Sv: barbacka
Ja, jag anser det.
Och de ryggexperter och veterinärer som hållt föredrag på gymnasiet anser det.
Helst ska man ju jobba hästen med (jag föredrar att jobba, samla på hängande tygel för att inte riskera att dra ihop hästen av misstag. Det tar lite längre tid eftersom jag inte är jätteduktig på det, men men.. Om man är duktig så går det lika bra att använda tyglar och bett för att samla.)
Och så länge halsen och huvudet är långt framåt/neråt och inte uppe i skyn, så sträcks ryggen ut. Den bär fortfarande mycket vikt på frambenen, vilket inte är helt bra i längden, men ryggen är relativt säker.
Det här med att sitta direkt på sklettet, spetsiga sittben etc är ren bulls*** , men jag kommer väl bli hängd för att tycka det.
Lite konstigt hur många som alltid rider barbacka lyckas bygga fina muskler på hästarna och hästarna inte dött än. Eller att hästarna inte kastar av dem eftersom sittbenen ju måste vara så hemska.
Men du ska undvika stolsits speciellt när du rider barbacka, eftersom sittbenen känns mest då. Dessutom krävs balans, hästen är lite känsligare för sånt utan sadel. Å andra sidan kan du inte sitta lika obalanserat barbacka som du kan i en sadel, då trillar du av.
När du rider barbacka har du inte någon hård del direkt mot ryggraden (det gör ont på dig och kan skada hästen), och sklettet sitter du på ändå eftersom man sitter över revbenen som
är fästade i ryggraden.