvärghundsgruppen.

Kanske en Sheltie?

fast en bassethound är det väl inte så mycket jakt i? dessutom lär man kunna springa ifatt om dom vi gå sin väg :angel: :D

annat är det förståss med de franska bassetjyckarna, de används fortfarande vid praktisk jakt.

min kompis mamma hade såna när hon var yngre, jättetrevliga, men för makliga för hennes smak (de har cairns nu).

Ja jag läser bara om de i jakttidningarna. Det är få jägare som får de av ett drev. (Som kan pågå i nån timma...) De kanske också är uppdelade i sällskap och jakt?

du menar de engelska bassethoundarna? de som har så korta ben att magen nästan släpar i marken? de med extremlånga öron? finns det fortfarande exemplar som används i praktisk jakt? det kan i alla fall inte vara samma sort som springer runt i utställningsringarna... det finns andra sorters bassets ju, dels släthåriga, dels strävhåriga. men de heter nåt mer än bara basset.

Har en Basset Hound i släkten... Det är den träligaste hunden jag vet när man är utomhus! Det finns absolut inget annat än hennes egen näsa som är intressant, såvida du inte håller i någon typ av mat. Det spelar ingen roll att man försvinner, hon har sin näsa. Det spelar ingen roll att hon blir kvar i skogen, hon har sin näsa. Det spelar nästan ingen roll att hundkompisarna försvinner, hon har sin näsa. Sen hör hon tydligen inget heller, kan bero på de långa, evinnerligen nedkletade öronen som hänger ner och täpper till så att man inte behöver lyssna på människor som ropar... Öronen är nämligen bara till för att hänga som en tratt fför att leda in lukt till hennes näsa...

Hon är jordens gosigaste soffhund. Vill helst alltid kramas. Inne är hon alltså jättemysig. Dock så oerhört matglad att det hänger två decimeter långa slemsträngar när man så mycket som sneglar åt en köksbänk. Du har en evig vän om du lagar mat. Äter allt från inlagda rödbetor till grannens komposterade fiskrens...
Får svampinfektioner under magen och i "armvecken" då skinnet är för stort.
Kan för mitt liv inte tänka mig hur dessa vovvar kan vara drivande, det går inte fort.

Som ni kanske förstår, ingen hund för mig!

Korta ben har alla dessa raser (bla tax) just för att det inte ska gå så fort! Vissa djur ska drivas långsamt för att inte stressas. Långbenta drivande hundar t.ex. stövare, används för bla hare!

Mer markfrigång = högre tempo :D Så de har ju så korta ben just för att det inte ska vara praktiskt möjligt att röra sig snabbare...

Men visst är de fina!! :p

Bukplåt kanske kan vara något? Känner en kille som har fyra Artesian och i de norrländska skogarna skulle de behöva bukplåt!
Tänk er ett hundspann med fyra bassets, det ser helskoj ut!

:D Aha en hund vars öron man sätter ihop med stor rosett mitt på huvudet. Vår gammeltik var likadan. 75% berner sennen och 25%border collie. liten som en border på höjden men med berner sennens bredd och öron. Maklig som en berner. Älskade att spåra och bada. var dock helt jaktfri, däremot var hon suverän på att blodspår. Skulle gärna vilja ha en likadan till. Maklig, lite vacktig, älskade barn och långsam gående samt lagon storlek att stuva in i bilen. Mammig så in i norden oavsett om det gällde kattungar, småbebisar eller nyfödda föl. Allt skulle duttas med och hon gav di till ett antal katungar samt sin egen dotters valpkull. Bästa valpen var en stor bakpotatis men den diade så dåligt :eek: Hitta en sådan hund till mig är ni snälla!

Welsh skrev:
hej!
Någon på forumet som har en basett????
Vi funderar att om något år skaffa ny hund och är lite intresserade av en basett men vet inget om dem.
De vi har träffat på har varit härligt makliga.
Vi vill ha en maklig hund, för promenader och familjeliv. Inget som man måste aktivera utan en ren familjehund som hänger med oss ut skogen, stallet osv.
Idag har vi berner blandis och det passar oss bra men en renrasig berner är för stor.
Vill definitivt inte ha en schäfer eller labbe el dyl utan en maklig hund.
Börjar att spåna hos er innan vi fortsätter att läsa om olika raser. Det är som sagt ett år bort så vår gammelhane är 13 år. Kom med tips och inga spydigheter tack! har haft hund i 16 år.

Som de andra säjer så är basset hound en drivande jakthund!!! Det är INTE en sävlig och barnvänlig soffkudde även om den ser sådan ut. Glöm att du kan ha hunden lös när du promenerar med den och glöm allt vad lydnad heter. Hunden är inte dum, men den är grymt envis och lyder när det passar den. Får den ett spår kan du öht glömma att få kontakt med den. Eftersom den är svår att få att lyda är det inte lämpligt att barn går ut med hunden. En 30 kilos (tik - hanar är större) hund som går dit den själv vill är inte vad ett barn klarar av.

Annars är det för all del en snäll och social ras (social = vantrivs ensam). De är söta och kärvänliga, vaktar bra och har en hög röst. Passar utmärkt till jakt om man väljer en smalare och mer högbent sort. De med ultrakorta ben, massor av skinn och 200% övervikt är utställningshundar.

Om du själv känner dig som en envis och egensinnig basset och tycker att din hund är underbar trots sina "brister" så är basseten en go kompis. Kan du tänka dig att stå i ösregnet i en halvtimme med en hund som ligger platt fall och bara vägrar att ta ett steg för att du går "åt fel håll"?
Om du vill ha en HUND så som de tidigare du haft så rekommenderar jag inte basset hound. Jag gillar dem, men de är bra tålamodsprövande!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 129
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Japp, jag ska ha en hund igen, så långt har jag kommit i mina planer nu:). För mig, av oika skäl (bla tid, semester mm), passar det...
Svar
14
· Visningar
2 223
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Här kommer jag med ett dilemma jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har EDS och har blivit riktigt dålig nu i vinter, jag kan inte...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: kol
·
Övr. Hund Ni som har både häst och hund, hur ser era dagar ut för att hinna med utan stress? Jag har precis avslutat en utbildning och börjat...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka