Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man kratsar i vita randen så grävs den ur, här på bilden gjord av hovslagare men hoppas du förstårKan någon förklara för mig hur bärrandsröta ser ut??! Hur upptäcker man det?
Har googlat men inte hittat nåt direkt svar :/
Intressant ! Väldigt svårt att upptäcka då :/ Men själva rötan är alltså svart typ?Såhär ska det se ut, hel och vit/genomskinlig bärrand. Den är lite gummiaktig nästan om man sticker nageln i den.
Här ser man hur det separerat ordentligt och jord och smuts har tryckts upp. Såhär kan det inte bli om bärranden är frisk som ovan.
Detta är väl en vanligare syn, man ser att det är svart och lite trasigt bakåt trakterna samt mitt fram. Såhär ser det ut i början.
Har nämligen hört om hovslagare som inte heller upptäckt bärrandsröta :/// därför vill jah ha så mkt info det bara går så jag kan hålla koll själv,. Beror det på leiriga hagar?Din hovslagare borde ha koll vid verkningen, det kan vara svårt att upptäcka själv. Är du orolig kan du knacka med något hårt på hoven, finns det bärrandsröta så kan det låta lite ihåligt, lite annorlunda alltså.
Om hästen är skodd kan man ju bara se det när man skor om, därför bör man som ägare vara med och se hur det ser ut. När hovis har verkat klart hoven så ska det inte finnas något svart runt om, möjligen något litet.Intressant ! Väldigt svårt att upptäcka då :/ Men själva rötan är alltså svart typ?