Barfa på deltid?

Milosari

Trådstartare
Nya vovven har lite fula tänder så han behöver äta mer ben. De är inte lika våldsamma som gamle farbror Loke (som knäckte 3 tänder...) så jag känner att jag vågar ge lite hårdare ben igen. Jag har gett kyckling med ben (utom de bärande, där fegar jag ur lite) och naturligtvis märgben som komplement till färskfodret de har som vanlig mat. Men så såg jag att en närliggande djuraffär har börjat sälja andra sorters ben, som ren och älg. Så nu är jag sugen på att barfa på lite mer regelbunden basis. Så vad ska jag tänka på? Hur mycket ska man ge? När jag gett kyckling så har de fått samma antal gram som de ska ha av sitt färskfoder, och märgbenen har fått ersätta en eller en halv måltid beroende på hur stora de är. Måste man ge grönsaker också eller är det bara som utfyllnad? Går det bra att ge frysta ben eller ska de helst vara tinade?

Sv: Barfa på deltid?

Vi deltidsbarfar våra hundar, resten av tiden ger vi ett helfoder. Jag byter ut någon stans mellan 4-7 mål i veckan mot råa köttiga ben eller rent kött + benmjöl. Jag tänker inte på något särskilt egentligen, mer än att jag varierar köttslag mellan minst tre olika över en 7-10 dagars period samt att jag ger inälvor efter tillgång.

Har du facebook finns en superbra grupp som heter BARF och färskfoder för hund och katt. Det tar ganska lång tid innan man blir godkänd eftersom det är så många som söker, men har du tålamod i två-tre veckor kommer du få alla svar du behöver genom att söka och fråga i den gruppen :)

Tack för tipset! Hur mycket inälvor bör man ge och vilka sorter? Lever från olika djur är ju lätt att få tag på, och kanske hjärta. Räknas kycklingmage som inälvor? Är njurar bra att ge? Undrar också om man ska undvika gris samt inälvor från gris. De kan väl innehålla trikiner? Köper ibland bravoburgare för då kan man få med kyckling, vilt och lamm :). Tror också det är bra att inte enbart ge nöt om hundarna tål andra sorters proteiner. I nya djuraffären hade de färdig barf-mat också, alltså korvar med malet ben och kött, och där fanns ytterligare sorter. Kul att det börjar bli mer lättillgängligt!

Det finns väldigt mycket att tänka på när det ska barfas, men vågar du ge märgben (som jag själv inte vågar ge pga risken för tandskador) så finns det ju ingen anledning att inte ge barf och därmed ge snällare saker ;) Märgbenen har dessutom inget att göra i barf eftersom de inte ger hunden något annat än fett. Barfar man så ger man lättsmälta ben som hunden kan äta upp.

Om du vill kan du skicka ett mail till mig så kan jag hjälpa dig att komma igång, det blir lite väl mycket att skriva här i ett inlägg.

Jag tycker nog att de är mindre våldsamma än Loke, och uppfödaren rekommenderar det. Så jag vågar nog chansa! Tusen tack för hjälpen, har PMat min mailadress :)

Jag är också intresserad av att veta mer. Vi har barfar på deltid och tanken är att köra i barf princip på heltid när färskfodret är slut. Men jag tycket att de är svårt att hitta vettig information. PM:ar.

Trikiner från gris borde vara obefintligt, mig veterligen trikintestas allt griskött.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs! Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 489
Senast: Joelina
·
Hundhälsa Har sökt i forumet, men inte riktigt hittat det jag söker, jag sitter fast i foderdjungeln.. Så.. Hjälp efterlyses :( Ger idag min hund...
2
Svar
20
· Visningar
1 852
Senast: Kadi
·
Hundhälsa Min hund går just nu på MUSH Barf (vanliga korvarna) och har gått på det i ca 2 veckor (tidigare gått på Vaisto Starter i en månad så...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Min hund hade en magkatarr (igen) för ca en månad sedan och har efter det gått på veterinärfodret Gastro Intestinal. Men det fodret kan...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 628
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben