catya

Trådstartare
Hej, det skrivs mkt om att bygga ryggmuskler, en sak jag undrar är: är det bättre att promenera bredvid hästen än sitta på i skogen? Eller är det bara på en helt omusklad häst? Skritta ut i skogen ska ju vara bra, men om man går på stigar, över stock och sten så är det väl helt ok med lång tygel? Eller är det ngn som jobbar hästen i form även då? Om hästen ska skrittas ca 40 min i paddocken- om man inte har möjlighet att rida ut ibland, vad är bäst hellre tömköra? promenera? Eller är det lika bra att jobba i form, sepentiner, rygga, öppna m.m?
Vad är det för skillnad för hästen att rida barbacka eller med bomlös?

Sv: barbacka

Om du ska bygga muskler (tycker jag) så ska du gå med långa tyglar rätt ut i skogen, behöver inte ens vara en stig. Och om hästen orkar bära upp sig så träna nån gång i veckan ett pass i paddocken. Om hästen inte har ett dugg muskler så är tömkörning kanon. Med bomlösa sadlar fördelar du vikten och dem formar sig efter hur hästen är byggd.

// Vääldigt kort sammanfattat! Nån bukis ger dig säkert ett bättre svar snart.

Finns massa trådar om barbacka..
barbacka (helt) anser jag vara bra, som några mer eller mindre kända personer sagt ''ryttarens rumpa är bästa sadeln'' (stämmer överens med diverse utläggningar och förklaringar jag hört). Samma om man har ett shabrak eller något under.
Barbacka med en pad (tänker mest på dem hemgjorda modellen som diskuterats i trådar) som ger stöd åt ryttaren men utan stigläder är ännu bättre eftersom det är svårt att rida i stolsits då:P

Barbacka padar/sadlar med stigläder är det värsta jag vet. Använder man stiglädren blir det ett skarpt punkttryck m.m.

Bomlös och bomsadel är sak samma för mig.. fördelar vikten av stiglädren bra. Den bomlösa följer hästen lite bättre möjligtvis.

Ang. skritta i skogen tror jag det ärok att sitta på om hästen inte är spänd. Den behöver inte gå i dressyr form, men bör ha huudet lågt och avslappnat (vid eller under mankhöjd). En häst utan muskler kan möjligtvis kröka på nacken, men inte gå i form. Blir hästen spänd när du rider så gå bredvid (kan du ju göra ändå om den är helt omusklad) tills den har mer muskler och slappnar av.
Alltefterson hästen blir starkare kan du be den bära mer med bakdelen och gå ''i form''.
Jag föredrar form med lång tygel :D Svårare att få en falsk form och luras av det då.

Så det är ok med långa skrittpass i skogen på lång tygel, bara hästen är avslappnad? Jag läser ibland tvärtom, att det skadar hästen att liksom sitta direkt på skelettet? Jag pratar om en häst som har muskler o kondis, men jag njuter själv bäst av att inte jobba den i skogen, utan bara rida på långa tyglar. Samma sak gäller traven. Går jag skog stigar använder den ju ryggen automatiskt, men på de långa plana grusvägarna? Tacksam för fler svar

Ja, jag anser det.
Och de ryggexperter och veterinärer som hållt föredrag på gymnasiet anser det.
Helst ska man ju jobba hästen med (jag föredrar att jobba, samla på hängande tygel för att inte riskera att dra ihop hästen av misstag. Det tar lite längre tid eftersom jag inte är jätteduktig på det, men men.. Om man är duktig så går det lika bra att använda tyglar och bett för att samla.)
Och så länge halsen och huvudet är långt framåt/neråt och inte uppe i skyn, så sträcks ryggen ut. Den bär fortfarande mycket vikt på frambenen, vilket inte är helt bra i längden, men ryggen är relativt säker.

Det här med att sitta direkt på sklettet, spetsiga sittben etc är ren bulls*** , men jag kommer väl bli hängd för att tycka det.
Lite konstigt hur många som alltid rider barbacka lyckas bygga fina muskler på hästarna och hästarna inte dött än. Eller att hästarna inte kastar av dem eftersom sittbenen ju måste vara så hemska.
Men du ska undvika stolsits speciellt när du rider barbacka, eftersom sittbenen känns mest då. Dessutom krävs balans, hästen är lite känsligare för sånt utan sadel. Å andra sidan kan du inte sitta lika obalanserat barbacka som du kan i en sadel, då trillar du av. ;)

När du rider barbacka har du inte någon hård del direkt mot ryggraden (det gör ont på dig och kan skada hästen), och sklettet sitter du på ändå eftersom man sitter över revbenen som :eek: är fästade i ryggraden.

Senast ändrad av en moderator:

Så länge hästen använder huvud/hals vettigt i skogen, dvs framåt-neråt (har hittills aldrig sett en häst INTE göra det när det blir lite backigt och lite saker att kliva över), så sitter du ju inte "direkt på skelettet", utan det faktum att hästen sträcker huvud/hals framåt-neråt gör ju att ryggmusklerna "sträcks ut" och bär upp ryttaren (med eller utan eventuell sadel).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama