melvin

Trådstartare
visste inte riktigt var jag skulle stoppa det här inlägget, så jag provar väl här! jag funderar p å om det kan vara skadligt för hästens rygg att rida barbacka för mycket, blir det en olämplig belastning eller dyl?

Sv: barbacka

Det borde inte vara jobbigare/sämre för hästen om du sitter mycket ner när du rider i vanliga fall, t.ex. mycket i traven.

Jag tror inte det är skadligt. Min egen häst har musklat sig så otroligt mkt bättre sedan jag började rida barbacka (med pad) mot när hon reds med sadel (både bom och bomlös av flera modeller) Skillnaden är enorm.

Sedan beror det på hur hästen och ryttaren är också: En omusklad häst tycker jag inte man rider på alls, och ryttaren bör väl ha relativt god balans (och kanske inte vara för tung, jag vet inte riktigt) En musklad häst med en lagom tung ryttare i god balans tror jag inte alls är skadligt.

hästen är välmusklad och jag väger inte ens 45 kilo. så det är inga problem. tycker ju att hon trivs mycket bättre uten sadel än med! hon jobbar bättre och är nöjdare! :)

Tycker hästen om att bli riden barbacka så är det nog inga problem. Min häst däremot HATAR att bli riden barbacka, hon går bara och "krampar" i hela kroppen.

Så länge du inte sitter och "skumpar" på hästens rygg borde det inte vara skadligt. Upplever du dessutom att hon jobbar bättre tycker jag att du ska köra på :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30