Bärrandsröta

F

fejema

Vill först börja med att säga att jag är ny här på forumet och tycker att Bukfalos är en toppensida men nu till frågan, jag och mina stallkompisar fick något som kallas bärrandsröta på våra hästar, hovslagarn verkade därefter och vi fick rådet att vara extra noga med rengöring av hovar och dagligen under några veckor smörja med hovtjära det har blivit mycket bättre men de flesta har lite kvar...vad är egentligen denna röta och vad kommer den ifrån...hästarna har gått i en lerig hage i vinter är det jorden som är orsaken??? Smittar det och finns det andra preparat som hjälper än tjära? Är det någon som vet...?!

Sv: Bärrandsröta

Kan bara säg att spraya och rengör ordentligt mins 1 gg/dag med utspädd Jodopax. Därefter kan ni kleta dit hovtjära.
Jag har kämpat med hålväggar på mina i ett antal månader och det effektivaste är Jodopax.Bäst är också om ni kan byta hage.I lerjordar som är riktigt sura en längre tid letar sig bakterier snabbt in i.Detta sätter sig i hoven och rötan/håläggen blir större och större.
Spola av hovarna ordentligt och rengör hålen så gott ni kan med hovkrats, spraya sen med utspädd Jodopax och sen tryck gärna in en tuss med bomull indränkt i Jodopaxen .För ett visst "stopp" så lägg tjära vid utevistelse.Viktigt är att hästarna får stå torrt om natten.
Det smittar inte mellan hästarna.Men ju fler hästar som vistas i samma hage med samma "sura" jord desto fler få rötan.
Det tar tid att få bort det från hovarna men med god hovhygien och byte av hage så går det snabbare.Hästarna mår bra av att komma från hagen ifråga och röra på sig.Alltså de behöver inte "vila" pga detta.Håll ut det blir bra men tar tid.Bra är om ni kan låta hagen vila helt från hästar 1 år minst.Gärna köra upp den med plog o sen harva och så om.Men glöm inte att dränera hagen väl.

Min hovslagare säger att det är en svamp som orsakar detta varför man inte ska använda tjära. det blir för tätt.
Man ska kratsa och hålla hovarna rena och några gånger i veckan byta ut bomullstussen som ska vara indränkt i ett medel som innehåller gentianablått.

Ja,då var det olika uppgifter igen :smirk:
Här sägs den orsakas av bakterie som äter sig in i hoven.Men man får väl jämka,kan ju vara en blandning av både och.
Tjära tror jag inte stänger in utan det torkar ut.

Jag har bytt stall, till ett med MYCKET lera och jag har inte gjort nånting speciellt men han har blivit mycket bättre! Hur förklarar man det`?

Röta orsakas ofta av BÅDE svamp och bakterier.
De "samarbetar" kan man säga.
Det finns väldigt många huskurer...
Tjära funkar om man rengör och får bort allt angripet horn först.
Blåspray funkar på en del hästar.

Problemet är att det inte verkar vara samma bakterieflora jämt. Alltså funkar inte något preparat på alla hästar! Taskigt, men sant.

Tack för era tips.Min hovslagare menar att de frodas i syrefattig miljö
och har rötan (eller svampen) krypit upp en bit i hoven försvinner den inte av sig själv utan den växer ut med hovtillväxten som man sedan verkar bort allt eftersom. Det vore nog det bästa att byta hage
men vi har inte möjlighen just nu,hästarna går i 2 olika hagar och båda hagarna verkar infekterade.Vill inte utnyttja sommar hagarna än.

Jag ska snart byta till sommarhagen vilket troligtvis blir bättre för hoven (min shettis är drabbad) eftersom det finns ett ställe med grus i vinterhagen. Hovslagaren sa att det är gruset som är värst när hålväggen redan finns eftersom gruset kan packas i hålet
och om man har otur spränga loss hovväggen.
Därför fyller jag upp hela hålet med bomull.
Om man ser på ett tidigt stadium att bärranden äts upp så kan
man sätta in behandling (med nåt medel, vilket som passar, blåsprayen hjälper på min) innan man fått ett hål.

Jag hade problem med detta på en häst jag hade för några år sedan och vi började med att varmsko honom och då försvann det ganska snabbt. Jag vet att det inte är många som har hovis som kan varmsko men om möjligheten finns tycker jag att ni ska prova det!

jodsprit 10% är toppen!! :)

gör rent med borste och en spik (hovkrats) för att komma åt över allt!!

ta och dutta på lite där rötan är!

tjära har jag använt och det är oxå bra, jag varvar tjära och jodsprit varanan dag ungefär!!

lycka till!!!

Kopparsulfat är jättebra på att torka ut det... Gå utan skor är det enda som ska kunna ta bort det helt... Bärranden blir ju extremt utsatt under skoning...
Dock så skulle jag inte sluta sko min häst för det...
Tjära bara kletar och smetar, luktar illa och är en MASSA extra jobb. Dock funkar det bra, men det finns det många preparat som gör. Blåstenspulver eller salva är också bra.
Tjära är för övrigt bra att sätta på ett rengjort sår för att flugorna inte ska gå dit!

Det är en mikroorganism som trivs i syrefattiga miljöer. Den sprids via marken i hagen. Tjäran släpper igenom syre till hoven och syre gillar inte organismen utan dör... Alltså suveränt med tjära. För att tjäran ska vara lättare att hantera kan man sätta burken i ett vattenbad med varmvatten.

Man kan även ta rent lin och grankåda och stoppa upp. Det trycks sedan ut av sig själv i och med att hoven växer.

EmelieR skrev:
Bärranden blir ju extremt utsatt under skoning...
Dock så skulle jag inte sluta sko min häst för det...
!

Den av mina hästar som fått värst bärrandsröta är den enda som alltid är oskodd... Just nu har han på alla fyra och de skodda har inget (hovslagaren var nyss här).

oj hallå.... där har jag inte ngt svar iaf... Äntligen får man lära sig ngt nytt... hihi...
Hoppas att det blir bra med hästen iaf!

4 av våra hästar är barfota och 1 har skor, vad jag förstår så är det svårare att sköta infektionen med skor på..? Hoppas och vill kunna sätta på skor på mitt varmblod om några veckor efter en lång semester...eller måste jag vänta tills all röta är borta, vill poängtera att det är nästan inget kvar? Vill också fråga om risken att det åter kommer till nästa höst/vinter när de släpps tillbaka till sina vinterhagar efter betet???

Jag har själv en shettis som har bärrandsröta. Har behandlat med silvervatten. Det tar bort alla bakterier.

Virkon S och Trush Buster är bra mot bärrandsröta. Det första finns på Granngården och det andra bland annat på Börjes/Hööks eller Granngården.

Mina hästar har oxå röta, men min hovslagare har tippsat om jodopaxlösning + socker. sockret äter upp rötan och mina hästar är mycket bättre nu i hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·
Hästvård börjar ifrån början. för ca 2 år sen köpte jag ett sto som fick föl. när vintern kom fick vi problem med stoets och fölets hovar med...
Svar
12
· Visningar
2 106
Senast: kvandi
·
Hästvård Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 932
Senast: gubbtjyv
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 857
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka