Bärrandsröta

Nina888

Trådstartare
Kan någon förklara för mig hur bärrandsröta ser ut??! Hur upptäcker man det?
Har googlat men inte hittat nåt direkt svar :/

Bärrandsröta hänger oftast samman med hagar och dess utformning i underlaget samt pH av dito, hur man upptäcker det? I de flesta fall verkar der framkomma genom att hästen utvecklar hålväggar, som kräver diverse ingrepp och behandling.

Din hovslagare borde ha koll vid verkningen, det kan vara svårt att upptäcka själv. Är du orolig kan du knacka med något hårt på hoven, finns det bärrandsröta så kan det låta lite ihåligt, lite annorlunda alltså.

Kan någon förklara för mig hur bärrandsröta ser ut??! Hur upptäcker man det?
Har googlat men inte hittat nåt direkt svar :/
Om man kratsar i vita randen så grävs den ur, här på bilden gjord av hovslagare men hoppas du förstår :)
022.JPG

Lånad bild från http://pentamom5.blogspot.se/2012/03/hovrota.html?m=1

Såhär ska det se ut, hel och vit/genomskinlig bärrand. Den är lite gummiaktig nästan om man sticker nageln i den.
hh-tot_htm_m6f36fb0c.jpg

Här ser man hur det separerat ordentligt och jord och smuts har tryckts upp. Såhär kan det inte bli om bärranden är frisk som ovan.
wld3.jpg

Detta är väl en vanligare syn, man ser att det är svart och lite trasigt bakåt trakterna samt mitt fram. Såhär ser det ut i början.
whitelinedisease.jpg

Såhär ska det se ut, hel och vit/genomskinlig bärrand. Den är lite gummiaktig nästan om man sticker nageln i den.
hh-tot_htm_m6f36fb0c.jpg

Här ser man hur det separerat ordentligt och jord och smuts har tryckts upp. Såhär kan det inte bli om bärranden är frisk som ovan.
wld3.jpg

Detta är väl en vanligare syn, man ser att det är svart och lite trasigt bakåt trakterna samt mitt fram. Såhär ser det ut i början.
whitelinedisease.jpg
Intressant ! Väldigt svårt att upptäcka då :/ Men själva rötan är alltså svart typ?

Din hovslagare borde ha koll vid verkningen, det kan vara svårt att upptäcka själv. Är du orolig kan du knacka med något hårt på hoven, finns det bärrandsröta så kan det låta lite ihåligt, lite annorlunda alltså.
Har nämligen hört om hovslagare som inte heller upptäckt bärrandsröta :/// därför vill jah ha så mkt info det bara går så jag kan hålla koll själv,. Beror det på leiriga hagar?

Leriga hagar är en stor bov i dramat, men även hästar med dåliga hovar. Nästan omöjligt för en utbildad hovslagare att missa!! Om du kratsar försiktigt med hovkratsen på vita randen, blir det ett hål är det risk för röta, men om det inte går så är det troligtvis lugnt :)

Intressant ! Väldigt svårt att upptäcka då :/ Men själva rötan är alltså svart typ?
Om hästen är skodd kan man ju bara se det när man skor om, därför bör man som ägare vara med och se hur det ser ut. När hovis har verkat klart hoven så ska det inte finnas något svart runt om, möjligen något litet.
Det finns absolut hovisar som struntar i hur det ser ut, skulle inte tro att någon av dem är utbildade och seriösa dock.
Skorna skyddar ofta från bärrandsröta, en av orsakerna till att det börjar/får fäste är att grus trycks upp i bärranden, skadar den och så får bakterier fäste. En frisk, tajt bärrand klarar att stå emot sånt, men om hovväggarna fått flyta ut lite så blir bärranden lite utsträckt (syns att den är bredare) och då blir den känsligare för yttre påverkan.
Leriga hagar kan absolut ge röta, men framför allt så handlar det om de bakterier som är i leran. Och hur hovvården sköts.

Om du är med vid skoningen varje gång så kan du titta, fråga och du märker om något ändrats från gång till gång. En bra hovis blir bara glad om hästägaren engagerar sig och vill veta mer.

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
320
Senast: MiniLi
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: Lavinia
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar