Barnponnyutbildning

mian1

Trådstartare
Vet inte om tråden ska vara under NH eller övrigt, men alla bra tips mottages tacksamt!

Vår lilla, söta 2-åriga ponny skall utbildas till att bli en fantastisk barnponny och jag behöver lite idéer om vad, hur och i vilken ordning vi skall träna. Och hur ofta/mycket.
Ponnyn i fråga är redan en fantastisk ponny, men hon är inte utbildad i barnponnyns svåra konst ännu. Hon gillar barn och är en väldigt lättsam och lätthanterlig ponny, men hon är en ungponny och hon testar barnen och kan knuffas eller nafsas (inget godistiggeri utan på bus). Så än så länge sträcker sig hennes barnkunskaper till att vara trevlig för barnen att bosta och klappa uppbunden.

Vi har promenerat henne lite i skogen både ensam, med hästsällskap och med barn, barnvagn och hund. Hon traskar snällt på och hon bryr sig inte om att ha väskor på ryggen. Däremot vill hon inte springa. Möjligtvis om barnen också springer så hänger hon på dem, annars tycker hon att skritt är en trevlig gångart. Hon kliver gärna över bommar, men hoppar inte utan kliver lugnt i skritt. Har även ledtränat på stallplanen och flyttat undan tryck och tränat på att följa och det gör hon mycket lätt, fint och bra!
Har ännu inte skaffat henne träns. Har tänkt tömköra och/eller leda i långtygel för att förhoppningsvis kunna lämna på inkörning nästa vår/sommar.

Vad tränar man en sån liten fröken på för att hon ska bli barnponny? När blandar man in barnen i träningen och hur (små barn - 6 och 2 år) ?
 
Sv: Barnponnyutbildning

En unghäst och barn är ingen bra komination,. Om hästen knuffas så handlar det inte om att hon busar, utan att hon försöker få övertaget. Hon "kör" helt enkelt med er och har inte tillräckligt med respekt för erat "space".
Att träna hästen att gå undan för tryck är jätte bra! men hon ska kunna gå undan även om ni inte lägger på ett tryck. Det ska räcka med att man ex. vevar med ett grimskaft framför bogen, så ska hästen flytta bogen.

Först måste hästen lära sig och acceptera människans "space". Hon får inte gå för nära och absolut inte knuffas på er! Det ska du försöka få ur henne så fort så möjligt och speciellt innan du tar med barnen i hennes utbildning.

När du ledtränar henne så tänk på att du ska gå vid bogen. Kommer du framför bogen så fungerar du som bromsande, kommer du bakom bogen så fungerar du som drivande. Vid bogen är du "neutral". En känslig häst skulle tvär stanna om du kom några cm framför bogen! Är hästen inte fullt lika känslig så måste man använda sitt kroppsspråk mer. Ex. när du vill att hon ska springa så går du lite bakom bogen, lyssnar hon inte så böj dig lite framåt och "bjud in" till spring. Steg tre är smackning, fungerar inte det så använd grimskaftet eller en pisk och peta på henne.
När du vill stanna så är principen den samma, 1: framför bogen 2: sträck upp dig & använd röst 3: fram med handen/armen och "vifta" 4: använd pisk på bogen.

Så det viktigaste du måste träna henne på är att hon ska acceptera människans "space", allstå inte knuffas/komma för nära/gå på någon. -hon ska hålla sig på ca 1meters avstånd, om inte människan närmar sig hästen och bjuder in till närkontakt.
 
Sv: Barnponnyutbildning

Jag har inga problem med henne utan det är barnen som hon kan vilja flytta på. Mot oss vuxna är hon väldigt respektfull!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp