barn och ridning

E

etmoria04

har en 6 åring som jag ska lära rida lite smått har lagt upp olika mål men vill gärna veta hur ni andra har gjort
visste inte vilken tråd det skulle hamna under men kom gärna med era erfarenheter :banana:

Sv: barn och ridning

de viktigaste är att ta de lugnt och så att barnet se det som en lek kom bara ihåg att om barnet bli skrämd nu så kan det sitta kva hela livet
och ha en lugn häst den behöver inte vara något märkvärdigt men ta de lugnt lycka till

etmoria04 skrev:
har en 6 åring som jag ska lära rida lite smått har lagt upp olika mål men vill gärna veta hur ni andra har gjort
visste inte vilken tråd det skulle hamna under men kom gärna med era erfarenheter :banana:

Jag tycker helt klart ridskola eller ponny lekis, en bra början, mkt säkerhet, snälla ponnyer och dom flesta barn tycker det e kul och tar det som roligt. Sedan kan barnet få en ponny eller börja rida mer hemma eller ta med sig ponnyn på lektionerna, men just en 6 åring skulle jag börja med att sätta på ridskola 1 gång i veckan. :D

är det din 6-åring eller din elev?

vad är det för mål då?

Skynda långsamt tycker jag ;) Är det hemma eller på ridskola?

det är min grabb vi har en shettis och en åring arab sto och det är shettisen han ska rida.. det jag tänkte va att först ska han få rida barbacka så han lär sig grunden i balansen hitta sina punkter sen gå över till sadel när det sitter ordentligt sne lära honom skänklarna och tygeltag när allt detta sitter i skritt gå över till trav och där lära om från början barbacka och sen sadel och lätt sitts ridning alt detta kommer juh ta tid och man får juh gå varligt fram så han inte tröttnar eller blir rädd men låter detta som sunda övningar eller är det nått mer jag ska lägga in eller ta bort?!det är hemma tänkte att han nästa år skulle få börja på ridskola då han har lite svårt att jobba i grupp .. han älskar hästar använder lite det oxå för att stärka han självförtroende och det har hjälpt en oerhört när han märker att han tex kan lyfta en hov eller mocka och sånt.. nu vill han börja rida

Senast ändrad av en moderator:

det är bra att du vill lära honom allt rätt från början, men tror du inte att han tycker det är svårt att rida utan sadel? det kanske blir övermäktigt för honom (det är ju inte precis lätt första gångerna med sadel heler). Jag tycker nog att du ska göra tvärtom -sadel först och när han kan det så kan han ju få rida barbacka.

Kanske borde du flytta målen från att allt ska blir så perfekt (överdriver här) till att han ska ha kul och stärka sitt självförtroende? Beröm massor när han gör rätt och gör olika saker så att det hela tiden är kul.

På med ett grimskaft utöver tyglarna och ta en promenad i skogen med dem, ställ fram lite koner i padocken som han ska runda, låt honom göra iordning hästen själv så att han känner sig riktigt delaktig. Sitsen kommer så småningom, bara du berättar hur han ska göra så lär han sig sart att det tex är lättare att hålla balandsen om han sitter rätt och så. Förklara alltid varför han ska göra si eller så, annars är det meningslöst.

Lycka till! :rofl:

Många förespråkar barbackaridning när det gäller mindre barn, men jag tror att man får pröva sig fram där. En del blir väldigt spända och då är det bättre med en sadel så det blir mindre halkigt.

Pröva om han tycker det är kul med rörelselekar till häst. Beroende på hur mogna de är kan de ha svårt med både koordination och koncentration och vokabulär, så det gäller att göra det mesta på lek och inte forcera fram någon skolridning.

Hej!! Jag har en 12-årig grabb som fick lära sig grunderna på en c-ponny...Han var väl ca 3 år när han började sitta på henne, sen red han en del när vi longerade just för att hitta rätta känslan. Han hade oftast sadel då.
När han var 4 "kasade" han olyckligt av och bröt sin underarm rakt av (hjäälp!). Fasansfullt, men jag ler fortfarande då jag tänker på när vi kom till akuten och alla frågade honom vad som hänt (upprepade ggr, säkert för att se om det var vi som misshandlat honom) och han muttrade ; "Jag ramlade av hästjä***"n:o

Nåväl, efter det köpte vi en liten shettis som han fick rida fortsättningsvis (inte så långt ner till marken), men han är inte särskilt intresserad av att LÄRA sig nåt, gillar mest att rida i skogen, gärna fort:)
Nu är han ju så stor att han rider c-ponnyn igen, sedan flera år tillbaka och lillasyster, 5 år rider shettisen. Förövrigt har vi konstaterat att JAG inte kan lära sonen nånting, för vi blir osams så fort vi försöker, men så länge vi rider ut tillsammans går det bra...
Han ÄLSKAR min nya häst, fullblodet, henne rider han gärna och han tycker hon är en ren njutning i jämförelse med istadiga ponnyn..
-Men han får bara rida henne på ridbanan än så länge..

Dottern och jag brukar promenera ut i skogen, jag har longerlina på hästen som jag sällan eller aldrig behöver använda, mest som säkerhet. Dottern styr och grejar helt själv, men hon är ju inte så stark ifall något skulle hända. Hon har ofta sadel, men rider gärna utan ibland, hon har bra balans (som ungar får av att trava barbacka med små shettisar:smirk: )
Jag anser att hon är för liten för att ta "riktiga" instruktioner, men hon vet ju hur skänkeln fungerar, hur man skall sitta etc.

I somras red vi ut hela familjen tillsammans några ggr, då red jag först, sen sonen, så klämde vi in dottern mellan honom och pappa, som fick rida sist och ha översikt! Fungerade jättebra, ungarna travade lite, men vi andra tog det lugnt.
Oj, nu blev det lite långt..hoppas nån orkade läsa:o
Hej förresten, jag är ny här!

etmoria04 skrev:
Jag tycker det är viktigt att det blir så roligt som möjligt och öva mest balansträning de första gångerna, att man inte sätter upp för mkt regler,Sen är det ju från individ till individ.....En del vill bara ha en mysig/rolig stund på hästryggen en del är mer tävlingsintiktade.......Min flicka hoppade på sin 7:e dag på hästryggen, (6 år då, egen häst) det gick väldigt fort, tio nu och helt ointresserad:cry: :cry: :cry:

Mina flickor fick sin shettis när de var 6 år. Första tiden (året) så hjälpte jag dem med skötseln och ridningen så att de fick lära sig grunderna; start/stopp/styra, hästhyfs/respekt, följde med på promenader, osv.

Sen ju äldre de blev så fick de ta mer ansvar, fara ut själva och busrida, hoppa i skogen och ha kul. Alltid barbacka för att träna balansen men framför allt ur säkerhetssynpunkt.

Först nu, 3 år senare har jag börjat att ställa mer krav i ridningen, för nu är de mogna att ta emot info och lära sig mer.
Sen har de fått så mycket gratis genom att ha kul och busa med hästen och det är viktigt så att allt inte blir för ambitiöst, då kan de lätt tappa intresset.

Har en femåring som fick egen shettis i våras. Hon har tidigare "ridit" på nordsvensken. Balansen har hon ganska gratis verkar det som så vi brukar bara göra balansövningar för skojs skull. Tex rida med slutna ögon, nudda tårna, armarna rakt ut som ett flygplan osv. Mest rider hon ut (jag får mycket promenader) men ibland bygger vi banor. Rider över, mellan, under bommar, slalom, släpper bollar i hinkar, hoppar 15 cm hinder osv. Kämpar nu för att lära sig rida lätt i traven och jag får säga att jag tycker att det är ett mirakel att det tekniskt sett går att utföra på en snabbtravande, kortstegad shettis :D.
Ploppar in lite enklare instruktioner, typ om du trycker med skänkeln/foten så känns det si eller så för hästen och då kommer den göra ditten eller datten :o . Försöker dock att inte mamma-tjata för mycket för jag tror det förtar glädjen.
När hon blir lite äldre och mindre blyg är tanken att hon ska få ta ridlektioner på ridskola om hon vill. Dels tror jag att man lyssnar bättre till någon utomstående, nyttigt att rida andra hästar ibland och sen kan man ju få ridkompisar också.

Min 5åring tycker om att skritta , trav tycker hon går för fort.Jag köpte en voltige gjord åt henne.
Än så länge går en bredvid och en leder,hon har börjat förstå att man gör ngt med tyglarna men det blir inte alltid rätt.
Jag tror att det viktigaste är att man ser hur barnet verkar tycka det är innan man går vidare.
Min äldsta dotter travade och hoppade små hinder vid 5år,men hon ville och var inte rädd.
Så det är så olika hur barn är och hur intresserade dom är.

Hej ! Vad kul att det är så många här som har mindre barn som rider.
Har själv en 4-åring som är precis galen i att rida. Hon började barbacka och fick upp sin balans jättebra med det. Har nu sadel och det fungerar bra. Det viktigaste är nog att göra ridningen rolig och korta pass/gång. Tålamodet kanske är lite mer hos en sexåring.....!
Lycka till!!
Mvh Gabriella

ja min har snackat om att han vill bli en duktig hoppryttare och att han ska börja hoppa det första så här gäller det verkligen att bromsa upp lite så han inte tröttnar för fort

CiccisMysan skrev:
Nåväl, efter det köpte vi en liten shettis som han fick rida fortsättningsvis (inte så långt ner till marken), men han är inte särskilt intresserad av att LÄRA sig nåt, gillar mest att rida i skogen, gärna fort:)

:) Har också en grabb som rider på detta sätt; dvs utan intresse att LÄRA sig nåt men gärna fort och i skogen. Han är vuxen nu men rider då och då; stående i fältsits över hela Island bland annat. Lättridning o sånt....bah!

Välkommen hit förresten!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama