Sv: bärrandsröta
om vi haft problem eller inte har varit väldigt olika beroende på var vi haft hästarna stallade. tex. på den gård jag hade innan, där hade vi konstant återkommande bärrandröta. när jag sedan flyttade därifrån och stallade hästarna på ett annat ställe så upphörde problemen direkt. jag har därimot aldrig fått någon halt häst av det. inte ens på den som fick ett stort hålrum sist, där verkade hovslagaren upp hovväggen (nästan hela framsidan) och skodde med sidokappor, det funkade jättebra. tvättade med jodopax varje dag. en annan som fick stort hålrum verkades upp på klinik och plastades.
här är en stor travgård en bit bort som bytte ut översta lagret jord och grus i hagarna just för att den typen av svamp/bakterier som orsakar rötan skulle försvinna.
det blir svart i bärranden, om man "pillar" med tex. en söm så är hoven där väldigt porös. vi tar bort så mkt. vi kan och tvättar med jodopax, lägger sedan in tex. trätjära, blåstenssalva, kopparsulfat eller lotagen och "täpper till" med vadd/bomull. byter en gång/dan. varvar gjärna mellan preparaten då min hovis rek. det och det verkar funka. har hört att man kan tvätta med virkon och klorin med, men det har inte jag prövat.