Barn i bil - hur var det nu då?

Lupin

Trådstartare
6-åring, tunn och späd, max 125 cm lång. Framåtvänd i framsätet på enbart bälteskudde och med inkopplad airbag som utlöses vid krock.

Jag har säkert fel, men jag har för mig att den nya lagen säger att barn upp till 135 cm ska sitta i bältesstol och att de är för små för airbags? Men som sagt, jag har säkert missförstått något och tänker helt fel. Det är kanske inte ens någon lag utan bara rekommendationer som säger hur barn bör åka i bil? :)

Sv: Barn i bil - hur var det nu då?

Nu har jag googlat och jag hade fel! NTF rekommenderar att barn/personer under 140 cm inte sitter på samma plats som en krockkudde, eftersom personer under 140 cm kan skadas om den löser ut. Bara rekommendationer och ingen lag med andra ord, så då är det bäst jag håller tyst.

Bäst att hålla tyst?

Barn under 140 cm kan skadas allvarligt ( jag tror tom det finns dödsfall ) av utlösande krockkudde så det är väl på sin plats att tipsa om rekommendationerna från NTF ( så har du gjort vad du kunnat ).

Jag har redan ifrågasatt lämpligheten, men fick till svar att h*n läst manualen till bilens krockkudde och krockkuddetillverkaren sa att det var ok. Om det är sant eller inte vet jag inte, varken om h*n läst någon manual eller vad som stod i den. Om det hade varit lag på att man inte får ha barn under 140 cm framför en krockkudde så hade jag haft lite att komma med, de flesta vill ju inte få böter för att de gör något olagligt. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det...
Svar
8
· Visningar
1 223
Senast: Ja88
·
Övr. Barn Funderar på vilka krav man kan/bör/ska ha på sina barn? När jag var 10 var jag påridläger på Gotland (och jag bodde på fastlandet...
Svar
7
· Visningar
1 557
Senast: krus
·
Småbarn Jag funderar på vad det finns för lagstiftning runt barn i buss med bälte. För bilar gäller ju att barn under 130 (135?)cm ska sitta...
Svar
5
· Visningar
3 941
Senast: laeikinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama