Barn i sängen

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

vendelay

Hur gjorde ni när de var små, eller har de sovit i egen säng från början?

Jag köpte en fin säng till Linn med orden att aaaaldrig :angel: hamnar det några barn i min säng.. Nu står jag nu här med en fin tom säng och massa goda råd från svärmor och diverse andra. ;)
Hon sov i sin säng den första natten, efter det har det bara glidit på, jag vill inte släppa henne ifrån mig utan helst ska det vara nära som ett extra skinn.
Svärmor och mamma menar att hon kommer alltid sova i våran säng och aldrig kommer komma ur det om jag inte vänjer henne vid det. Visst hon hade säkert klarat av att sova själv men jag vill inte, gör jag Linn en otjänst genom att ha henne hos mig alltid?
Jag själv sov i mammas och pappas säng länge, tills jag var närmare tio.
Fram med era teorier om vad som är rätt och fel :p (om det nu finns något sådant när det kommer till barn ;) )
 
Sv: Barn i sängen

Äh, finns det 18 åringar som fortfarande vill sova med sina föräldrar... ;) skulle inte tro det!

Mina barn har sovit hos oss hela tiden. Den stora har nu fått eget rum och VILL inte komma in och sova hos oss längre :cry: och det utan att vi aktivt tränat nånting.

Man får väl passa på att mysa med dem så länge man får. Alltför snart kommer den dagen så det är "jobbigt" att kramas och gosa.
 
Sv: Barn i sängen

vendelay skrev:
Hur gjorde ni när de var små, eller har de sovit i egen säng från början?

Jag köpte en fin säng till Linn med orden att aaaaldrig :angel: hamnar det några barn i min säng.. Nu står jag nu här med en fin tom säng och massa goda råd från svärmor och diverse andra. ;)
Hon sov i sin säng den första natten, efter det har det bara glidit på, jag vill inte släppa henne ifrån mig utan helst ska det vara nära som ett extra skinn.
Svärmor och mamma menar att hon kommer alltid sova i våran säng och aldrig kommer komma ur det om jag inte vänjer henne vid det. Visst hon hade säkert klarat av att sova själv men jag vill inte, gör jag Linn en otjänst genom att ha henne hos mig alltid?
Jag själv sov i mammas och pappas säng länge, tills jag var närmare tio.
Fram med era teorier om vad som är rätt och fel :p (om det nu finns något sådant när det kommer till barn ;) )

Alla barn är olika så det finns inget rätt eller fel. Det enda negativa man kan säga om att dela säng är väl att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar något om bäbisen sover i din säng.

Själv var jag alldeles för utmattad för att gå fram och tillbaka mellan sängar på natten och det du skriver om ett andra skinn stämde på mig också...bäbislukt och gos. Vår dotter sov hos oss. Visserligen var jag rädd att lägga mig på henne men man är så lättväckt i början så det släppte när jag märkte det. Hon sov hos oss så länge hon ammades. Efter detta började vi vänja henne vid spjälsängen. Annars sov hon bara där på dagarna när jag duschade osv. och inte ville att hon skulle trilla ur vår säng.

Hon vande sig vid sin egen säng på nolltid. Det var värre att senare få henne att sova i eget rum men det gick det också. Men upp till tioårsåldern skulle jag inte vilja ha barn i sängen. :D Dessutom blir det väldigt trångt. Barn har en förmåga att ligga på tvärs - inte bekvämt med en sexåring. Hon gör ju det ibland om hon drömt mardrömmar eller inte mår bra och vi vuxna sover uruselt de nätterna. :D
 
Sv: Barn i sängen

Sjalen skrev:
Alla barn är olika så det finns inget rätt eller fel. Det enda negativa man kan säga om att dela säng är väl att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar något om bäbisen sover i din säng.
Fel, det är tvärtom.
 
Sv: Barn i sängen

Vi skaffade en spjälsäng till vår dotter, hon började inte sova i den förren hon var 1½år och har nu sovit i den i ca 1år. hon sov länge i våran säng och hela tiden som jag ammade tyckte jag det var lättast så då jag ammade mer eller mindre i sömnen ;) Sen var det ju oerhört mysigt att ha en liten bebis som kröp ihop så nära intill en som det gick :love:

Sen blev hon större och rörde sig mer (jobbigt att sova med en 10kg klump på bröstet :angel: så då fick hon flytta till sin egen säng. Men den står fortfarande i vårat sovrum brevid våran säng och får hon tillfälle försöker hon ligga på pappas plats ;) Ibland får hon det men det är svårt att flytta tillbaka till den egna sängen.

Snart ska vi ta det stora steget och flytta ut henne till hennes egna rum :crazy:
 
Sv: Barn i sängen

Jag sov i mammas och pappas säng till jag var 8-9 år, å JAG FICK INGA SYSKON:crazy:
Jag måste ju varit norrlands bästa preventivmedel, och för mej var det ett lätt val, jag har haft egen säng till min son:angel:

Min son sov i en spjälsäng nära min i 6 månader, och sedan i eget rum, och jag tror inte att det varit "synd" om honom för det, han verkar ha blivit en självständig kille på 15 år, som inte haft svårt att sova borta.

* Jenny *
 
Sv: Barn i sängen

Äsch. Jag har haft barnen och har fortfarande 1 åringen i sängen. Mina barn är 5, 3 och 1 år gamla. Preventivmedel? Det finns väl andra platser än i sängen att sköta produktionen :idea: ;)

Mina barn har sovit hos oss sedan dag ett. När de varit mellan
2 1/2 -3 år har det funkat att låta dem somna och sova i egen säng, men de kommer fortfarande till oss på nätterna. 3 åringen varje natt och 5 åringen ibland.

Risken för PSD minskar med samsovning.
 
Sv: Barn i sängen

mina två barn( 3år och 10 mån) har alltid sovit i sina egna sängar från dag ett. finns ju undantag då dom varit sjuka eller drömt nå otäckt men det har känt bäst för oss då både jag och min sambo leker vildar i sängen och sover dessutom så dåligt när barnen sover med oss.

Finns nog inget rätt och fel utan hur man vill ha det helt enkelt!!!
 
Sv: Barn i sängen

Jag var helt tvärtom!
nnan hon kom var jag helt säker på att hon skulle sova hos oss, även om vi fick låna en bebissäng oxå.
Nu sover hon så gott som alltid i egen säng. Hon har alltid sovot lika bra vilket som men jag sover bättre med gott om plats i sängen och gillar att bre ut mig.
Visst är det gosigt med liten bebis men hon sitter i min famn så gott som hela dagarna ändå, eller i bärsjalen.

Hur gör ni som ammar så bra i sängen? Jag kan inte hitta något bekvämt sätt utan går oftast upp och ammar.:confused:
 
Sv: Barn i sängen

Mina barn har då sovit i min säng när de var små.
Och det har i alla fall blivit syskon.

De går självmant över till egen säng när det börjar att bli trångt och bökigt.
Se bara till att erbjuda alternativet.

Vill man ha barnen i sin säng, så kan man ha det.
Vill man inte ha barnen i sin säng så kan man låta bli det.
Det där gör man som man vill, barnen de anpassar sig bra till vilket som.
 
Sv: Barn i sängen

Gör som du själv vill, det blir alltid bäst för dig.

Mina två barn (5 och 9) har båda sovit i vår säng när de varit riktigt små och ammats på nätterna (2-3 månader). Efter det har de fått flytta till spjälis i vårt sovrum ett tag. De sover numera alltid i egen säng i eget rum även om minstingen på 5 kommer tassande ibland på morgonkulan.
 
Sv: Barn i sängen

jag tycker samsovning är jättebra om man vill göra så... barnet kommer säkerligen vilja börja sova själv efter några år sen....
 
Sv: Barn i sängen

Precis som du sa jag innan vi fick barn att jag minsann bara hade en princip och det var att barnet inte skulle få sova i vår säng...

Döm om min förvåning när det blev kejsarsnitt och jag inte hade något val än att ha barnet sovande brevid mig i sängen (kunde ju inte ens resa mig upp de första dagarna - då är det ju lite svårt att ta upp ett barn ur en annan säng).

Så var det i 5 dygn på BB. Fast bara efter ett par dagar hemma flyttade vi över henne till spjälsängen (som står brevid vår säng) och sen dess har hon sovit där. Så i slutändan blev det som jag ville i alla fall. Men jag fick mig en knäpp på näsan för att jag varit så stursk! :D

Orsaken till att vi inte vill/behöver ha henne i vår säng är att vi bara har en 160 säng (vår nya 180 säng kommer till jul :angel: )och det skulle bli lite trångt då varken jag eller min man kan sova när vi har hudkontakt med den andra, samt att jag ändå inte kan ligga och amma.
 
Sv: Barn i sängen

Vi hade spjälsängen brevid våran säng när sonen var liten, han kunde ligga i den första delen av kvällen men efter första amningen för natten så blev han kvar, jag somnade som ifrån honom :smirk: , sen så var det ju så praktiskt att slippa springa upp och hämta honom hela tiden!!

Men jag hade sagt från början att jag minsann INTE skulle ha nått barn i min säng :D , så det kan bli! :banana:
Idag somnar han lätt i sin egen säng men kommer över till oss nån gång på natten, ibland sover han hela nätterna i sin säng.

När nya bebisen kommer nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra för det blir lite trångt :crazy: , speciellt eftersom sonen gärna vill sprida ut sig i HELA sängen och sparka rätt så bra... :crazy:
Så jag ska verkligen försöka att lägga tillbaka bebisen i spjälisen efter avslutad amning.. men det blir väl som det blir, jag får väl två ungar i sängen och en gubbe som sover i rummet brevid *fnissar*.

Jag sov hos mina föräldrar länge, men nog lämnade man deras sovrum tillslut.
Tror att det är en enorm trygghet för barnen att få komma (jag vill dock att de ska kunna somna i sin egna säng) annars får man ju gå till dem och söva om dem i sin egen säng, och det orkar jag INTE på natten, är i allmän koma! :D
 
Sv: Barn i sängen

Dottern sov nattetid i vår säng tills hon var 4½ år då hon fick flytta ner på en madrass på golvet brevid min sida.
När hon var 6 år flyttade hon in till sin säng i sitt rum och har stannat kvar där.
 
Sv: Barn i sängen

Skönt med respons :D
Jo jag kommer nog fortsätta sova med henne hos mig, hon verkar inte tycka illa om det och jag älskar det :p Enda är att när hon får mat somnar jag oftast ifrån det och då ligger hon under samma täcke (brukar annars bara ha sin egna filt), och då blir hon så varm - har haft två-tre gånger att hon varit helt röd av värmeutslag sen.. :(
Förstår dig Ulda, vi hade en 120 säng innan, men några veckor innan Linn föddes fick vi hem 180 istället, skönt :) Går nog knöka ner några ungar till :angel: :angel:
 
Sv: Barn i sängen

När jag var 1 så flyttade vi, min äldre syster(då 5år) ville forsätta dela rum med mig(innan behövde vi det, men i nya huset fanns det flera rum) men då tog jag min kudde och gick till mitt rum. Osocial redan då:D
 
Sv: Barn i sängen

vendelay skrev:
Hur gjorde ni när de var små, eller har de sovit i egen säng från början?

Jag köpte en fin säng till Linn med orden att aaaaldrig :angel: hamnar det några barn i min säng.. Nu står jag nu här med en fin tom säng och massa goda råd från svärmor och diverse andra. ;)
Hon sov i sin säng den första natten, efter det har det bara glidit på, jag vill inte släppa henne ifrån mig utan helst ska det vara nära som ett extra skinn.
Svärmor och mamma menar att hon kommer alltid sova i våran säng och aldrig kommer komma ur det om jag inte vänjer henne vid det. Visst hon hade säkert klarat av att sova själv men jag vill inte, gör jag Linn en otjänst genom att ha henne hos mig alltid?
Jag själv sov i mammas och pappas säng länge, tills jag var närmare tio.
Fram med era teorier om vad som är rätt och fel :p (om det nu finns något sådant när det kommer till barn ;) )

Min son sov mellan oss tills han var 9 månader och höll på att knuffa ut oss hela tiden. Då fick han snällt sova i sin spjälsäng. Trots att alla hade sagt att det skulle bli såååå svårt gick det som en dans.
Han accepterade redan första natten att sova i sin egen säng. I vårat rum så han kunde se oss.

Kör du som DU vill, det löser sig.

/Åsa
 
Sv: Barn i sängen

Jag gjorde likadant som du. jag köpte en jättefin vagga först som hon aldrig sov i. Sedan köpte vi en spjälsäng med tillbehör som hon inte heller har sovit i. Tjejen är 2 år nu och har inga tankar på att byta till egen säng. Jag vill ha henne hos mig på natten så ´jag har aldrig gjort några försök att få henne till en egen säng. Hos dagmamman går det ändå bra för henne att sov i egen säng eller vagn. Då har hon aldrig haft något alternativ. Jag tror barn mår bra av att sova nära sina föräldrar precis som att de mår bra av att bli burna.
 
Sv: Barn i sängen

Nej det är inte fel iaf inte enligt de senaste forskningen från norge där står det att risken för psd ökas vid samsovning..

Jag kan inte sova med barn i sängen så våra barn har alltid sovit i sina sängar, har det drömts mardrömma så får hon sova hos oss men vill oftast efter en stund krypa över i sin egna säng.. hon är som sin mamma sover bäst när hon får vara i fred.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp