Barfotahästar, vilka erfarenheter har ni av det?

Annie1982

Trådstartare
Hästen jag är medryttare på nu är en Kallblodig travare på 21 år och som nu får gå barfota på prov. Hittils har det fungerat jättebra! Han är mycket mer nöjd när man rider och visar ingen ömhet i hovarna heller. :banana:

Till vintern vet vi inte riktigt hur vi ska göra, :confused: om han ska ha boots, barfota eller om han ska skos med antingen vanliga skor, eller gummibelagda skor.
När han har vanliga skor blir han lättare varm om benen och har lättare för att bli halt då det antagligen blir för stumt i benen när han går. Blodcirkulationen blir ju sämre med skor så det kan inverka en hel del det med.

Han rids mest ute i skogen på gamla grusvägar samt lite gräs. På vissa ställen brukar det kunna bli ganska halt (halkar trots broddar) om det slaskat mkt och sedan fryser på då det är lite smårgopar där vattnet kan samlas. Men de flesta ställerna är ok.

Skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av barfotahästar på vintern. Om ni varit tvugna att sätta på skor, har avtagbara boots, eller helt barfota? :bump:

Sv: Barfotahästar, vilka erfarenheter har ni av det?

jag har inte så stor erfaenhet men jag har ridigt barfota häst på vintern o hon gick lika bra utan nåt....
sen går min foderhäst barfota men vi skall sko honom fram under vintern då ägarna brukat gjort så...

Jag har fem hästar och alla går barfota året runt utom en, som vi driva ko med (mycket grosvägar, lätt att går sönder under hårt arbetet) så har jag slängt sko på för ett par veckor bara och sen tog jag av dem. Rider i skogen och gros väg normalt utan problem på sommar. Om det har varit en halkig vinter så har vi haft easyboots på med bråd, som man kan sitter på och ta av vid behov.

har haft min häst barfota sen i våras så jag har inte så mkt vintererfarenheter men vet genom andra att barfotahovar har ett naturligt "broddgrep", iallafall bättre än greppet med obroddade skor. tänkte eventuellt prova broddade hippogrip i vinter på min häst. använder boots (som för övrigt gått sönder för fjärde gången nu :mad: ) o dom har ganska grovt mönstrad sula så dom har väl lite grepp sålänge marken inte är blank.. men jag tror att man kan göra broddhål i dom

Jag har min barfota sen i somras och det funkar bra. Jag har nyligen köpt ett par boots att ha nu till vintern när allt blir hårdare....

Jag har alltid mina hästar helt barfota på vintern. ( i och för sig har jag aldrig testat boots, men jag har inga planer på att göra det heller...)
Det funkar alldeles utmärkt och man slipper broddar och snöklamp. :D
Med tanke på att mina hästar alltid vilar på vintern så är det absolut bästa alternativet!

jag har alltid annars skott mitt sto till vintern.
förrförra vintern behövde hon inte skos förrän i december, för då kom det ju snö direkt och ingen is. men förra vintern var det ju bara is överallt, då skoddes hon i okt.
men i år ska jag köpa boots eftersom hennes hovar är så fina och jag vill inte förstöra dom igen.

Jag vet ett kursstall där de tar av skorna bak till vintern och halksäsongen. Detta för att oskodda hovar halkar mindre än skodda. De undviker broddar pga att de inte vill ha sparkskador i hagen.

Bara en observation.

Hellre en sparkskada än en fläkskada!

Är det svårt att få bootsen att sitta på som de ska? Så att man inte riskerar göra mer skada än nytta? :confused:

Kul att fler än jag tycker att hästar borde gå barfota om det finns möjlighet! Jag tycker att man slänger på skor på hästarna av gammal vana, utan att veta vilka följder det får. Inom travsporten däremot är det många hästar som får gå barfota för att det funkar bättre, och de har även en hel uppsjö av olika sorters skor för olika behov. Något som ridsporten borde ta efter. :bow:

Vet tyvärr många som skor sina hästar så att hovarna nästan går sönder av sömmarna. Hästarna tappar skorna, de skos om och får då fler hål i hovarna och sedan sprickor... och så håller de på, istället för att testa att ha hästarna barfota och ge hovarna en chans att återhämta sig och bli hårdare och härdigare.

Hoppas att fler får upp ögonen för att ha hästarna barfota! :bump:

Jag skulle egentligen ta en nordsvensk på foder och hon gick barfota,jag provred på vintern då det var snö och sånt och det gick jättebra. :)

Funny har gått barfota i 1 1/2 år nu och jag rider på de flesta underlagen utan problem. Hästen jag har här på inridning, 4 år, är också barfota liksom min unghäst, 1 1/2 år Welsh Cob, så än så länge har jag inga planer på att sko...

Annat var det i Hälsingland...med all is där var jag tvungen att ha skor...provade barfota men det funkade inte ...jo om hästarna vilade men inte under träning och där hade jag långt till ridhus och hala backiga vägar som inte inbjöd till transportresor direkt... :cool:

Nej jag tycker inte att jag har haft problem att få bootsen att sitter bra. Eller att får av dem. Just fick en st. igår till min ny häst som hade en stor hovbold och jag ska sätter det på honom nu på morgonen. Det är mycket bättre än en gips bandage. Sen när vi har råd ska han får dem andra 3 st till vinter. Jag har inte behovt att andvändar mina boots så där jätte mycket men förre vinter var hemskt. Vi har hagar som rullar med små kulle (mer än en..kullar/kuller??? :confused: ). Och dem känner var det är halt eller inte. Vanligt fall, om det är bra under lag så ridar jag barfot. Jag har aldrig haft nåt problem med att dem är barfot på vinter om det är inte extremt vädret som före året.

Söker du lite om trådar med boots att göra så får du lite mer info på dem... :)

Enda gången jag provat att ha en häst som är van att vara skodd barfota, var när hovslagaren till min gammelpålle envist hävdade att det skulle förbättra pålles hovar.
Pålle var ngt sprucken i bakhovarna när han flyttade till fodervärden.
Jag och fodervärden lät oss tveksamt övertalas, och fick betala priset med en halt häst i flera veckor pga flera hovbölder. Samt att hästen förtvivlat linkade i gräskanter så fort fodervärden red ut = noll nöje för hästen med ridpassen.

Hovis hävdade envist att "allt var bra". Till slut så röt fodervärdens veterinär i och sa SKO HÄSTEN. Vilket vi skamset gjorde...

Personligen så skulle jag känna mig fullkomligt hjärtlös om jag med käck inställning "det går över" skulle tvinga en häst som är van vid skor att gå på grusväg när den var ömfotad så den haltade.
När det är så lätt att slippa obehaget för hästen och sätta på skor...

Senast ändrad:

I det läget hade det kanske varit bra att testa boots som är som "löstagbara skor". Man använder dem vid ridning då hovarna belastas och slits mer, och låter hästen gå barfota i hagen för att hovarna sakta men säkert blir hårdare. :)

Men jag förstår din frustration, i ert läge hade jag nog också skott hästen eftersom hovslagaren inte verkar ha gett ngn info alls om hur ni skulle sköta hovarna och att boots skulle kunna ha hjälpt.

Sedan är det ju så att en del hästar har så dålig hovkvalité för att de gått i 15-20år med skor att de MÅSTE ha skor :(

Dum hovslagare och synd om hästen.

Provar barfota sedan i mars i år och det går bättre och bättre. Men det fodrar mer av mig som häst (-hov) ansvarig med barfota. Har nästan alltid hovkniven i bakfickan ;) Kopplade helt av hovarna mellan hovslagarebesöken innan, om det inte inträffade något allvarligt, nu har man daglig kontroll och större förståelse för hovens funktion. Använder Easyboot Epics som har fungerar alldeles utmärkt när det varit grusväg med grovt grus (macadam). Pållarna har blivit mer och mer oömma och kan gå mer och mer utan boots.
Ska prova till nästa sommar och utvärdera efter det men som sagt "so far so good"

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Min barfotapålle fixar halka bättre än de skodda hästarna med broddar. I början av vinter brukar det bli lite halt o stappligt innan han har fått in känslan för underlaget, sen går det som en dans. Tycker att det känns tryggare att rida en barfotahäst när det är halt, de bryr sig mer om var de sätter hovarna och hittar bra vägar. Så sko inte bara för att de blir vinter om din häst trivs att vara barfota.

Har även provat easyboots men det var inget för oss. Tyckte det var krångligt och att de inte satt så bra.
lycka till :)

Jag håller med om halkrisken om man har skor. Jag har i mitt liv endast haft en skodd häst, och det var ett väldigt jobb med broddar och styltor. De andra har varit barfota, och har inte haft alls lika mycket problem. Självklart kan man fortfarande inte ha race på isen, men det är mycket mindre halkningar än med skor. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka