Problematisk

Trådstartare
Kan man på något sätt veta, eller iallafall få en hint, om ens häst kan gå barfota, förutom det uppenbara att prova?
Kan man rida barfota på alla underlag, och även om man rider längre turer?
Något man ska tänka på i valet mellan skodd och barfota?

Hästen jag rider går barfota. Han drog av sig skorna (var bara skodd fram) rätt ofta och hovarna såg inte då fina ut så vi tog bort skorna och köpte barfotaboots. Han är barfota i hagen men har boots fram vid ridning. Han trivs väldigt bra med sina boots! Han rids inte så hårt eller mycket. En sak att tänka på är att utan skor inga broddar. I vintras red jag honom barfota om det var snö och inte alls om det var halt. Hästar med broddar hade gått att rida då. Men då fick han vila. Hovarna ser nu bättre och bättre ut säger hovslagaren när han verkar honom.

En duktig hovslagare kan ge dig en hint om hovarnas kvalité. Hur snabbt de växer och deras hård/mjukhet men om hästen är bekväm med att gå barfota kan bara hästen avgöra.
Det är inte säkert att man kan rida på alla underlag. Även om hästen är oöm på t ex grusväg kan grusvägen slita för hårt på hovarna. Längre turer beror på vad man menar. Få hästar klarar träning inför distansritter helt utan skor medans enstaka två timmars turer fungerar för en del men inte för andra. Vissa kan gå utan skor i hagen medans andra sliter för mycket/blir ömma även där.
Man bör räkna med att barfotaboots kan behövas. Man måste också vara väldigt noga med att kontrollera hästens rörelsemönster. Många är de barfotahästar som har en ömhet i sina hovar som "bara" visar sig i att de spänner sig och det är självklart inte bra. Även hästar som bara är skodda fram får ofta ett helt annat, ett bättre, rörelsemönster om de skos runt om.

En duktig hovslagare kan ge dig en hint om hovarnas kvalité. Hur snabbt de växer och deras hård/mjukhet men om hästen är bekväm med att gå barfota kan bara hästen avgöra.
Det är inte säkert att man kan rida på alla underlag. Även om hästen är oöm på t ex grusväg kan grusvägen slita för hårt på hovarna. Längre turer beror på vad man menar. Få hästar klarar träning inför distansritter helt utan skor medans enstaka två timmars turer fungerar för en del men inte för andra. Vissa kan gå utan skor i hagen medans andra sliter för mycket/blir ömma även där.
Man bör räkna med att barfotaboots kan behövas. Man måste också vara väldigt noga med att kontrollera hästens rörelsemönster. Många är de barfotahästar som har en ömhet i sina hovar som "bara" visar sig i att de spänner sig och det är självklart inte bra. Även hästar som bara är skodda fram får ofta ett helt annat, ett bättre, rörelsemönster om de skos runt om.

Med längre turer tänker jag väl egentligen inte jättelångt på någon regelbunden basis, utan mer på nivån 2-timmarsturer ett par gånger i veckan, typ.
Hästen har hårda hovar som växer ganska snabbt. Jag har inte tagit upp frågan än med hovslagaren. Det är än så länge bara en tanke som dök upp, om min häst skulle fungera barfota iallafall bak, sommartid. Så i nuläget är jag väl mest nyfiken på hur och för vem det fungerar :)

Det är än så länge bara en tanke som dök upp, om min häst skulle fungera barfota iallafall bak, sommartid. Så i nuläget är jag väl mest nyfiken på hur och för vem det fungerar :)
Det där att sko bara fram kan fungera men min erfarenhet är att det ofta medför att hästen döljer sina ömma bakfötter genom att lägga aningen mer vikt på framdelen. Det är såpass lite så det är svårt att märka då omställningen mellan de två rörelsemönstren går över tid. För mig är det skott runt om eller inte alls som gäller om det inte är vinterskoning fram för att hästen ska kunna ta sig till hagen.

Det där att sko bara fram kan fungera men min erfarenhet är att det ofta medför att hästen döljer sina ömma bakfötter genom att lägga aningen mer vikt på framdelen. Det är såpass lite så det är svårt att märka då omställningen mellan de två rörelsemönstren går över tid. För mig är det skott runt om eller inte alls som gäller om det inte är vinterskoning fram för att hästen ska kunna ta sig till hagen.

Tack, sånt där har jag ingen aning om! Min förra ponny hade gått oskodd bak när jag köpte henne,skoddes runt om efter några veckor hos mig. Det är min enda erfarenhet på egen häst, och de i min närhet som har barfota hästar är sådana som jag inte riktigt litar på när det gäller att se och känna om/hur bra det faktiskt fungerar.

Jag håller med de andra.

Som exempel kan jag ta mina två hästar jag har nu. Båda har gått barfota eller endast skodd fram och ”fungerat jättebra” enligt de som haft dem inför försäljning.
De har båda extremt bra hovkvalitet, enligt hovslagaren, som är mer än lyrisk.

Ingen av de kan egentligen gå barfota alls, inte ens bara bak. Vi har allt för skiftande underlag och rider/kör för mycket. Lite skritt.
Även i dressyren syns det stor skillnad.
Den ena märktes redan efter två veckor och då var han precis inriden så några långa sträckor var det ju inte alls tal om. Kanske någon kilometer per tur.

Jag tror många inte vet hur deras häst rör sig när de är helt avslappnade och därför tror att de går som de är födda. Men, jag har sett allt för många hästar helt plötsligt slappnat av och rört sig helt annorlunda med skor.

Med längre turer tänker jag väl egentligen inte jättelångt på någon regelbunden basis, utan mer på nivån 2-timmarsturer ett par gånger i veckan, typ.
Hästen har hårda hovar som växer ganska snabbt. Jag har inte tagit upp frågan än med hovslagaren. Det är än så länge bara en tanke som dök upp, om min häst skulle fungera barfota iallafall bak, sommartid. Så i nuläget är jag väl mest nyfiken på hur och för vem det fungerar :)

Tvåtimmarsturer ett par gånger i veckan är ju ganska mycket ridning. Jag skulle inte ta av skorna i det läget. Jag skulle aldrig ta av skorna bara bak heller. Man skolar ju hästar för att bli lättare framtill, dumt då att göra det bekvämare för hästen att belasta framdelen.

Min ridhäst är alltid skodd runt om och de sällskapshästar (rids av medryttare) jag haft har jag alltid med skott då vi har mycket varierande underlag. Alla hästar, utan undantag, har rört sig bättre och blivit finare i kroppen med fyra skor på

Tvåtimmarsturer ett par gånger i veckan är ju ganska mycket ridning. Jag skulle inte ta av skorna i det läget. Jag skulle aldrig ta av skorna bara bak heller. Man skolar ju hästar för att bli lättare framtill, dumt då att göra det bekvämare för hästen att belasta framdelen.

Ja, allt är ju relativt, jag tycker inte det är så jättemycket men det är ju så olika hur man tycker :)

Men baserat på svaren här får nog pålle behålla skorna på. Jag ska såklart lyfta frågan med vår hovslagare också, men såhär långt känns det som att skorna kvar är bäst för min häst.

Ja, allt är ju relativt, jag tycker inte det är så jättemycket men det är ju så olika hur man tycker :)

Men baserat på svaren här får nog pålle behålla skorna på. Jag ska såklart lyfta frågan med vår hovslagare också, men såhär långt känns det som att skorna kvar är bäst för min häst.

Det finns ju barfotaboots att testa. Men jag har inga positiva erfarenheter av barfota, om hästen rör sig bra och fungerar så varför dra av skorna bara för att testa?

Det är skillnad om den inte kan skos av någon orsak, eller att den kanske går barfota över sommaren på betet.

Som jämförelse då. Jag köpte en häst som gått som "vildhäst" hela sitt liv. Dvs. han var kastrerad men inget hanterad, aldrig varit inomhus utan levt i en skog med en massa andra hästar och hade aldrig blivit skodd/verkad. Hans hovar är av suverän kvalité, han slet dem jämt och fint och de växte tillräckligt fort för att han skulle kunna gå barfota utan att vara synbart öm. Hans steg var verkligen toppen och jag funderade över hur hans steg skulle bli när han blev skodd. Det här var i februari förra året mitt i värsta isperioden så att han skulle skos var det ingen tvekan om. När han hade landat, hade lärt sig att lyfta hovarna, fått lite "hovslagarförbehandling" genom lite bankande med gummiklubba på hovarna skulle han skos. Jag har en suverän hovslagare som tog det mycket lugnt och försiktigt och jag sa att vid minsta tendens till rädlsa avbryter vi och ger lugnande vid annat tillfälle istället. Då han inte hade några erfarenheter alls av att verkas/skos och är nyfiken som få så gick det suveränt bra även om han försökte vika sig dubbel för att kunna se vad som hände :love: Hans steg efter skoningen var som en dröm. Trots att han då alltså har suveräna hovar, sliter perfekt och hade ett mycket bra steg så blev det än bättre med skor.
Att rida tvåtimmarsturer ett par gånger i veckan och en timmes däremellan tror jag skulle slita för mycket. Iallafall om du tänkt rida på grusvägar. Som jämförelse (igen) så slet min ena häst ut skor på 5 veckor sommartid, då var de lövtunna, när vi red två timmarsturer 3-5 dagar i veckan. Hon behövde alltså skos om för att skorna var slut, inte för att hovarna var långa. Så har du tänkt kortare pass däremellan tvåtimmarspassen så är risken stor att det sliter för mycket.
Vill man av någon anledning inte ha hästen skodd runt om så är det inte bak skorna ska tas av utan fram. Dels syns det snabbare om hästen blir öm och dels är det i bak vi vill att hästen ska lägga vikten och då är det i bak skorna ska sitta.

Att rida tvåtimmarsturer ett par gånger i veckan och en timmes däremellan tror jag skulle slita för mycket. Iallafall om du tänkt rida på grusvägar. Som jämförelse (igen) så slet min ena häst ut skor på 5 veckor sommartid, då var de lövtunna, när vi red två timmarsturer 3-5 dagar i veckan. Hon behövde alltså skos om för att skorna var slut, inte för att hovarna var långa. Så har du tänkt kortare pass däremellan tvåtimmarspassen så är risken stor att det sliter för mycket.
Min vackra vita slet ut sina skor på 3 veckor (och sen reda jag på gudskelov i 1 eller 2 till) när jag tränade distans med henne. En annan häst som tävlade på samma sträckor kunde ha sina skor 2 normallånga perioder och nej jag var inte träningshysteriker som övertränade hästen. Hur länge skor håller beror väldigt mycket på hur hästen rör sig och framförallt hur islaget sker. Min dam gled mycket i islaget och slet ut skorna den andre jag talade om satte ner hovarna mer rakt uppifrån och då höll givietvis skorna längre.

Min vackra vita slet ut sina skor på 3 veckor (och sen reda jag på gudskelov i 1 eller 2 till) när jag tränade distans med henne. En annan häst som tävlade på samma sträckor kunde ha sina skor 2 normallånga perioder och nej jag var inte träningshysteriker som övertränade hästen. Hur länge skor håller beror väldigt mycket på hur hästen rör sig och framförallt hur islaget sker. Min dam gled mycket i islaget och slet ut skorna den andre jag talade om satte ner hovarna mer rakt uppifrån och då höll givietvis skorna längre.
Precis! Och en häst som liksom din och min sliter skor på löpande band kan knappast gå barfota hur bra hovkvalité de än har. Deras rörelsemönster sliter helt enkelt för mycket på hoven.

Precis! Och en häst som liksom din och min sliter skor på löpande band kan knappast gå barfota hur bra hovkvalité de än har. Deras rörelsemönster sliter helt enkelt för mycket på hoven.

Och då kan även en häst med rätt islag och rörelsemönster slita dojjor när man rider/kör mycket. Givetvis är det värre om de har ett sämre islag.

Jag har samma erfarenhet som du @TinyWiny och @Shaggy och då tränar jag ju inte ens distans.
Sliter dojjor före skoningstiden är ute. Hovis behöver oftast bara raspa då.

Min unghäst gick utan skor från begynnelsen, men i takt med att vi ökade träningen och kraven kom även behovet av skor. OCH, det syntes tydligt att han behövde dom, med skor blev han mer bekväm i arbetet. Det handlar inte enbart om bra kvalitet på hovar, utan också på miljön runt omkring. Hur bedrivs ridningen, och på vilka underlag? Sådant måste man ta hänsyn till också, bara en tanke i diskussionen.

Rent krasst
- hur mycket rider du varje vecka,
- vilket underlag,
- vad har hästen för hovkvalitet och hovmodell,
- hur mycket vill du själv behöva anpassa ridturen efter längd, underlag osv?

Vill man rida långa turer/ofta/alla underlag så krävs det rejält tåliga hovar kombinerat med boots som inte skaver i värmen. Att behöva skritta i diket i 10 kilometer vid sidan av den grusväg där skodda hästar njuter i galopp, det är varken min eller hästens ide av kul tur, som exempel.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 587
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV