barn-säkra!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

HJÄÄÄLP :crazy: ! Läste just tråden om "jobbiga" barn, fast härliga, ja ni vet det här med tat man får "jaga" dem osv.

Någon skrev, men säkra era hem så blir det lättare!

Hur ska jag säkra det här?

Undervåning: Ingång-stoor hall, arbetsrum, grovkök, toalett och klädkammare på en plan, sedan två steg ner-vardagsrum och kök. Stegen ner går från hallen som är klinkersbelagd till v-rum som är trägolv. Det är öppen planlösning, och imellan de två etagen är det säkert 4meter. Mitt i etaget står en öppen spis. Det går alltså inte att sättta något runt den, då baksidan står på hallens plan och framsidan i v-rummet (två steg neråt).

Problemet här: etageskillanden samt spisen.

Övervåning: trappa upp från hallen (bakom den öppna spisen), öppet hela vägen upp till nästa våning, alltså från hallen öppet upp ända till nock. Dock staket runt golvet på andra våningen. Men oj vad kul att dra fram stolar etc. och titta ner :eek: . Det var då problem två.

Lillkillen är "bara" 5månader än så länge. Men en riktig piggelin som avskyr när inget händer, tycker inte om att "chilla" ;) så att säga....

Huset är nybyggt och vi flyttar in om ca 1½månad.

Någon som har några bra tips eller är barnhage och koppel ;) enda lösningen?

Ska jag tillägga att vi har balkong i vårat sovrum, och en stor altan på andra våningen (samma våning som vårat sovrum) ut från barnrummen. Vi har 6 altandörrar i huset......

barnvänligt.......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: barn-säkra!!

det finns lösningar på spisen!!! vi letade oss fördärvade och frös i vintras men jag ska fota och leta efter kartongen!!!!

ni får köpa barngrindar i storpack... :-)

till 4 m. öppningen kanske ni kan anlita en snickare (eller om ni är händiga själva) och fixa ett räcke med grind i som sen kan tas bort när barnet blir större?
 
Sv: barn-säkra!!

Hehe oj vad ni kommer att få roligt... ;) Skämt åsido, kompostgaller är suveränt! Går att sätta ihop i stora format! Runt tex öppna spisen och med lite stadga kanske för hela tappen ner för etaget? Annars så två trappsteg lär de sig relativt fort att hantera... En tjockmadrass på golvet kan dock vara på sin plats... Över huvudtaget grindar i dörrhål är väldigt bra, tex för att stänga ute barn från grovkök där man ev kan ställa flaskor med mindre nyttiga innehåll... Grindar för att stänga in sig själv och barnen i köket medans man lagar mat, lite mindre yta att ha koll på, osv...

Sen allt de där "vanliga" sakerna... Petsäkra kontakter, spisskydd, lådstopp osv osv...:D
 
Sv: barn-säkra!!

*lite knapplån*

Jag blir så förvånad när jag hör hur en del människor gör sina hem till ngn slags bunker, jag har bara haft lås på mina nedersta köksskåp och två grindar för trappan, upp och nere.
Ngt fönster fick ett extra säkerhetslås annars har vi haft ett helt normalt hem. Jag har ALDRIG plockat undan prydnadssaker eller liknande å andra sidan så har dom aldrig hållt på och pilla.

Vi har kamin och det lärde dom sig snabbt att det var varmt:angel: och dom gick inte fram till den. ( dom stod bara framför o kände värmen och då var det obehagligt )

Mina barn har alltid fått vara med vid matlagning, dom har så fort dom lärt sig sitta suttit i matstolen jämte osv..
 
Sv: barn-säkra!!

Tro mig!
Det beror på barnen, av mina tre har de två första klarat sig med en grind i trappen.
Nr 3 passerade gränsen för bunkersäkerhet redan innan han kunde gå!
När han skulle börja dagis pratade jag lite försiktigt om skåpspärrar och sele i matstolen samt plasttallrikar och plastglas. Mina kollegor fnyste åt mig och sa att det skulle nog gå bra...
Han påbörjade inskolningen med ett besök på en timme på måndagen.
När vi kom på tisdagen höll de på med skåpspärrarna, need to say more?
 
Sv: barn-säkra!!

mimmipigg skrev:
Tro mig!
Det beror på barnen, av mina tre har de två första klarat sig med en grind i trappen.
Nr 3 passerade gränsen för bunkersäkerhet redan innan han kunde gå!
När han skulle börja dagis pratade jag lite försiktigt om skåpspärrar och sele i matstolen samt plasttallrikar och plastglas. Mina kollegor fnyste åt mig och sa att det skulle nog gå bra...
Han påbörjade inskolningen med ett besök på en timme på måndagen.
När vi kom på tisdagen höll de på med skåpspärrarna, need to say more?

:rofl: :rofl: Vilken tur att mina tre var lagom nyfikna av sig då;)
 
Sv: barn-säkra!!

Har inga drekta råd till dig men jag barnsäkrade ingenting när min dotter var liten, däremot hade jag stenkoll på henne hela tiden och hon var väldigt snäll och höll sig borta från dumheter...

...men det var då det :crazy: Hur barnsäkrar man när man har en åttaåring? Idag har hon verkligen lyckats med det mesta, först skulle hon hänga upp sin tvätt och bestämmer sig för att strunta i att hämta pallen så att hon når upp till tvättstället över badkaret, istället ställer hon sig på badkarskanten och balanserar, som tur var såg min man vad hon gjorde innan badkaret välte...

Alldeles precis nu satt jag och slappade i soffan och plötsligt hör jag en jätte skräll, ungefär som när någon i en tecknad film öppnar garderobsdörren ni vet ;), från hennes rum. Springer dit (så fort jag kan med min mage) och ropar på henne, inget svar, men när jag kommer så är hon iaf ok men lite skamsen. Hon hade klättrat på sin sekretär :crazy: så att allt som stod på den ramlade ner :eek: Tur att hon inte slog sig iaf.

Ska åka ut till stallet och ha en riktigt lång och jobbig hopplektion :) med henne, så fort hon har plockat upp sina saker, så att hon blir lite aktiverad.
 
Sv: barn-säkra!!

indian-charlie Mina barn har alltid fått vara med vid matlagning skrev:
Haha Du menar att dina ungar satt kvar i barnstolen? Fredrik kan sitta en liten stund om det händer något roligt eller han har något att tugga på en stund... Och då menar jag fem minuter, sen är han på väg att klättra ur, ställa sig upp eller vända på sig.
Stå och laga mat med honom i barnstolen brevid sig är mer nervpress än lugnt... Men som jag skrev tidigare, sätter jag upp honom på ryggen i selen eller sjalen så får jag ialla fall laga maten... Även om han har kommit på att man kan bita tag i BHbandet, dra ut det och släppa... :eek: Man kan även ta stöd med fötterna mot mammas höfter och hoppa upp och ner...:bump: Så ja det beror nog en hel del på barnen... Elin var en helt annan stort, hon satt snällt med och lagade mat, eller satt och pysslade för sig själv på golvet...
 
Sv: barn-säkra!!

Japp..mina barn har faktiskt varit med vid matlagning. försökt vispa i skålar fast dom knappt har kunnat hålla leksaksvispar osv..skurit matbitar med skedar och allt möjligt eller stoppat yttepyttebitar i munnen eller gegglat ner med smörgåsrån, när dom varit jättesmå så har dom suttit på köksbordet i babysittern för att ha span på vad mamma pysslat med, när dom blev lite äldre så blev det matstolen.

Hör o häpna men jag har haft TRE "jättesnälla" barn, känner inte igen detta med att klättra omkring som apor... när inte mamma har varit med.
Det enda bus som jag tror att alla tre har gjort har nog varit att smyga iväg och prova att använda pennor/kritor på div väggar men skit samma jag gillar ju att måla om:angel:
 
Sv: barn-säkra!!

Ditt hus låter läckert men jag förstår att det kan bli lite problem. I "barnens hus"-katalogen såg jag ett grindsystem man kunde bygga ihop runt en kamin/öppen spis. Det kan kanske gå trots att det är i olika etage, annars får ni snickra ihop något.
Denna lösning borde också fungera i 4 meters öppningen- det fanns flera grindsorter som kunde förlängas, en variant är väl annars med en fastsatt madrass (som inte kan glida iväg) el. dyl som lindrar ett fall och etageskillnaden.
Jag har gnällt en del över att vi har så många dörrar i vår gamla prästgård men med två ilsnabba 10 månaders är jag SÅ GLAD att jag kan stänga dörrarna om oss i de rum vi för tillfället är i. Plus att det blir lite spännande att förflytta sig runt i olika rum där man kan undersöka.
Vi har dock stora problem med våra barnstolar som är av modellen "kan delas i två och bli en stol ochskrivbord med hjul". Mina vildingar gungar fram och tillbaka i stolarna och kan faktiskt rucka dem så att jag blir rädd att det kan bli ett fall:crazy: . Så jag vågar inte ha dem i stolarna om jag inte sitter med fötterna på stolarnas tvärpinne. Så det kanske blir några svindyra tripptrapp att inköpa....

Jag tror det är högst individuellt hur nyfikna ungar man har, därför är det svårt att ge några generella råd. Personligen tycker jag det är bättre att säkra så långt det går än att hela tiden vara på helspänn och vakta (är överhuvudtaget rätt omöjligt med tvillingar - de är inte alltid på samma plats). Sedan finns det inget som ett helsäkrat hus, olyckor kan alltid ske och barnen måste också få prova sig fram för att göra erfarenheter.
 
Sv: barn-säkra!!

Ang barnstolar så gillar jag Ikeas vita i plast, det finns ingen som helst möjligthet att klättra på dem... Just nu har vi en Hokuspokusstol och det är rena klätterdrömmen... Eller mardrömmen för mamma...
 
Sv: barn-säkra!!

Ett av mina barn var som liten mer vild än tam. Grind i trappan skaffade vi, men på nedervåningen satte vi fast strykbrädan längst med (mellan spjälorna i trappräcket). Barnsäkrade skåp i köket och spisskydd var standard i vårt kök, dock lärde han sig ganska snabbt att öppna skåpen ändå. Kontaktskydd har vi aldrig haft, han fattade rätt snabbt att "där petar man inte".

Sedan flyttade vi till ett enplanshus :) Eller det var det ursprungligen, numera finns det en smal, rätt läskig trappa upp till vindsplanet. Jag drömde mardrömmar om att min son klättrade upp och föll ned där. Dock gick det över förväntan, han klättrade lite - men man får ju ha koll som vuxen om man har ett barn som gillar att upptäcka saker.

Vi har haft en tripptrappstol till barnen, först med bygel och band, sedan har bygeln kunnat plockats loss.
 
Sv: barn-säkra!!

Snurrfian skrev:
Ang barnstolar så gillar jag Ikeas vita i plast, det finns ingen som helst möjligthet att klättra på dem... Just nu har vi en Hokuspokusstol och det är rena klätterdrömmen... Eller mardrömmen för mamma...

och det är bara att ta ut och spola av med slangen om man vill - Emma kladdar något grymt och jag ångrar fortfarande att jag köpte en sån dyr barnstol som inte ens tål vatten :(
 
Sv: barn-säkra!!

Sar skrev:
Ditt hus låter läckert men jag förstår att det kan bli lite problem. I "barnens hus"-katalogen såg jag ett grindsystem man kunde bygga ihop runt en kamin/öppen spis. Det kan kanske gå trots att det är i olika etage, annars får ni snickra ihop något.
Denna lösning borde också fungera i 4 meters öppningen- det fanns flera grindsorter som kunde förlängas, en variant är väl annars med en fastsatt madrass (som inte kan glida iväg) el. dyl som lindrar ett fall och etageskillnaden.
Jag har gnällt en del över att vi har så många dörrar i vår gamla prästgård men med två ilsnabba 10 månaders är jag SÅ GLAD att jag kan stänga dörrarna om oss i de rum vi för tillfället är i. Plus att det blir lite spännande att förflytta sig runt i olika rum där man kan undersöka.
Vi har dock stora problem med våra barnstolar som är av modellen "kan delas i två och bli en stol ochskrivbord med hjul". Mina vildingar gungar fram och tillbaka i stolarna och kan faktiskt rucka dem så att jag blir rädd att det kan bli ett fall:crazy: . Så jag vågar inte ha dem i stolarna om jag inte sitter med fötterna på stolarnas tvärpinne. Så det kanske blir några svindyra tripptrapp att inköpa....

Jag tror det är högst individuellt hur nyfikna ungar man har, därför är det svårt att ge några generella råd. Personligen tycker jag det är bättre att säkra så långt det går än att hela tiden vara på helspänn och vakta (är överhuvudtaget rätt omöjligt med tvillingar - de är inte alltid på samma plats). Sedan finns det inget som ett helsäkrat hus, olyckor kan alltid ske och barnen måste också få prova sig fram för att göra erfarenheter.

Robin tog spjärn med fötterna mot bordet och lyckades nästan tippa sin tripp-trapp-stol - jag hann få tag i den som tur var... och han lärde sig klättra ur den jättesnabbt och så tål den inte vatten märkte jag (och hade inte kvittot kvar - superklantigt)... nu har Emma den och, tja den är inte vacker, färgen är sprucken och bortnött (färgen/lacken sprack alltså upp redan 1: månaden jag hade den)... så om man har barn som kladdar och häller ur mat och dricka så rekommenderar jag den inte!!!
 
Sv: barn-säkra!!

Sar skrev:
I "barnens hus"-katalogen såg jag ett grindsystem man kunde bygga ihop runt en kamin/öppen spis.

den är det vi har!!!
inte direkt billig, och den måste vara nytillkommen i deras sortiment för när vi letade överallt så hittade vi tillslut den i en specialaffär för kaminer...
 
Sv: barn-säkra!!

Sätt en kedja/spännband mellan stolen och bordet, då går det inte att tippa. Jag hade en kedja som satt fast i stolen och en krok under bordet där man kunde haka fast den.
Tripp Trapp är bra men har många nackdelar också. De går inte att hålla rena för det är så många skrymslen och att spola dem i duschen är inte att tänka på. De är djävulusiskt tunga att hålla på att flytta och det värsta av allt man slår tårna i benen som sticker ut baktill på stolen.
 
Sv: barn-säkra!!

mimmipigg skrev:
och det värsta av allt man slår tårna i benen som sticker ut baktill på stolen.

just det det glömde jag... jag har dessutom slagit i tårna så vansinnigt många gånger att jag inte kan räkna - förra sommaren lyckades jag nog fixa till en fraktur på ena tån - kunde inte gå ordentligt på flera dar :devil:
 
Sv: barn-säkra!!

Då ska jag nog låta bli att köpta tripp trapp, har ni något annat tips på barnstol som barnen inte kan "vicka" (de kastar sig fram och tillbaka i stolen och fnissar hejdlöst trots att jag stoppat ner filtar för att göra sitsen trängre och ge mindre "vickutrymme"). Gärna någon billig också eftersom vi måste köpa två :mad:
Hur var det med Ikeastolen, är den stabil? Jag förstår att vilken stol som helst kan falla om de får spjärn med benet mot bordet men jag vill inte att de ska kunna vicka den bara genom att kasta sig fram- och tillbaka. Gärna spolbar, gärna klätterfri, gärna gratis (nä, nu får jag sluta:D :angel: )....
 
Sv: barn-säkra!!

KL
Vi har bara säkrat huset med grind till trappan och fönsterlås i barnrummet. Förövrigt så är det inget gjort. Våra barn har lyckats sedan låg ålder med att komma åt allting oavsett hur och vart vi placerat det.
Vi har haft IKEAs vita stol och den har varit super, speciellt då den är lätt att montera ner och ta med sig. Numera har vi BabyBjörn på en vanlig stol. Lätt för yngsta (1½) att sig upp och ner i.Då den är i plast så är den lätt att lägga i blöt om maten har torkat in:o
 
Sv: barn-säkra!!

Ikea stolen är stadig, billig och duschvänlig! :D Det finns även en tyginsats som gör att de sitter som smäck... Tidigare fanns det även ett bord som man kunde fästa på stolen, jag vet inte om det finns kvar, men då kunde de inte heller ta stöd med fötterna mot bordet...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
176 633
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 310
Senast: cherie
·
Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 380
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 186
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp