Barnarbete?

Diabetikern

Trådstartare
Ja ibland börjar jag undra....



Min brorsdotter tycker det är hemskt kul att hjälpa till i stall och allt vad vi gör hemma hos mor min på hennes lilla "gård" Hon lyfter, bär, gräver, gör iordning foder till våra hästar (eller man kanske ska säga Bellas häst och min häst *s* :D ) Till saken hör att hon är bara 2½ år så hon kanske är lite ung egentligen för "svartjobb" på detta viset :D

Vi har införskaffat massa små verktyg till henne så hon kan hjälpa till med egna grejjer. Hon får betalt i fika, mat och många skratt :D

Så har ni era barn satta i "arbete"? Bildbevis för min übersöta brorsdotter kommer senare.

Bella vinkar glatt hejdå till mamma och pappa när hon kommer ut till Framor och får "jobba" :D

Onödig tråd jag vet men ville bara dela med mig av denna lilla solstråle. Som sagt bilder kommer senare idag :D
 
Sv: Barnarbete?

Jadu, det där med barnarbete.... Mina tjejer brukade mocka varsin ponnybox i vintras, de är 3 och 5 år... Frivilligt alltså!
Och FÖRSÖK stoppa 2-årige sonen från att hjälpa itll att köra spån! Spelar liksom ingen roll om man är färdig för länge sen, han skulle kunna tömma hela spånhögen om han fick chansen...

Här finns 3 små skottkärror och en större som tyvärr är för stor. De små kärrorna är för små för 5-åringen, men det finna inga mellanting. jag har letat, frågat här, kontaktat tillverkare och allt möjligt, men det FINNS INGA! :(
Sen har jag 3 små spångrepar också, varav två färdigköpta av den mindre modellen och den tredje blev till då ett av mina skaft gick av - jag borrade hål i den halva där handtaget satt, köpte ett litet grephuvud och vips hade jag en extraliten spångrep! :idea:
 
Sv: Barnarbete?

Här finns också liten kärra, och liten grep till dottern.
Innan hon blev så stor att hon kunde hantera det stora fodermåttet, mätte hon upp kraftfoder med mineralmåttet. Det tyckte hon var sanslöst roligt.
Hon är med och hjälper till på i princip alla sysslor på gården.
Vi köpte även en rockard för att hon ska kunna följa med när vi kör de äldre travarna.
 
Sv: Barnarbete?

Hihihi... låter som min kille precis! Han vet i vilken ordning allt ska göras. Han puttar på hövagnen ut till hagen, mockar, sopar, bär hinkar osv... Ibland låtsas jag att jag glömmer en syssla, så att han får chansen att rätta mig.
När vi kommer hem från stallet gör han samma sysslor igen, fast med gunghästen! En underbar kille!:love:
 
Sv: Barnarbete?

Jag älskade att hjälpa till hos morfar när jag var liten. Bodde mer eller mindre i ladugården och i trädgården. Nu har mina föräldrar ett av mina kusins barn som gärna ska vara med och hjälpa till.

Skrattade gott när han sa så här "Jag älskade den gången när vi höll på med höet det va så roligt " Han va väl fyra år då och är nu fem och varje gång han kommer så undrar han om det finns jobb :D
 
Sv: Barnarbete?

Jag var en tvättäkta barnarbetare!

Jag började stå i vår kiosk, redan från 5-års ålder. (kiosken var en utbyggnad av vårt hur, när någon kund ville plinga ringde det i vårt kök)
Innan jag böjat ettan klarade jag ensam av att hantera kunder. (mamma fanns inne i huset om jag skulle behöva hjälp).

Kan säga att jag var en fena på matte när jag började ettan. Var ju van att räkna växelpengar :D Kunde dessutom omvandla norska pengar till svenska!
 
Sv: Barnarbete?

att äga ponny eller häst/ar är ju tyvärr inte bara ridning och pyssel utan många sysslor tillkommer ju och jag utnyttjar till full min ungar till diverse sysslor som mockning eller andra mindre roliga sysslor fylla höpåsar mm
ljust för den enkla saken skull att dom SKA få lära sig att ha häst inte bara är ridning och pyssel och resten gör jag som mamma
visst finns jag där som vuxen och kan bistå i fall problem finns
alla min tre flickor hjälper till 8,7 och 2 år

priset på god hästhantering måste ju vara när 2 åriga astrid hjälpte mamma att natta hästarna utrustad med hjälm och säkerhets väst drog hon omkring ikea säckarna med hö i
och fick spilla ut höet till våra hästar gav de en klapp och sa natt natt sov nu:D
 
Sv: Barnarbete?

Naaaww :love: Gu vad sött :D

Tror ni inte min kamera har ballat ur viket gör att alla kort jag hade i den på lilla Bella är oåtkomliga. :( Ska lämna in den så får vi se om det går att rädda.

Hittade en så bra borste på ÖoB precis lagom storlek och liknar våra piassavakvastar i stallet.

Lilla Isabelle tycker det är roligare med hästar än vad hennes mamma och pappa gör. Moahahah jag och Bellas farmore har stora planer på att göra en liten ridtjej utav henne :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp