Barbackapad+barbackagjord med stigbyglar punkttryck?

manpila

Trådstartare
Jag har en barbackapad och saknar stödet för fötterna, så funderar på att skaffa en barbackagjord med stigbyglar. Men hur blir det med punkt trycket då?? Det jag kommer att ha under barbackagjorden är då en tjock westernpad + en tunn westernfilt och barbackapaden. Och när jag inte har westernpaden under så har jag ett schabrak + kilpad och barbackapaden. Och på detta kommer jag ju då ha barbackagjorden.vill kunna rida i alla gångarter och evt lättridning. Så vad tror ni:)??????

Sv: Barbackapad+barbackagjord med stigbyglar punkttryck?

Jag skulle inte, om den inte skall användas i rent undantagsfall och ryttaren är fjäderlätt. Jag tror att punkttrycket blir för stort, definitivt så vid lättridning. Men det är bara en åsikt, jag är ingen expert.

Jag håller med. Om jag inte förstått fel, så fördelar en w-pad trycket över samma yta som sadelns bom täcker. Om tryck läggs på en mindre punkt/yta, lär inte trycket fördelas över hela padden, vilket innebär att det blir punkttryck trots padden.

kl

Men dte finns ju barbackapaddar med stigläder där det inte uppstår samma punkttryck som från en barbackagjord.
Pioneér har blandannat skitsnygga:d

Så vad tror ni:)??????
Jag tror att det kan funka jättebra - eller rätt illa, beroende på framför allt din sits, hur tung du är och hur musklad hästen är. Ju mer tryckutjämnande paddar och filtar du har mellan dig och hästen, desto mindre direktkontakt kommer du ju att ha med hästen och desto mer närmar du dig en sadel... :)

Men varför? Då förlorar man ju hela vitsen med att rida barbacka och kan lika gärna ha sadel? Ja det ger punkttryck.

vill kunna rida i alla gångarter och evt lättridning

Uppfatta mig inte som dryg nu, men jag måste fråga. Varför kan du inte göra det barbacka utan stigbyglar? Är det för att hästen studsar och har sig, eller för att du inte har tillräcklig balans?
Det kräver en del balans och kanske framför allt vana att rida utan sadel, men det är ju en träningsfråga. På med halsring (eller ett stigläder runt halsen) och rid på. ;) Ta en sak i taget, och öka svårighetsgraden (snabbare gångarter, etc) i takt med att du får in vanan.

kl

Men dte finns ju barbackapaddar med stigläder där det inte uppstår samma punkttryck som från en barbackagjord.
Pioneér har blandannat skitsnygga:d

Jo dom var snygga, men det blir ju deffinitivt punkttryck utav bara gjorden, utan stigläderna, så med stigläder blir det ju ännu värre.

Dessutom är det rent ut sagt skitfarligt med stigbyglar till en sadel som kan snurra runt så lätt som en barbackasadel, (ja tråden handalr om gjord men tänkte på det ändå) när hästen hoppar åt sidan eller om den skjuter dig åt något håll i tex galoppen så tar man stöd i stigbyglarna och drar med hela sadeln runt. Vilket gör att man ramlar av och förmodligen fastnar i stigbyglarna. Jag hade inte vågat rida med det!

Senast ändrad:

Jodå bra balans har jag. Kan galoppera helt barbacka med händerna i luften;) men vit trav så saknar jag lättridningen(har ingen engelsksadel tillbhenne, men är på jakt efter en) hon är ju HET och när hon blir det så studdsar jag:p
Uppfatta mig inte som dryg nu, men jag måste fråga. Varför kan du inte göra det barbacka utan stigbyglar? Är det för att hästen studsar och har sig, eller för att du inte har tillräcklig balans?
Det kräver en del balans och kanske framför allt vana att rida utan sadel, men det är ju en träningsfråga. På med halsring (eller ett stigläder runt halsen) och rid på. ;) Ta en sak i taget, och öka svårighetsgraden (snabbare gångarter, etc) i takt med att du får in vanan.

Bra balans har jag, min sitts är bra. Är 167 väger 53 kg. Pila är en nätt klb travare som är väl musklan över ryggen:)
Jag tror att det kan funka jättebra - eller rätt illa, beroende på framför allt din sits, hur tung du är och hur musklad hästen är. Ju mer tryckutjämnande paddar och filtar du har mellan dig och hästen, desto mindre direktkontakt kommer du ju att ha med hästen och desto mer närmar du dig en sadel... :)

Jag skulle aldrig sätta stigbyglar på en barbackapadd. Det är som att be om skador på hästen.

Men stiglädrena sitter för sig själva..iaf på modellerna vi har här.

Haft såna i många år, aldrig att den åkt runt och ingen häst har tagit skada av den.
Har dock aldrig ridit ett riktigt pass i dom förstås,utan vi använder dom vid skritt ut typ

Synd att jag inte fotade skadorna på min kompis häst. Släng skiten sa veterinären när han skulle kolla hästens rygg. Hästen hade två djupa gropar där stiglädrena satt fast.

Antagligen finns det olika sorters paddar för jag har aldrig upplevt minsta skav lr dylikt.

Men, rida lätt kan du ju göra barbacka också (fast kan vara lurigt o början) :D

Liten: haha jasså? Ser det nt hel knäppt ut då :p. Tack för alla svar:) men avstår från att använda stigbyglar då;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka