Basjkirhäst/allergihäst?

Raven_

Trådstartare
Hej Buke!
Jag har haft oturen att bli allergisk mot mina älskade vänner.... Senaste gångerna jag varit i stallet har jag fått nässelutslag på hals och armar och svårt att andas, så jag vågar inte längre åka till stallet och chansa på att det ska gå bra. Saknar hästarna så fruktansvärt mycket, jag har ju liksom ridit nästan hela livet! Nu är jag 25 och va tvungen att sluta rida min Prince för 3 år sen för det blev för mycket.
Men! Jag kom nyss på att det finns ju Basjkirhästar! Har för längesen hört att dom ska vara "allergivänliga", så jag pratade precis med en jättegullig tjej som har turridning 5 min härifrån! :bump: Hon berättade att folk som varit allergiska och fått nässelutslag kunnat låta fölen slicka på deras händer utan att få utslag, jag börjar nästan gråta av lycka i skrivande stund! Så, i morgon så ska jag få komma och va med o ta in hästarna, borsta och se om jag klarar att vara i ridhuset. Tänk om det funkar!!!! Jag hoppas hoppas hoppas att jag klarar det!

Så, nån som har erfarenhet av Basjkirer? Och kanske nån som tom är allergisk som klarar att rida dom?
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Basjkirhäst är klart värt att testa. Men ett råd är att ta det lite försiktigt; känn efter ordentligt hur kroppen reagerar. Det är inte alla allergiker som inte reagerar på basjkirer (precis som med pudlar, t.ex.). Det kan också, för många, underlätta att sköta bostande och liknande utomhus.

Hoppas att det fungerar för dig! Lycka till!
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Exakt !

Och glöm inte att det kanske är något annat än själva hästarna du är allergisk emot - det kan till exempel vara höet
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Hej!

Min morbror är allergisk mot hästar och äger 6-7 basjkirer nu, det verkar inte vara några problem. Jag var där i somras och red både hans och ett par på en ridskola/turridning. Min uppfattning om basjkirer är att dom är envisa men arbetsvilliga och går att använda till det mesta såvida man inte satsar på eliten kanske. Överlag tyckte jag det var stabila, kloka och okomplicerade hästar helt enkelt.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Nu blir det lite OT men jag måste bara fråga...
Om man som allergiker skaffar basjkirhäst, blir man inte samtidigt väldigt begränsad gällande t.ex stallplats? Tänkte mest om man nu är allergisk så borde det väl ändå bli svårt att ha den bland andra icke allergivänliga hästar, om ni förstår vad jag menar.
Eller hur löser folk detta dilema? :)
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Kan bara svara för dom jag vet och deras basjkirer går på lösdrift tillsammans med x antal andra baskjirer. TS kanske har sån tur att hon skulle kunna få ha sin på turridningsstället?
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Svarar alla.

Kommer ta med alla mediciner och vara jätteförsiktig! Men det kommer va svårt att inte trycka upp nyllet o gosa in sig i manen :angel:
Hö ÄR jag allergisk mot, men det funkar så länge jag inte hanterar det själv, silage däremot funkar jättebra. Det här är turridningshässtar som går på lösdrift, så jag kommer inte ha nån kontakt med hö.

Remix: Vad kul! Har har varit helt besvärsfri eller "vande" sig kroppen? Tänkte att det kanske kan bli bättre efter ett par besök hos hästarna.

Har också funderat på det där om dom står tillsammans med "vanliga" hästar. Hur blir det då?
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Sist jag var dit så hade dom flyttat hästarna till denna "ridskola" då det var premiering och då kom det ett par andra hästar utifrån som jag misstänker stog med vanliga hästar hemma. Det tog ungefär 3 röda sekunder innan han reagerade på att dom kom in i stallet och fick nån allergichock, i övrigt var det inga problem från hans sida vad jag kunde märka av.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Lite trådkapning.

Har de inte börjat vaccinera mot hästallergi? Jag pratade med en kompis som är allergidoktor för ett tag sedan och han sa nåt om det - fast jag minns inte exakt vilka allergier det var mot. Kanske värt att kolla upp?
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Jag är allergisk mot hästar, inte värsta sorten, blodprovet för 20 år sen visade 3 av 5 på nån skala. Ungefär så att jag kan vara med vanliga hästar nån gång i veckan och det går bra, men blir det flera dagar i rad får jag hosta och måste ta allergimedicin. För några månader sedan köpte jag dock en basjkir som går på lösdrift i en blandad flock. Jag är där och sköter och borstar honom varje dag - och har hittills inte känt ett dugg av allergin, inte en enda tablett har jag tagit. Och jag är inte försiktig alls, utan kan köra in näsan i honom utan minsta reaktion, nåt jag inte kunnat på många många år. Så jag hoppas det kan funka för dig med!
Kan kanske inte säga så mycket om rasen då min häst är den enda basjkir jag träffat, men han är helt underbar! Cool och otroligt snäll och sällskaplig, lättlärd till tusen och med på allt utan att krångla. Inte inriden än men ser ut att ha ett väldigt mjukt steg, så min förhoppning är att han ska bli en riktigt bra ridhäst. Vet de som både rider dressyr och hopptävlar samt western med sina basjkirer, och körning förstås. En allsidig ras, men olika individer har förstås olika förutsättningar! :)
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Du har även rasen American Curly som är allergivänlig. Från början trodde man att basjkir och curly var samma ras och de ingick i samma avelsförening där man korsade de båda raserna eftersom man trodde att det var samma ras. I mitten av 90-talet gjordes DNA-prover då man insåg att de inte var besläktade alls och de båda raserna gick skilda vägar.

Om du är intresserad av att även kolla in Curlyn så kan du gå in på www.sachf.se för att se var närmaste uppfödare finns.

Jag har själv haft två stycken, ett sto och en valack, som jag tävlade i dressyr och hoppning lättare klasser ( 1,10 och LA).

Det är fantastiskt lättlärda hästar men skarpa. Jag brukar jämföra dem med en brukshund i mentaliteten.

29970547.jpg


min valack

29970732.jpg

valacken 4 år

32754832.jpg


mitt sto 5 år
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Gud villka läckra hästar! Spenderade hela eftermiddagen igår med att läsa och titta på bilder, blev tårögd när jag läste om allergiker som skaffat egen häst. Och jag är inte lättrörd i vanliga fall, men jag hoppas verkligen att det fungerar! Mamma tillade att min dröm om egen häst kanske kan bli sann trots allt :love:

Karre: Det är ju så det ska vara! Vad kul att det fungerar för dig :D Jag har dom senaste åren fått vara jätteförsiktig och tryckt i mig mediciner och bricanyl mot astman, sen gick det inte längre så då va det bara att inse att det skulle vara omöjligt för mig att rida. Men nu kanske det fungerar, hoppas jag iaf!
Men vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg! Jag hoppas det kan bli verklighet för mig med :bump: Klockan 17.30 ska jag dit, uppdaterar här om hur det gått sen.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Kan bara svara för dom jag vet och deras basjkirer går på lösdrift tillsammans med x antal andra baskjirer. TS kanske har sån tur att hon skulle kunna få ha sin på turridningsstället?

Du missförstod nog min fråga lite. Jag menade såklart om TS av någon anledning inte kan ha hästen med andra Basjkirhästar utan tvingas flytta hästen till ett annat stall med t.ex vanliga halvblodshästar.
Skulle det funka på något sätt eller är man såpass begränsad som allergiker att man absolut måste ha hästen tillsammans med likasinnade?
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Vi har också curlyhästar, inte för att vi är allergiska, utan för att vi tycker det är en väldigt trevlig ras. Något vi har varit väldigt tydliga med när vi sålt hästar är att det där med allergivänligheten är väldigt individuellt.

En häst vi sålde för 1,5 år sedan fungerade jättebra hos den nya ägaren tills första våren. När han började fälla blev det katastrof och allergin bröt ut, hon fick sälja vidare honom. Men de andra tre som flyttat har fungerat jättebra hos deras nya (allergiska) ägare.

Vad gäller temperamentet skulle jag inte kalla våra för skarpa, men arbetsvilliga är de! De är väldigt nyfikna och tycker om att lära sig. Lycka till och hoppas det gick bra!
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Det gick jättebra! Jag fick inga utslag, nös en gång i ridhuset för det dammade jättemycket och fick liiiiiite känning med andningen, men det gick över fort. Igårkväll kändes det inte ens att jag varit i stallet, det brukar annars kännas tungt i huvudet och jag brukar ha hosta, ingenting nu! Jag verkligen gosade med hästarna och luktade, stod mitt i vinden så jag fick massa päls o damm på mig, kände ingenting! Helt underbart! :bump:
Och villka härliga hästar!!!
Nu ska jag pröva åka dit igen och provrida nån dag och vara där lite längre, så får vi se hur det går :rofl:
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

åh vad kul att de gick så bra :) sjlv är jag också allergisk dock känner jag mest av fjording och nordsvensk a nån konstig anledning.. :crazy:

Är du också allergisk mot pollen? för mig är de alltid värst på våren när pollen kommer samtidigt som pällsfällning och sen är de damm och hö och gräs allt å en gång = Allergibomb :( men de går med medicin :D
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Vad märkligt :crazy: Jag va jätteförvånad över att det funka så bra! Kanske nåt för dig att pröva också?

Ja jag är allergisk mot gräspollen och hö. Blir ju sjukt jobbigt på sommaren, men är man ute och har proppat mediciner så brukar det fungera :) Jag är helt förundrad över att jag inte fick nå nässelutslag igår, riktigt skönt!
Min förra medryttarhäst fick jag ju överge efter 2,5 år pga allergin... Han va arab och hade kortare och hårdare päls än vad basjkirerna hade, tror det kan ha en avgörande faktor.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

Jo sommarbetet är inte kul nr de är varmt brukar jag vilja ha shorts tills de att jag ska rida då byta till ridbyxor men de går ju inte i de höga gräset haha ^^.
Så tråkigt att få överge sin vän pga allergi. fick sluta med en häst i västerås som jag älskade mer än allt hade den hästen i 5 års tid och stog ut. dom hade halm och rätt dammigt + hö vilket absolut inte funkade för mig längre.

JA de kanske de kan vara, vore ju kul o se om jag reagerar på dom eller om de bara är "normalt" när jag träffar dom hästarna. Har du lust att pma mig om vilket ställe du vart på :)?

Vad märkligt :crazy: Jag va jätteförvånad över att det funka så bra! Kanske nåt för dig att pröva också?

Ja jag är allergisk mot gräspollen och hö. Blir ju sjukt jobbigt på sommaren, men är man ute och har proppat mediciner så brukar det fungera :) Jag är helt förundrad över att jag inte fick nå nässelutslag igår, riktigt skönt!
Min förra medryttarhäst fick jag ju överge efter 2,5 år pga allergin... Han va arab och hade kortare och hårdare päls än vad basjkirerna hade, tror det kan ha en avgörande faktor.
 
Sv: Basjkirhäst/allergihäst?

:laugh: Åh vad skoj att det funkade såpass bra för dig! Hoppas det håller i sig! Det är ju abslout värsta tiden nu med all päls som fälls, för att inte tala om lerdammet - men man känner ju liksom skillnad på allergibesvär och "vanliga besvär" pga av damm och annat. Håller tummarna för att det går bra för dig att rida med! :) Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 737
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp