bärbardator!

F

Fnytt

hej!

jag behöver lite hjälp med datorer.

jag ska flytta till sunne för att plugga och behöver en bärbar dator. har kollat lite på olika sidor, men alla är ju typ likadana och jag kan typ inget om grafik kort osv.

jag behöver en dator som jag kan
*ha ganska mycket filer på (musik, FOTON (endel ganska tunga filer) osv)
*redigera lite bilder på, dvs vill ha photoshop och lite andra adobe program för den delen, och vill inte att det ska gå segt. och så borde det vara ganska bra grafik
*den ska ligga i prisklassen under 10 000:- helst så billigt som möjligt trots mina krav :D

hade jag varit lite rikare hade jag köpt en mac, men de är så dyra :(...

någon som är bra på datorer och kan tipsa mig om en bra dator?!

sedan har jag ytterligare en liten fråga
stämmer det att man kan ha ett mobilt bredband från comviq med fri surf för endast 100:-? är det inget "du betalar 12 kr i minuten" eller liknande? jag fattar väl att det kanske inte är världens bästa hastighet, men det kanske duger för prata lite på msn och surfa lite på tex bukefalos?

Sv: bärbardator!

Jag anser att MacBook är det mest prisvärda datoralternativet, och för under 10.000:- kan går det utmärkt trots att du kommer behöva mer minne är in orginalutförande.

Jag behöver egenligen en PC men kommer "vara tvungen" att köpa mac eftersom man får mer dator för pengarna då... Ska du plugga har du dessutom 10% studentrabatt, men då får du ju vänta tills studentkortet/mecenatkortet kommer.

Jag vill också ha en mac :cry:. men som sagt det kostar ju en del.. denhär nya :love:

Min kille kanske ska köpa en ny dator så då får jag får hans gamla mac isf :)

dator+ skärm, allt i ett :love:
index_hero20070807.png

Jag har en skitbra dell inspiron 1521. 160 gig hårddisk, 2gig minne. Bäst av allt: den är rosa! :D Man kan välja olika prestanda och därmed olika pris, min landade på 9000, inklusive fotoskrivare. Kolla dells hemsida!

Innan jag köpte min Macbook igår så kikade jag lite på en Toshiba Satellite (minns inte vilken variant det var) som Elgiganten på Kungsgatan nyligen hade (har) ett riktigt bra pris på. 2,7 kg - rätt OK vikt. Jag vill minnas att priset på den var 7995 kr, men den var prissänkt med 2000 kr pga någon invigning (vad de invigde vet jag inte).

Den hade "bra grejer" i sig, rejält med minne och hade ett hyfsat grafikkort - allt enligt min sambo (själv begriper jag inte ett dyft).

Innan jag köpte min Macbook igår så kikade jag lite på en Toshiba Satellite (minns inte vilken variant det var) som Elgiganten på Kungsgatan nyligen hade (har) ett riktigt bra pris på. 2,7 kg - rätt OK vikt. Jag vill minnas att priset på den var 7995 kr, men den var prissänkt med 2000 kr pga någon invigning (vad de invigde vet jag inte).

Den hade "bra grejer" i sig, rejält med minne och hade ett hyfsat grafikkort - allt enligt min sambo (själv begriper jag inte ett dyft).
Nu känns det som om jag förföljer dig lite :D men köpte du din MacBook på ElGiganten? De invigde själva butiken i torsdags, så det är nog invigningspriserna som hänger kvar från då. Köpte min MacBook där, 2000 kr billigare. :)

Jag köpte min på Macbutiken på Västermalmsgallerian (där Messy jobbar). Eftersom jag är evig student så kunde jag köpa deras studentpaket bestående av den "lilla" macbooken, våtdräkt, allriskförsäkring och officepaketet för 10750 kr.

Det tyckte jag var väldigt prisvärt! :)

var förbi pc-city i veckan och de hade också en toshiba nersatt, verkade också riktigt trevlig och det jag kände inte att det var något som direkt behövdes köpas till. 8495 gick den på....

jag skulle vilja testa att jobba med en mac innan jag fattar beslut om att byta...

krasst, är det en pc behöver du en dualprocessor, helst 2 Gb internminne, är det separat grafikminne är det ett plus, men har du 2Gb så gör det inte så mycket om det är delat.
120 el 160gb disk
jag skulle inte vilja ha mindre än 15" skärm.

Jag köpte mig en Fujitsu Siemens Amilo Li1718 för 8 990:- på PcCity.

Den är utrustad med en Intel Pentium Dual Core T5300 processor, 15,4" TFT XGA skärm, DVD-brännare och ATI Radeon Xpress 200M grafikkort (delat minne). Hårddisken är på 100 GB och RAM minnet på 2048 MB.

Såg nu att de har i princip samma dator på Elgiganten, fast med 160 gb hårddisk. Hade önskat lite mer på min faktiskt, men jag har två externa hårddiskar att tillgå på vardera 250 gb, så jag klarar mig :D

Jag kan inte klaga på snabbheten på datorn. inga problem att se film, redigera bilder etc. Photoshop rinner som vatten.
Det enda felet med den är att det är Vista i den, men det är ju inte datorns fel :angel:

hp har en ny som finns på siba för 8990kr. tror den heter dv6540 eller så, ruggigt bra prestanda för pengarna. onoff har storebrorsan till den för 1000kr mer. 17" skärm och 60gb hdd till.

Jag anser att MacBook är det mest prisvärda datoralternativet, och för under 10.000:- kan går det utmärkt trots att du kommer behöva mer minne är in orginalutförande.

Jag behöver egenligen en PC men kommer "vara tvungen" att köpa mac eftersom man får mer dator för pengarna då... Ska du plugga har du dessutom 10% studentrabatt, men då får du ju vänta tills studentkortet/mecenatkortet kommer.

jag har redan ett student kort från förra terminen...som fortfarande gäller tror jag...

åh vad jag blev sugen på mac:en nu!!!!

gick media och då hade vi bara mac. så har lärt mig "media" på mac...blir förvirrad när jag använder photoshop på pc...

vilket gör att jag nu är ännu mer sugen på en mac...

men hur bra är den billigaste? den för ca 9000... känns lite tråkigt att göra av med mina sparade pengar på en dator ba :)...jag som egentligen sparade för att göra en resa nån gång...

Laptop hjälp...

Vill köpa en laptop, har kollat runt lite på ebay och det säger mig INGENTING! Jag vill ha en "cool" dator (japp, här fokuserar vi på det viktiga :D) och ska typ använda den till att surfa, ladda hem, lyssna på och bränna musik, för foton och göra mindre arbeten, men behöver liksom ingen super-student-dator...

Någon som har några idéer om vad det är för typ jag behöver? Utrymme och vad är viktigast? Har ingen aning om siffrorna...

Senast ändrad:
mac

okej, jag försöker med att starta en tråd istället, eftersom ingen längre tittade i min lilla andra tråd om bärbara datorer :D:p

ja, jag har nu då näääästan bestämt mig för en macbook...men!

hur bra är den? är det någon här som har en mac som kan berätta lite om datorn. plus och minus, vad som kanske skulle behövas köpas till eller om standarden räcker...

jag har varit hel nöjd med de stationära mac:arna (de hade de där gråa i skolan, gymnasiet, till foto lektionerna) men de hade ju hur mycket minne som helst och var hur snabba som helst...har aldrig använt booken...

hjäääälp!

Sv: mac

Tjaaa vad vill du veta? Jag har den svarta macbooken och är nöjd. Den har ju vunnit flera tester i tidningar för stöttålighet etc. Är du dessutom vac macare så kommer du känna igen dit. Jag kan rekommendera den.

Har ingen koll gällande bärbara datorer så men när det gäller det mobila bredbandet från Tele2Comviq så finns alla priser inklusive startavgifter och kostnader för modemer på deras hemsida, 99:-/mån är bara själva abonnemanget första året.

Största fördelen med fri surf är väl att du köper loss modemet som sedan går att använda till vilket bolag som helst eftersom det inte är operatörslåst samt att du har en komigång-garanti. Tror att det är relativt konkurrenskraftig gällande priset.

Jag har också en MacBook. Vad ska du ha den till? Ska du inte göra alltför avancerade saker så behöver du inte köpa till någonting alls. Ska du hålla på och jobba med stora filer (stoooora bildfiler, filmredigering etc.) fungerar allt bättre med mer minne. Minne är rätt billigt nuförtiden, så länge du INTE köper det direkt från Apple. Apple är dyra när det gäller minnen.

Jag har 2 GB minne i min iMac, och än så länge bara 1 GB i MacBooken. Kommer nog att köpa mer minne så småningom, men det får bli nästa månad. :crazy:

Annars är det en söt, stilren liten dator, stötsäker och hållbar. Jag smashade min MacBook rakt in i en dörrkarm andra dagen jag hade den - jättesmart. :angel: Men den sa inte så mycket som aj. Hade en iBook innan, och den fick vara med om både det ena och det andra, fall från bord, trampad på, dunsad i andra dörrkarmar och saker som råkade vara ivägen, tappad i golvet från midjehöjd, biten av häst (jo faktiskt), regnad på - den fungerar felfritt fortfarande. :D

ETA: Ok, jag kan inte läsa. En MacBook borde fungera utmärkt till det du ska ha den till. Jag kör Photoshop CS3 på min, och det rullar fint på 1 GB minne så länge jag inte har femtioelva andra program öppna samtidigt. :)

Senast ändrad:

Jag har också en MacBook. Vad ska du ha den till? Ska du inte göra alltför avancerade saker så behöver du inte köpa till någonting alls. Ska du hålla på och jobba med stora filer (stoooora bildfiler, filmredigering etc.) fungerar allt bättre med mer minne. Minne är rätt billigt nuförtiden, så länge du INTE köper det direkt från Apple. Apple är dyra när det gäller minnen.

Jag har 2 GB minne i min iMac, och än så länge bara 1 GB i MacBooken. Kommer nog att köpa mer minne så småningom, men det får bli nästa månad. :crazy:

Annars är det en söt, stilren liten dator, stötsäker och hållbar. Jag smashade min MacBook rakt in i en dörrkarm andra dagen jag hade den - jättesmart. :angel: Men den sa inte så mycket som aj. Hade en iBook innan, och den fick vara med om både det ena och det andra, fall från bord, trampad på, dunsad i andra dörrkarmar och saker som råkade vara ivägen, tappad i golvet från midjehöjd, biten av häst (jo faktiskt), regnad på - den fungerar felfritt fortfarande. :D

ETA: Ok, jag kan inte läsa. En MacBook borde fungera utmärkt till det du ska ha den till. Jag kör Photoshop CS3 på min, och det rullar fint på 1 GB minne så länge jag inte har femtioelva andra program öppna samtidigt. :)

okej, men dåså. då ska jag köpa en macbook. men ska nog satsa på den svarta. måste hitta ett bra pris ba :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: elendril
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
292
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 631
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag sitter mycket hemmakontoret nu för tiden och leker i Adobes Creative Cloud om kvällarna, och dels är det inte så roligt att sitta på...
Svar
2
· Visningar
668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka