Basjkirhäst/allergihäst?

Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

*kl*
Jag är oxå allergisk mot pälsdjur. Dottern ville börjar rida för 6½ år sen. Jag som blev dålig efter 5 min i ett stall :cry:
Ja ja, det var mediciner, handskar, långärmat, näsdukar etc, dush o tvätt när jag kom hem och fick ligga på soffan hela lördag em av utmattning. Men det kändes till slut så ok att jag även själv började rida. Kroppen vande sig och nu har jag eget stall och 3 egna ponnyer :p
De första åren var jag nog den enda som smetade in ansiktet i foundation INNAN jag åkte till stallet :angel: för att undvika hästhår i ansiktet. Aldrig direktkontakt med hästhår, alltid handskar etc. Men nu går det bra, men har jag ett sår på handen och får stöv på mig så kliar det och blir rött.
Jag var oxå jättesugen på basjkir, men det var svårt att hitta lämplig häst när vi var på jakt efter en egen, så det fick bli en connemara istället.
Lycka till med jakten på en allergivänlig häst.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Hej! Vi skaffade Ryska Basjkirhästar då min make fick svår astma av andra hästar och det har gått jättebra. Han kan t.o.m. rykta hästarna utan astmamedicin och utan att få symtom!
Vi hade som mest 14 Ryska Basjkirer och vår erfarenhet från när allergiska köpare kom och tittade på hästarna är att de som hade astmabesvär av häst klarade Ryska Basjkirhästar mycket bra men de som hade nässelutslag av häst klarade det inte lika bra. Så jag föreslår att du några gånger åker till någon som har Basjkirhästar och ser hur du själv reagerar!
En fördel är att de flesta Ryska Basjkirhästar går utomhus alltid och då slipper du gå in i ett stall.
Önskar dig Lycka till!
Anneli
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Naturligtvis ska du ha en Basjkirhäst på lösdrift, det är bättre både för dig och för hästen! Rid ut i naturen och gå inte in i stall eller ridhus!
Basjkirerna är otroligt snälla och gör alltid sitt bästa för att samarbeta med ryttaren. De bör NH-hanteras.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Lite update då! :D
I onsdags va jag och red! Så himla kul! Det gick jättebra med allergin, inte ett enda utslag, och ändå va hästarna väldigt dammiga och fäller nåt kopiöst! Så nu ska jag va med och rida en gång i veckan för att se hur det utvecklar sig. Hoppas det håller i sig :love:
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Gud vad roligt för dig! :laugh: Jag blir ju alldeles varm i hjärtat såhär på min kant! :love:
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Va kul att höra att det gått så bra!

Jag har en american curly sen snart två år tillbaka, förra ägarna föder upp curlys och frun är allergisk mot hästar, helt fantastiskt att det finns hästar som funkar även med allergiska!

Här är bild på min kille! =D
teddy1.jpg

thnn20.jpg
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Men herregud villken häftig häst!!! Nu måste jag ju försöka träffa såna också, han ser ju helt underbar ut :love: Hur ser han ut på sommaren? Är han lockig då med?
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Ååå, vilken härlig tråd, och fina krulliga hästar!

Jag är oxå allergisk, men kämpar på med islandshästar. De är ju jättehärliga men jag tror att det är de mest allergiframkalland hästar jag träffat. Undrar om de har mindre fett i pälsen än andra och därmed kanske stövet sprider sig mer...

Har oxå prövat basjkirer, och måste säga att de luktade inte ens häst. De är absolut mycket bättre för allergiker. Tycker däremot att det är svårt att få reda på något om användning å temperament hos basjkiren. "Alla" verkar tala om NH-träning och avel. De hästar jag ridit var rätt tråkiga, ville inte gå från gården mm... - Man vill ju ha en rolig häst att jobba med oxå.

Är det nån som har "goda" erfarenheter av ridning/användning av basjkirer?
Am Curly verkar också lika allergivänlig. Är den annorlunda i lynne/ användning? Kanske mer lik vanliga halvblod?
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Jag har ridit ett par basjkirer och alla där jag var höll på med NH. Även sett ett par i ponnystorlek (basjkir) som gått 110 hoppning. Nu fick jag ifs bara rida dom lite "svårare" hästarna som fanns på stället men alla var mer eller mindre okomplicerade enligt mig, dvs dom hästarna dom tyckte var lite fräcka var helt normala enligt mig, som är van med busiga stora bruna.

ManaDisa här på buke är basjkiruppfödare och kan nog svara på en del av era frågor.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Vore kul att höra lite om hur du använder Curlyn. Ridning? hur/vad tränar ni? På vilket sätt är den social?
Är ni flera Curlys eller har du den med andra hästar?
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Åh, så härligt! Det kanske jag också ska testa...
Har islandshäst, men får nässelutslag och svårt med astman. Just nu kämpar jag på, men det känns inte hållbart i längden.

Tempramentsmässigt och ridmässigt, vad skiljer basjkirhästen mot curlyn?

Hälsningar från hanny
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Åh! :love:
Jag har hållt på med hästar i drygt 10 år - gått ridgymnasium, haft foderhäst, tränat, jobbat lite i stall och så vidare. Nu har det blivit ett uppehåll på snart 3 år pga utbildningar i olika städer, pengabrist, tidsbrist. Nu har jag plötsligt tid igen och det vore så kul att ta upp det litegrann – det vore roligast att göra det med min pojkvän, som tyvärr är pälsdjursallergiker :cry: Bara att vara med när han testar att åka lite häst en pyttestund eller får lite hästkontakt vore så himla fint och kul!
Vi skulle kunna betala ett par kronor för det, jag kan hjälpa till med häst/stallskötsel, eller ge tillbaks genom att fotografera/filma häst & ryttare och ge hästägaren fina bilder/filmer. Vi har båda foto&film-företag och utrustning.

Vi bor i skåne och kan ta oss runt med kollektivtrafiken.
Nån av er som har en viktbärande allergivänlig häst och kan tänka sig detta? :love:

Nu blev det en annons av det här mer eller mindre så moderator kan såklart ta bort inlägget, men det känns som störst chans att hitta någon här i tråden, jag har sökt utan resultat

Kram!
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Jag hade en basjkir på foder ett år. Är inte allergisk själv men tog med min kusin ut vid några tillfället (som inte tål hästar) och det funkade jättebra. Inga reaktioner alls. Han både pysslade och red. Så jag skulle absolut rekommendera den rasen.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Lite trådkapning.

Har de inte börjat vaccinera mot hästallergi? Jag pratade med en kompis som är allergidoktor för ett tag sedan och han sa nåt om det - fast jag minns inte exakt vilka allergier det var mot. Kanske värt att kolla upp?

Nej.
Inte mot häst.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Jo, man kan "vaccinera sig" mha hyposensibilisering även mot häst, kräver dock en del pyssel i form av sprutor veckovis under längre tid.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 737
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp