Barfota-boots

Centaur

Trådstartare
Har försökt ha min gammling utan sko nu, men han är väldigt öm, så det kommer nog inte funka...... Innan jag sätter på honom skor igen tänkte jag dock försöka med såna "tofflor". :) Men vilka är bäst?? Han rids inte så han ska bara ha dom i hagen/på promenader.

Sv: Barfota-boots

Jag har ett par Oldmac's från Hööks, de är inte särskilt bra, även om de är bra. Förvirrande? De är lite klumpiga, kan inte broddas, men är lätta att ta på, sitter kvar, men blir lätt instängt o grus o sand kan komma in "bakvägen".

Min sköthäst har ett par Easy Boots Epics- strålande skor! Sitter som gjutet, är lätta för hästen att springa med, sitter fästade PÅ hoven, och inte på kronrand/karled som Oldmacs. MEN hans ena sko har gått sönder, sömmen mellan "gaitern" och själva hårdgummit som utgör skon. Vet inte om det är ett vanligt fel eller om vi haft otur.

Jag hade valt det sistnämna paret, helt klart! Och skall snart införskaffa ett par- så fort pengarna räcker till :D

Vart kan man köpa dom då? Nån hemsida?

Mynta2, han har inte gått mer än två veckor, men han blir inte bättre... Han är 24 år och det känns inte rättvist att han ska ha så ont när han går, och är rädd han bara blir mer stel pga han inte rör sig mer än högst nödvändigt.

Har pm:at en sida till dig! Här är min pålla med sina epics - är förövrigt jättenöjd med dem, det absolut enda som är tråkigt är att göra rent dem från lera ;)

g11.jpg

På 2 veckor händer ju knappast något...Rider du hästen eller ? I så fall kan du ju ställa av honom medans barfotagången har sin tid. Det tar ca 4-5 veckor..eller mer för att han ska anpassa sig. Låt han bara gå och slöa den tid det tar..

Min herre ömmar fortfarande en aning fram på grus. Han är avskodd i våras. Jag har dock INTE 'bråkat' med att han ska 'vänja sig' genom att rida en massa på grus. Utan han fick Boaboots runt om. För ca en månad sen kunde jag slopa bootsen bak. fram fungerar det nu utan sålänge det inte är grus (hårt går bra, men inte grus). I hagen är han utan hela tiden och varit från början och inga problem.

Jag gillar Boabootsen, och de fungerar utmärkt till valacken, att det blev just Boaboots är för att de går att BRODDA och jag inte är förtjust i Easyboots. Och som sagt, jag är nöjd med dem, det fungerar utmärkt på valacken MEN jag skulle inte ha dem på en häst i full träning då det blir lite 'viktboots' av dem, de är lite för stora och klumpiga känns dte för MIG för att jag skulle vilja ha dem på en häst i full träning. Men eftersom valacken inte går i full träning så. Om jag kommer ha dem i hagen sen i vinter eller ko och brodda honom 'vanligt' har jag inte bestämt mig.

Old Macs går inte att brodda så jags lopade dem, sen har de VÄLDIGT underliga storlekar tyckte jag, hästarna ska ha avlånga hovar enligt OM, alla storlekarna är längre på längden än bredden. Mina hästar har mer runda hovar och valacken hade samma mått på både längd och bredd. Boa och Easyboots har samma storlekar, och de passar bättre till en häst med rnda hovar men fungerar även till de med lite avlånga. Jag har gaiters till mina.

Han rids inte alls, är pensionär..
Varför gillar du inte Easyboots? Dom går väl också att brodda? Vad är skillnaden mellan Boa/Easy?

Hej!

Jag rekomenderar Easyboot Epic!
Har själv sådana till min shettis!
Hästen kan ju märka av dom och tar stoora steg i början :rofl:
Men efter ett tag har de i regel vant sig!
Det är svårt med barfota, jag har försökt få en shettis "barfota bra", men det verkar som hon alltid kommer att vara lite öm :( men det går som sagt bra med Easyboots, som går att brodda!
Stora skillnader förekommer! En shettis jag känner ömmar aldrig på något underlag men den andra kan även vara lite öm på halvmjukt underlag! Ingen av dom har haft skor på sig!

Länk till Naturliga Hovar Webshop!

Mvh Lisa

Centaur skrev:
Han rids inte alls, är pensionär..
Varför gillar du inte Easyboots? Dom går väl också att brodda? Vad är skillnaden mellan Boa/Easy?

Jo, även EasyBoots går att brodda. Jag har inte provat Epics dock (dvs med Gaiters) men de 'vanliga' EB och jag tycker inte de sitter bra, och trots att de ju bara ska sitta på hoven så hur jag än mixtrade och försökte på min herre så lyckades han få skav likförbaskat. Sen att jag höll på att bli av med fingrarna för det förbaskade spännet är väl mest en handhavandegrej ;)

Easybootsen har en enklare (fingervänligare) spänningsmekanism, de är mer 'vadderade' (mjukare mot hästen) än EB. Dock är de lite 'klumpigare' med.

Men som sagt, Epicsmodellen kan vara betydligt bättre iom att den har gaiters, men jag valde Boa istället, Epicsen var såpass nya när jag valde och hade hört både bra och dåligt om dem, men bara bra om Boa så Boa fick det bli.

Om storleken passar och sånt, så om du vill kan du mot fraktkostnad få låna ett par Boaboots av mig om du vill prova. Just nu ligger ju ett par oanvända iom att vi bara behöver boots fram numera. Jag vill dock inte sälja dem eftersom de endera ska användas i vinter, eller så nästa vår/sommar igen (om han skos på i vinter). Men om du vill prova som sagt hur de är och så.

Det är ju jättesnällt av dig, men frågan är om vi har sån tur att dom passar! :) Din häst har kanske mindre hovar än min? Har dock små hovar jämfört med andra halvblod i samma stl, har sko stl 2. Ska mäta honom i morgon.

Låter ju bra att Boa är mer vadderade, att dom är klumpiga gör ju inget, eftersom han inte ska ridas men bara gå i hagen och ledas omkring lite.

Centaur skrev:
Det är ju jättesnällt av dig, men frågan är om vi har sån tur att dom passar! :) Din häst har kanske mindre hovar än min? Har dock små hovar jämfört med andra halvblod i samma stl, har sko stl 2. Ska mäta honom i morgon.

Låter ju bra att Boa är mer vadderade, att dom är klumpiga gör ju inget, eftersom han inte ska ridas men bara gå i hagen och ledas omkring lite.

Risken är väl att de är för små, men du får mäta och se vilken Boastorlek (eller för den delen Easy Boots storlek) det motsvarar. Om jag inte alldeles knarkar så är det strl 0 på de jag har.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar