Barnsäkra-hur mycket?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Känns som det börjar bli dags att barnsäkra lite här.
Då Hampus börjar flytta sig,dra i saker och pilla på precis allt,är en kort tidsfråga innan Herr klåfingrig reser sig också.

Hur mycket ska man barnsäkra,jag har kollat runt lite och det finns ju grejer där man kan barnsäkra både hemmet och div skydd för barnet.
Behövs allt det?
Hur har ni gjort?

Just nu känns hela lägenheten som en potentiell livsfara :crazy:

Dörrar att klämma sig på,grejer han kan dra ner på sig,blomkrukor han kan få i skallen,en spis han någon dag kan sätta på osv.

Tv`n skall sättas fast bättre samt petskydd i kontakterna...men mer då?
Känns snart som att det säkraste vore att kasta ut varenda möbel och madrassera hela lägenheten :crazy:

Hur mycket skall man säkra?
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Jag har utöver petskydd i kontakterna på barnens rum, inte barnsäkrat något i övriga huset någon gång när barnen var små..
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Det är lite olika beroende på barnet... Med dottern behövde vi bara sätta barnspärr på knivlådan i princip, medan sonen är en helt annan femma. Det lugnaste hade nog varit att slänga ut allt o madrassera.

Det viktigaste man ska tänka på är nog petskydd, om inte kontakterna är petsäkra, spisskydd o tippskydd, trappgrindar, fönsterspärrar på övervåning m.m. Sedan gäller det att man förutser vad som kan hända, tex inga knivar eller saxar liggandes på köksbänkar, inga dukar eller sladdar man kan dra i, ja det finns oändliga variationer på saker som kan orsaka olyckor.
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Tips på olämplig sak i hemmet: Gullranka som står i en blomkruka uppe på en tvåmeters bokhylla men har rankor ända ner till golvet...

Jag var barnvakt åt min systerson för tio år sedan, han hade precis börjat åla omkring och de hade inte hunnit anpassa hemmet. Han fick alltså krukan i huvudet från hög höjd och det var blod överallt. Det gick bra ändå som tur är men jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på det.

Men det viktigaste står väl i Nowis inlägg: eluttag, spis mm. Men utöver det mest uppenbara farorna kan jag tänka att det kanske är bra att inte "säkra" hur mycket som helst, för det kanske får en att tro att man är trygg och inte behöver hålla koll på barnet. Och så säkert går det nog inte att få ett hem :crazy:
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Till första sonen hade jag grind för trappan, petskydd i kontakterna, och spisskydd. Det var det ända jag hade till honom. Till yngsta sonen hade jag grind....
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Gandalf skrev:
Men utöver det mest uppenbara farorna kan jag tänka att det kanske är bra att inte "säkra" hur mycket som helst, för det kanske får en att tro att man är trygg och inte behöver hålla koll på barnet. Och så säkert går det nog inte att få ett hem :crazy:

Detta är det absolut viktigaste rådet ang barnsäkerhet, oavsett hur mycket skydd man än har kan det alltid inträffa olyckor, o de som sker hemma är flest enl statistiken...
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Vi har gjort vissa rum "säkra", vårt sovrum, vardagsrum och kök. Resterande rum har vi gjort mer eller mindre säkra och två av rummen (vi har ju ett antal...) går vi inte in i (ett under påg. renovering och det andra fyllt av glasgrejer som varit i det renoverade rummet).
Jag har aldrig varit så glad över alla våra dörrar som nu, toppen att kunna stänga omkring sig nu när de små rackarna blivit så mobila.

Sedan tror jag att trots att man barnsäkrat efter bästa förmåga är det ändå inte nog, det finns alltid risker man får leva med.
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Tips på olämplig sak i hemmet: Gullranka som står i en blomkruka uppe på en tvåmeters bokhylla men har rankor ända ner till golvet...

Jo en just sådan står brevid datan :o :o :o
Är du synsk?
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Tack för alla svar,det blir petskydd,flyttning på tungablomkrukor (har hela lägenheten full),samt sladdrensning idag (fullt med sladdar bakon tv,hyllan & datan.
Samt att tv skall sättas fast,just för tillfället står den lite löst kanske.
Övervåning har jag ingen,bara uteplats och skulle han smita ut dit så blir han bara blöt om fötterna.

Vad finns det för skydd till spisen? Sånt där skydd så de inte når upp till plattorna tror jag hör till lägenheten,finns det något så de inte kan vrida på spisen?
(kompisens dotter satte förra veckan igång spisen med mammas nyinköpta gardiner på,det BRANN rejält) :eek:

Sedan får man väl ta det lite i takt med Hampus utveckling,jag menar han reser sig ju inte över en eftermiddag & börjar springa runt.
Känns bra att ha lite mer på benen vad man skall tänka på.

Tack så jättemycket för era svar

mvh Zaria
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Zaria skrev:
Sånt där skydd så de inte når upp till plattorna tror jag hör till lägenheten,finns det något så de inte kan vrida på spisen?
På vårt skydd som kom med lägenheten fanns det en extragrej som går ner över vreden. Men det måste ju finnas att köpa till annars.

Zaria skrev:
Sedan får man väl ta det lite i takt med Hampus utveckling,jag menar han reser sig ju inte över en eftermiddag & börjar springa runt.
Det är vad man tror :D Nä men det gör dom inte förstås, men på mågot märkligt sätt tycks de alltid ligga ett steg före fast ens intentioner är att det ska vara tvärtom... man är så lättad varje gång man upptäcker något nytt livsfarligt de kan göra, utan att något allvarligt hann hända :crazy: .
 
Sv: Barnsäkra-hur mycket?

Om man inte bor i ett hus med elluttag från "hedenhös", så behöver man inte petskydd.. (även om det kan kännas tryggt att ha det)

Moderna eluttag har den funktionen inbyggd..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 360
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 469
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 022
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp