Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

jerseyko

Trådstartare
Vaknade tidigt idag och kollade på barnprogrammen som går på morgonen. Jag och gubben satt och zappade mellan tv3, tv4 och kanal5.

Men för vilken ålder är det riktat till? Det är ju en massa slagsmål och i nått program va det en apa md utvuxen hjärna som fångade en massa andra apor och gjorde om de till moster och försökte ta över deras stad :eek:

När jag var liten va det mest "våldsamma" jag kommer ihåg Turtels! Man kollade på Smurfarna, Disney dax, Krambjörnarna, Dr. Snuggels och Astrid Lindgren filmer ungefär och en massa andra serier där i mellan som Dennis t.ex.

Vilken ålder är barnprogrammen riktade till nu för tiden?


Samma sak med att vara ute och leka, jag var jämt ute, sol, blås, regn och snö, det var ingen som satt inne för då var man tråkig.

När det kom 50cm snö här åkte vi in till svärmor på fika och där bor det många barn, såg kanske 3 unger som var ute och lekte av kanske 300 barn som borde va ute :eek:
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Det var bättre förr ;)

Allvarligt talat så är det föräldrarna som har ansvar för vad barnen gör och ser. Mina barn får inte se på dravlet och reklamen på tv3, de ser på t ex disney channel som är mycket lugnare och ingen reklam.

Mina barn är på dagis och fritids hela dagarna eftersom vi jobbar heltid båda två. Där (ff a) på fritids är de ute jättemycket och kämpar så de är helt slut på kvällarna. Det är mer på helgerna de är ute hemma. Idag har vi varit i pulkabacken hela dagen, hela familjen :)
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

En bekant till mig låter bara barnen se kanal 1 och 2, efter att ha sett den skit till barnprogram som visas på andra kanaler är jag benägen att hålla med henne och vi gör ev samma sak såsmåningom. Och en sak undrar jag: varför måste rösterna i teckande filmer vara så gräsliga. Ingen orkar väl lyssna på dem?
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

mina barn tittar på morgonprogrammen på Nickelodeon (Nick Jr mellan kl 6-8.30), det är riktiga småbarnsprogram, pedagogiska och helt fria från våld.
Dora har lärt Selma (nästan 4) både att räkna + vissa ord på engelska :D, Kossan Klara lär ut en massa om naturen och Greta Gris lär dem att hoppa i lerpölar + att man kan räkna för att veta hur långt bort åskan finns... :D
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Jag har inga barn inte ens på gång, men jag funderar starkt på att låsa in alla mina gamla filmer jag kollade på när jag var liten (jag är född 85) och visa det för mina kommande barn!

T.om när jag som är 20 inte tycker det är "barnprogram" längre *hua*
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

De flesta gamla filmer finns fortfarande att få tag i!
Bamse, Barbapapa, Fem myror är fler än fyra elefanter, Pingu är väldigt barnvänliga!
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Ja och det är riktiga barnprogram dessutom, med normala röster och bra tecknat, tycker dagens barnprogram ser "slarv ritade" ut.
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

För att inte tala om teletubbies, de är ju hur söta som helst, men det vill inte mina tigrar på 5 och 9 se på längre :angel:
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

fast just teletubbies tycker jag har ett alldeles för inkorrekt språk (bebisspråkimitation) för att vara riktigt bra. Även om barnen kanske gillar det - fast vi kikar ibland på dem på BBC Prime på eftermiddagarna, på engelska! :D Där finns även Fimbles som är lite som Gnottarna typ
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Vi har oxå upptäckt att många barnprogram är helt sjuka!:eek: Men som tur är verkar man kunna lita på svt´s utbud. Alla hemska program jag har sett har gått på Tv4. (Vi har bara ettan, tvåan och fyran.) Det är ju inte heller särskilt kul att behöva kolla igenom alla program i förväg innan man vågar låta barnen titta.
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Håller med fullständigt. Trots att jag har ett eget förstahandskontrakt på en lägenhet har jag ett barnrum, med disneylampa, affisher, tvättkorg o hela köret.
Har kvar alla gamla filmer o böcker sen jag var liten,kommer aldrig göra mig av med det.
Sitter o kollar på Trolltyg just nu :D
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Håller med. Det är otroligt vilka "barnprogram" det finns idag:eek:

Min dotter som fyller 4 i maj tittar på disney-channel eller egna filmer som vi köpt. Hon älskar att titta på Barbapappa, Fem myror och Astrid Lindgren-filmerna. Privatdetektiv Blomqvist och Rasmus är den senaste favoriten.

Hon får till stor del själv välja om hon vill vara ute eller inne, men ett par timmar om dagen är hon alltid ute. Hon hjälper till med att mata hundarna och hästarna plus att hon rider med jämna mellanrum.

När hon är inne brukar hon ofta vilja sitta och rita eller skriva. Hon börjar bli riktigt duktig på att skriva bokstäverna. De enda bokstäver hon har problem med nu är g och s. Mamma är stolt;)
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Det blir til att spara på sig en massa nu då tills det är dags att få kids om inte barnprogrammen "vänder".

Har även funderat på att sätta staket runt min lilla gård och släppa ut sambons kusiner! De sitter inne hela tiden, de är 5,6 och 2 år. 5 åringen får inte vara högljudd för sina föräldrar, bara sitta på sitt rum och se på tv eller leka där. 6 åringen sitte och spelar GTA, hans far ringde oss och frågade om fuskkoder!! Och 2 åringen ja, den har nog nått fel i huvudet och det hände roftare och oftare att hennes bror på 6 får sitta barnvakt om de sk åka och t.ex handla!
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

Lite konstigt att de visar The Simpsons som barnprogram på 3:an på morgnarna.. Det är ju egentligen inget barnprogram. Fast det är ju på engelska med text så de riktigt små hinner nog inte med ändå!:confused:

Jag kommer ihåg när jag var i mellanstadie-åldern. Då visades Junior på 4:an på eftermiddagarna efter skolan. Det var en del barnprogram för olika åldrar. Nu vet jag inte att det går några bra barnprogram på eftermiddagen, utan mest bara någon dålig såpa.:smirk: Fast då fastnar förhoppningsvis barnen iaf inte vid tv´n det första de gör när de kommer hem!:bow:
 
Sv: Barnprogram idag jämfört med för 15 år sen.

*knapplån*
Fast ärligt talat, tycker ni verkligen att Disneychannel generellt är bra småbarnsprogram?
Visst Puh är jättegullig, men i övrigt? Inte f*n är Kalle Anka och hans polare särskilt barnvänliga!
Kom ihåg att det inte bara är eventuellt våldinnehåll som avgör om programmet är bra för små barn! Det får inte vara för plottrigt eller snabba bildväxlingar heller. Då blir det rörigt i deras små hjärnor...

Några småbarnsprogram finns inte på eftermiddagar - om man inte vänder sig till BBC Prime (tror det är vid 15-tiden ungefär) och där kikar på Teletubbies, Tweenies och Fimbles... :p
Barnkanalen sänder småbarnsvänligt fram till 12-tiden ungefär.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp