Bärrandsröta

Sv: Bärrandsröta

oavsett orsak till bärrandsröta - som du ser finns det i vanlig ordning ca 742 olika meningar om orsakerna - så är och förblir det bästa och mest verksamma att sko hästen.. och det lär du fortsätta med för av ngn outgrundlig anledning kommer det gärna tillbaka vare sig hästen går i lera eller på gräs.. sko och avvakta några skoperioder - har du tur är du av med problemet sedan.

Måste fråga dig då du svarar outtröttligt på hovproblems frågor.Är du utbildad hovslagare?
Eller kanske veterinär?
Inget illa menat utan en undran bara :smirk:

Knapplån...
Som mercan skrev är orsaken en anerob mikroorganism. Sjukan "smittar" på samma sätt som exempelvis fotsvamp, dvs att hästar som går i samma hage kommer att "smitta varandra.
Alla olika "huskurer" som sägs fungera tar angreppets ytterkant, det som syns, tjäran fungerar som ett membran som syre kan ta sig igenom.
Någon skrev att hovis sagt att det måste växa bort, och detta är helt rätt, den förstörda vävnaden läker inte utan nybildas genom tillväxt, alltså måste angreppet avlägsnas från undersidan och hoven verkas efterhand tills allt är borta.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·
Hästvård börjar ifrån början. för ca 2 år sen köpte jag ett sto som fick föl. när vintern kom fick vi problem med stoets och fölets hovar med...
Svar
12
· Visningar
2 106
Senast: kvandi
·
Hästvård Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 932
Senast: gubbtjyv
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 857
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka