Sv: barn och ridning
Hej!! Jag har en 12-årig grabb som fick lära sig grunderna på en c-ponny...Han var väl ca 3 år när han började sitta på henne, sen red han en del när vi longerade just för att hitta rätta känslan. Han hade oftast sadel då.
När han var 4 "kasade" han olyckligt av och bröt sin underarm rakt av (hjäälp!). Fasansfullt, men jag ler fortfarande då jag tänker på när vi kom till akuten och alla frågade honom vad som hänt (upprepade ggr, säkert för att se om det var vi som misshandlat honom) och han muttrade ; "Jag ramlade av hästjä***"n
Nåväl, efter det köpte vi en liten shettis som han fick rida fortsättningsvis (inte så långt ner till marken), men han är inte särskilt intresserad av att LÄRA sig nåt, gillar mest att rida i skogen, gärna fort
Nu är han ju så stor att han rider c-ponnyn igen, sedan flera år tillbaka och lillasyster, 5 år rider shettisen. Förövrigt har vi konstaterat att JAG inte kan lära sonen nånting, för vi blir osams så fort vi försöker, men så länge vi rider ut tillsammans går det bra...
Han ÄLSKAR min nya häst, fullblodet, henne rider han gärna och han tycker hon är en ren njutning i jämförelse med istadiga ponnyn..
-Men han får bara rida henne på ridbanan än så länge..
Dottern och jag brukar promenera ut i skogen, jag har longerlina på hästen som jag sällan eller aldrig behöver använda, mest som säkerhet. Dottern styr och grejar helt själv, men hon är ju inte så stark ifall något skulle hända. Hon har ofta sadel, men rider gärna utan ibland, hon har bra balans (som ungar får av att trava barbacka med små shettisar:smirk: )
Jag anser att hon är för liten för att ta "riktiga" instruktioner, men hon vet ju hur skänkeln fungerar, hur man skall sitta etc.
I somras red vi ut hela familjen tillsammans några ggr, då red jag först, sen sonen, så klämde vi in dottern mellan honom och pappa, som fick rida sist och ha översikt! Fungerade jättebra, ungarna travade lite, men vi andra tog det lugnt.
Oj, nu blev det lite långt..hoppas nån orkade läsa
Hej förresten, jag är ny här!