Barefoot som glider snett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ekra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 628
Sv: Barefoot som glider snett

Ring baktill har ju barefoot sadlarna,men hur fungerar det med fastsättningen fram på sadeln med TN Equalizer tro?

Ang svar om halkskydd-hur mkt behöver man ha?
Sånt rutigt tex?

Ni som har Barefoot!!!! :bump:
Hur får ni fast TN Equalizer från Torsion,hur gör ni när det inte är ring bak på sadeln?

På min Barefoot är det iallafall ring på baksidan av sadeln. Men jag rider med en Skito-pad så jag är inte i behov av att använda den ringen. Men den finns där :)
Har inte du någon ring på din sadel?

Jag tycker grandeurpadden ligger mycket still :D

Den med ludd under är nog en Grandeur pad.
Hade samma problem, men jag gör så här:
De fästanordningar som sitter på padden, tar dem och snurrar ett extra varv i ringen som de ska fästa i och voila! Sitter då stadigare och sadeln kan inte glida på padden...hoppas du förstår annars får jag fota och visa!
OM en sadel alltid hamnar på ett sätt på hästen kan det bero på att hästen är omusklad på ena sidan...ställ dig bak hästen och kolla vid bog/ manke.

Senast ändrad av en moderator:

Ynthe skrev:
På min Barefoot är det iallafall ring på baksidan av sadeln. Men jag rider med en Skito-pad så jag är inte i behov av att använda den ringen. Men den finns där :)
Har inte du någon ring på din sadel?

He he,snurrade till det :D Jag har ju ring bak,men ingen fram ska det ju vara!Torsionpaddarna behöver det ju va ring fram & bak till.
Anledningen till att vilja ha Torsions padd är väl mest att den finns i mer färger... :angel:
Men ullundersidan på Grandeuren är väl bättre får hästen,då ullen inte kyls ner.

Men det är väl ingen ring på framsidan på Torsion heller? :confused:
Den där remmen fästs ju runt själva "framvalvet" liksom om du förstår hur jag menar :crazy:

Annars är Skiton att rekommendera, iallafall till hästar som får skav av precis allt (som min gamla :smirk: )

Så man behöver ingen ring fram för Torsions padd då?
Hm...Det går alltså att fästa den på Barefooten med(+halkskydd)
*snurrar till det* :D

Så du tycker Skiton från Vrå är bättre än Torsions?
Synd att Skiton finns bara i brunt & svart... :crazy: ;)

Är det stor skillnad på Torsions Skito och Stall Vrås?
(samma tillverkare va?)Mer än ytskiktet,som på T:s är b.nylon & V:s ull-liknande?

Skito och TN Equalizer har likadana ilägg, det är bara paddöverdraget som skiljer sig i material och fästanordningar.
Skito fäster man i de fyra sidoringarna, TN fästs runt framträet och i den bakersta ringen.

Actually..
Jag ska ta och köpa mig en Skito padd och pröva till min BF sadel, sen när jag får lite pengar igen.
Jag anar nämligen att en Skito padd med dess fästanordningar sitter bättre på Barefoot sadeln än TN paddarna, eftersom BF sadeln är längre i baken än en Torsion som padden är gjord för (är som en kant där bak på BF som sticker ut bakom padden) och då är det svårt att få TN att sitta ordentligt med de remmarna som man fästar i bakersta ringen.

Nej man behöver ingen ring fram. Man fäster padden runt framträet, samma gäller för både Barefoot och Torsion sadlarna :)

Aha..blir väl svårare att fästa när man tagit ut frampommeln med då.
Ja,Skiton med ull borde ju vara bättre för hästarna & med att fästa,nackdelen är ju att dom är jobbiga att tvätta...

Tråkigt med bara svart & brun färg! :angel: :D

Jag har fäst min utan frampommel. Man får stoppa i rejält med ull bara och dra åt remmarna ordentligt så går det också. Jag har dock fäst min padd med steglösa sporremmar i nylon (trädde dem först i ringarna på padden, sen var det bara att spänna fast i sadeln),
för de ordinarie går bara upp (pga sadeln är för lång för padden).
Funkar, men inte speciellt snyggt eller funktionellt.. :crazy:
Bla. också därför jag vill ha en Skito i stället för TN, passar bättre till min sadel.

Jobbiga att tvätta med ullundersida ja, men lite får man väl tåla :D ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka