Barn i sängen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barn i sängen

Felicia sov i min säng tills hon var 2 månader tilsl jag föröskte vänja av henne med det. Men det gick väldigt fort för hon sov väldigt bra i sin egen säng.. Sen dess har hon alltid sovit i sin säng och aldrig min... men visst har det hänt nån gång att hon har fått sova i min.. men hon vill hellre sova i sin egen.
 
Sv: Barn i sängen

vendelay skrev:
Svärmor och mamma menar att hon kommer alltid sova i våran säng och aldrig kommer komma ur det om jag inte vänjer henne vid det. Visst hon hade säkert klarat av att sova själv men jag vill inte, gör jag Linn en otjänst genom att ha henne hos mig alltid?
Jag själv sov i mammas och pappas säng länge, tills jag var närmare tio.
Fram med era teorier om vad som är rätt och fel :p (om det nu finns något sådant när det kommer till barn ;) )
Jag har inte barn. Men har en period haft en relation med en man som hade en dotter på 7 år som inte kunde sova i egen säng. Hon hade alltid sovit mellan mamma och pappa. Behöver jag säga att det var lite småtrist i vår relation att inte ens få ligga bredvid honom i sängen... :crazy: (det var likadant hos mamma och hennes nya pojkvän). Eftersom han väntat så länge med att lära henne sova själv så hade hon problem att sova över hos kompisar, hon ville nog, men vågade/kunde inte. Jag kan gissa att samlivet för paret blir liiite smått lidande om ungarna sover i sängen år efter år efter år efter år..... Om de däremot gör det en period när de är små kan väl inte spela så stor roll.
 
Sv: Barn i sängen

Jag har haft alla fyra barnen i min säng som bebisar,fast det stått en söt liten spjälsäng precis brevid:angel:

om det är rätt eller fel kan inte jag svara för andra,men för mig o mina barn har det i alla fall varit rätt:)

har precis flyttat och fått tillökning i familjen,sonen på 3 1/5 år ville i samband med flytten genast sova i sin egen säng i sitt eget rum:eek: :D (både pappan o jag blev smått chockade) sen har han bara fortsatt m det:bow:

mvh Arabizar
 
Sv: Barn i sängen

Scilla skrev:
Nej det är inte fel iaf inte enligt de senaste forskningen från norge där står det att risken för psd ökas vid samsovning..

Jag har sett referens till den i Aftonbladet eller liknande, och skulle vilja veta mer. Vet du var man kan hitta den?

Annars har alla studier visat tvärtom. Särskillt uppmärksammat har varit när samsovare filmats och det tydligt märks att mamman tar ett extra djupt andetag när barnet får ett andningsuppehåll (händer alla barn, det behöver inte betyda att de slutar andas helt, bara att de gör en paus) och då reagerar barnet på det och kör igång igen. Att man rör sig lite i sömnen och "stör" barnet hjälper också till att hålla PSDn borta.

Jag har faktiskt inte hört om något fall av PSD där barnet sovit med föräldrarna. Om de dör så är det för att de blivit klämda eller kvävda av förälder eller för mycket sängkläder osv.
 
Sv: Barn i sängen

Jag såg den i aftonbladet och någon annan tidning men har tyvärr ingen aning om när..

Tyvärr så känner jag till ett fall i min närhet där barnet dog när det samsov med sin mamma och det hände bara för någon månad sedan och barnet var bara tre månader :cry:
 
Sv: Barn i sängen

Det konstaterades genom obduktion, hade barnet kvävts till döds så hade det helt klart visat det.
 
Sv: Barn i sängen

Jag hade oxå bestämt mig innan min dotter föddes att hon skulle minsann inte sova i vår säng. Nänä, spjälsängen ställdes bredvid min sida för att underlätta vid t ex amning.

Så blev det givetvis inte. Hon har sovit i vår dubbelsäng sedan första dagen. Det var bekvämt för oss båda att bara kunna lägga oss tillrätta när hon ville amma mitt i natten (och jag ammade läääänge, faktiskt nästan 19 månader).

I dag är hon nästan 4 år o hon sover fortfarande mellan mamma o pappa:love: Det finns i mina ögon inget bättre än att få se hennes leende när hon vaknar o känna hennes armar runt halsen när hon lägger sig intill o kramas. Jag är lite sotis på hennes pappa som har denna förmånen nästan varje morgon eftersom det är han som tar hand om henne när jag jobbar (går upp kl 4 ibland:eek: )

Så gör som du vill o lyssna inte på andra:)
 
Sv: Barn i sängen

Hur hade barnet klarat sig bättre om den sovit själv? Vad i samsovningen gjorde att barnet dog i PSD?
 
Sv: Barn i sängen

elbereth skrev:
Hur gör ni som ammar så bra i sängen? Jag kan inte hitta något bekvämt sätt utan går oftast upp och ammar.:confused:
Nu har ju inte jag varit mamma i så många dagar ännu. MEN jag tycker att det är enklare att amma ligandes i sängen. Lägger mig på sidan med bebis mage mot min, och låter honom ta bröstet med lite hjälp i tekniken. Sedan slummrar jag medans han äter, väldigt skönt. Tycker att jag spänner mig mer när jag sitter.
 
Sv: Barn i sängen

Vad jag minns av den forskningen så handlad det om 17 barn som hade dött i PDS med samsovande föräldrar och de flesta av dom hade en förälder som rökte.
Det var väl "bara" 3-4 av dessa som inte hade någon rökande förälder?
Hittar inte artikeln just nu men jag har läst den.
 
Sv: Barn i sängen

Vi har gjort så att Stina får somna i sin egen vagga som står bredvid min sida av sängen. Nattmålen ammar jag sittande på sängkanten, sen somnar hon i egna vaggan. Vid sju-åtta tiden på mrogonen då hon vill ha första frukosten så får hon komma upp till mig i sängen och jag ammar liggandes, sen blir hon kvar där tills vi kliver upp vid tio-elva (en hel familj med sjusovare här...:o :angel: )

Jag började redan då vi kom hem från BB att lägga henne i egen säng för jag var så hysteriskt rädd att kväva henne, inte för att jag sov just någonting, var ju tvungen att ligga på helspänn och lyssna så bebis andades. Nu har hon andningslarm i vaggan, så jag vill helst ha henne där för säkerhetens skull. Fast det är klart mysigast när vi samsover på morgonen eller när hon ligger på min mage och sover när jag ser på tv.:love:

Jenny
 
Sv: Barn i sängen

Det kan väl ingen svara på, lika gärna som om man kan säga att de barn som legat på mage dött av det..

Men jag svarade ju bara på ditt inlägg där du inte visste någon som dött i psd när de samsovit.
 
Sv: Barn i sängen

Har kollat på socialstyrelsen och där står inget om betydelsen av var barnet sover, alltså är det ingen riskfaktor. De tre man vet är;
- Ryggläge, ant. för att luftvägarna blir friare
- Föräldrar som röker ger en större risk
- Temperaturen, dvs inte ha för vamt påklädda barn när de sover.

För övrigt så har jag två barn och den äldsta, 4 år, hon sover och har alltid sovit med oss, har aldrig accepterat egen säng. Vårt andra barn, 10 mån, har legat i egen säng och eget rum sen hon var 4 mån. Det har avrit det enda sättet för henne att kunna sova en hel natt!:smirk: Så kan det vara, barn är olika!!
 
Sv: Barn i sängen

Jag sa också innan jag fick bebisen att jag ville att h*n skulle sova i sin säng. Men det ville INTE hon kan jag säga. Hon kunde bara sova om hon hade oss nääära, eller om hon satt i bilbarnstolen (vagnen funkade inte heller).
Men vi försökte lägga henne i vaggan istället för i sängen, men JAG kunde inte sova. Hon sov väl kanske 1 min sen vaknade hon för att hon inte kunde sova utan oss.
Så hon har fått sova i våran säng. Både på gott och ont! Det är jättemysigt och naturligt, men jag sover inte lika bra egentligen..
Efter ett tag började vi med att hon fick sova första nattpasset i sin säng (när hon blivit så stor att hon kunde sova utan oss nära nära), och sen när hon vaknade mitt i natten fick hon komma till oss och sova där resten av natten.

Så har vi gjort fram tills nu (hon är 10 mån), men försöker nu ta ett krafttag för att hon ska kunna somna utan mig/tutta. För 2 mån började sambon natta henne på kvällen och det funkade faktiskt, efter lite skrik (han ligger brevid henne tills hon somnar, än sålänge).

Som sagt, nu är det mitt-i-natten-nattningarna vi ska få bukt på. Hon har vägrat dricka välling tills alldeles nyligen, men senaste veckan har det funkat. Så då är det lite lättare att få henne mätt igen mitt i natten (hon rör sig så mkt på dagarna, väldigt aktiv tjej, så hon verkar behöva ordentligt med mat på nätterna också).

Vore underbart att få sova "ostört" en hel natt :p
En fördel med att ha ammat så mkt även på nätterna tills nu är att jag sluppit mensen (fick den idag).
 
Sv: Barn i sängen

fast det var främst om man är rökare som det var ökad risk vid samsovning har jag läst och hört?
 
Sv: Barn i sängen

Ibland ligger jag på sidan och ammar men jag kan inte ligga bevämt då. Efter en liten stund får jag akut kramp på diverse ställen hur jag än försöker.:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp