bärrandsröta

tjalle

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om det är vanigt att hästar med bärrandsröta blir halta? någon som har erfarenhet av detta och kan beskriva symptomen vid bärrandsröta.
Mvh Tjalle

Sv: bärrandsröta

Jag fick det på min shettis nu i våras.. hon blev lite halt på ena frambenet och var lite varm i hoven. Det gick över ganska snart så jag misstänkte inte att det var något allvarligare.. jag hade hovslagaren ute ca två v efter och då upptäckte han att det var wld (det finns mycket att läsa om du söker på nätet) han skar ut det som var i hovarna fram och sen skulle jag tvätta med grönsåpa och vatten (skurade med en hovborste och petade rent med en hovkrats) en gång om dagen.. (nu upptäckte han det i tid så det behövdes inte skäras bort så mycket) tyckte dock att hovarna blev lite "svampiga" av allt tvättande så jag började tvätta varannan var tredja dag ungefär. När han tittade på henne efter ca fyra veckor så var det borta! Nu efteråt är jag supernoga och petar rent med en hovkrats varje kväll i bärranden för säkerhetsskull. Och tvättar med såpa emellanåt.

Om rötan har gått tillräckligt långt kan hästarna bli halta. Det kan förväxlas med hovböld ibland har jag hört, kraftig hälta som uppkommer plötsligt. Bärrandröta är ofta svårt att se innan hovslagen har varit där, då ingångshålet för bakterierna kan vara mkt litet. När de väl kommit i så förökar de sig fort, och orsakar sk Hålvägg..
Hoppas nu jag inte sagt nåt fel, men jag tror det är ok, det här är väl det jag hört..

ja suck de e väl de min shettis med har... men de har inte hovslagaren nämnt nåt om. Men han är mycket noga med att jag använder jodopax helst outspädd när ja petar in bommul i hoven.

kan denna röta bli kronisk???

om vi haft problem eller inte har varit väldigt olika beroende på var vi haft hästarna stallade. tex. på den gård jag hade innan, där hade vi konstant återkommande bärrandröta. när jag sedan flyttade därifrån och stallade hästarna på ett annat ställe så upphörde problemen direkt. jag har därimot aldrig fått någon halt häst av det. inte ens på den som fick ett stort hålrum sist, där verkade hovslagaren upp hovväggen (nästan hela framsidan) och skodde med sidokappor, det funkade jättebra. tvättade med jodopax varje dag. en annan som fick stort hålrum verkades upp på klinik och plastades.

här är en stor travgård en bit bort som bytte ut översta lagret jord och grus i hagarna just för att den typen av svamp/bakterier som orsakar rötan skulle försvinna.

det blir svart i bärranden, om man "pillar" med tex. en söm så är hoven där väldigt porös. vi tar bort så mkt. vi kan och tvättar med jodopax, lägger sedan in tex. trätjära, blåstenssalva, kopparsulfat eller lotagen och "täpper till" med vadd/bomull. byter en gång/dan. varvar gjärna mellan preparaten då min hovis rek. det och det verkar funka. har hört att man kan tvätta med virkon och klorin med, men det har inte jag prövat.

Hej!

Jag undrar om det är vanigt att hästar med bärrandsröta blir halta? någon som har erfarenhet av detta och kan beskriva symptomen vid bärrandsröta.
Mvh Tjalle

Symptomen kan väl vara liksom en rand ute vid kanten på hoven där det liksom blir ett hål inåt där det samlas smuts grus osv. Där bör man "städa" så det inte blir världens bakteriehärd som bara gör ett större och större hålrum (tycker mitt svar låter supertöntigt:crazy:). Säkert vet du detta själv.

Mitt tips är att du ska ta ett samtal med din hovslagare när han kommer nästa gång. Han eller hon kan ju ge dig ett expertråd som dessutom är relaterar till just din egen pålle.

Tack för svaren. Våran ardenner har troligen drabbats av detta. Hovis ska komma ut i förhoppningsvis i helgen. Har pillat bort smuts och gjort rent väldigt noga 2ggr om dagen. Ska testa nu att täppa till med bomull i hålen. Jag misstänker också att han ev ha fått en böld pga detta då han är något halt på ena benet(fram). Han har haft hovböld i höstas, men då var han betydligt haltare:confused:. Ringde och pratade med vet som sa att vi skulle avvakta och några dagar och se ifall det kommer fram någon böld. Hovis kanske hittar något med.
Jag läste någonstans att trush buster skulle vara effektivt, är det någon som har använt det vid bärrandsröta?

Mvh Tjalle

Vår häst led av bärrandsröta i ett års tid mellan 1-2 års åldern, det enda var att skura hovarna m grönsåpa vid intag och periodvis lägga på Truchbuster på bärranden. Periodsvis var hon mkt halt och varm i sina hovar (mest fram) men till slut hade vi inget val än att sko henne som 2 åring efter vetrinärens omdömme. Så fort hon fick skor på sig var rötan nästan borta med en ggr. Truchbuster fungerade mkt bra och kan beställas över internet.

Min nordis hade det i våras, på alla fyra fast rätt lindrig. Vi gjorde så att hovis verkade bort så mycket han kunde av det sjuka hornet, sen la vi remsor med tjärdrev (lin doppat i tjära) mellan sko och hov på de utsatta ställena. Under tiden till nästa skoning sprejade jag hovens undersida några ggr i veckan med Virkon S.

Det krävdes 2 (3 på en av hovarna, minns inte riktigt) omgångar av detta i 6-veckors intervaller, sedan var det borta.

Såg ut som en mörk, "murken" kant på bärranden, mer eller mindre djupt in i hoven. På min häst handlade det bara om någon milimeter.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka