U

Uddatyp

kan hästen ta skada av att man rider barbacka för mycke?
har hört att de inte är bra för ryggen eftersom trycket inte fördelas nånting som de gör med sadel.
väntar nämligen på en ny sadel..kan man tömköra för mycke?
va en i stallet som tyckte ja tömkörde för mycket och att de e som longering men ja tömkör inte mycket på volter..och är mycket ute i skogen o kör..är väl inte värre än ridning?..e väl snarare bättre?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: barbacka

Tömkörning på rakt spår är jättebra! Det är när man maler runt på volt det kan vara skadligt.

Barbackaridning tror inte jag skadar hästens rygg, rumpan följer ju med i hästens rörelser och du sitter ju inte på exakt samma ställe hela tiden. Min häst har en känslig rygg och hon har aldrig reagerat negativt på barbackaridning.

Kan aldrig tänka mig att barbackaridning skulle vara skadligt för hästen! Tvärtom tror jag att det är bra. Har själv sett på mina hästar att ryggmusklerna utvecklats enormt sen jag började rida barbacka mer ofta.
Dessutom har den ena av mina hästar blivit mer mjuk och följsam i kroppen mot förr då jag fick ta ut kotknackaren ideligen.

Man sitter ju inte riktigt på rumpan heller, utan man använder sig ju av låren också vilket egentligen borde inenbära att viktfördelningen blir jättebra.

Rid barbacka du!

tänkte på de när man rider lätt o så de kan man ju inte göra på samma sätt barbacka..men kanske inte spelar så stor roll..?
har märkt att hästen har blivit väldigt mycke trevligare o rida..tar ut steget mer o så..men en sån barbackagjord eller va de heter e sånna bra?

*lånar*

min pålle har ont i ryggmusklerna (spända)...

ska man kanske testa barbacka?
det tar ju emot lite... men dom ni säger, rumpan å låren lär ju följa med mer i steget än en sadel?

kul att man har en studsboll till fullblod ;)
halsrriiiiing ;)

ska nog testa iaf, hon e snäll som inte nitar/kastar sig

Du kan inte tömköra din häst för mkt om du inte arbetar hästen på volt hela tiden. Longering däremot sliter väldigt mkt på hästen. Fortsätt att tömköra du, jättenyttigt och roligt att se hästen från marken.... :) Önskar själv att jag vore bättre på det här med att arbeta hästen från marken... :smirk:

Att rida barbacka på en välmusklad häst som arbetar rätt skadar absolut inte...

min är inte välmusklad...
hon e rätt smal å jag har problem å få henne å fetta på sig...
hon äter kraftfoder bra, å hö är väl si sådär... petar i sig 5-6kg/dag (hon väger 420kg)... man kan ju inte direkt bygga muskler av ingenting :(

är det dumt att rida barbacka då kanske?

Jag skulle skritta ut barbacka 2-3dagar/v och tömköra resten, varför inte ute i skogen så att hon får jobba lite där det är lite ojämnt och backigt, ger jättefina muskler! Eller över cavalettibommar. :)

ska nog testa!!!! :)

vi har ingen volt, så hon går alltid i skogen :)
har börjat träna 2ggr i veckan på galoppbanan nu (igen)... men vi har bara kommit till gång 2, så det e ingen "vana" ännu :)

Tror inte heller (som alla andra) att det är skadlig.... i alla fall inte on hästen inte är speciellt känslig och man bara skumpar runt :bump: ..... en av mina sköthästar tycker mycket om att ridas barbacka.... det verkar som hon gillar kontakten som man får och lyssanr då uppmärkasmt på hela kroppen..... :)

Rider mitt sto barbacka sedan 1 år och hon verkar inte protestera på nåt sätt. Hon har inte ont i ryggen heller, så skulle hon sagt till... :)

När man rider barbacka ger det ett mindre anläggningsområde än om man skulle rida med en väl tillpassad bomsadel. Det innebär att det blir mindre ytor som ska bära mer vikt vid barbackaridning. Har man då väldigt markanta sittben kan det bli lite obehagligt för hästen, det blir ungefär som när man bär en knölig ryggsäck. Förutom att det är obehagligt kan det på lång sikt även ge skador som ömhet i musklerna. Detta gäller allra helst hästar som är dåligt musklade. Om hästen tycker att det är mycket obehagligt kan den försöka begränsa obehaget genom att ändra sitt rörelsemönster och därigenom få skador. Så rent krasst kan man säga att man inte ska rida så mycket barbacka då det finns skaderisker. Men å andra sidan kanske fördelarna med barbacka överväger skaderisken... Genom att rida barbacka får man ju automatiskt en ganska bra sits och man måste slappna av (annars skumpar man av :smirk: ). Dessutom känner man hästens rörelser så mycket bättre och hästen känner mina bättre och man kan på så sätt få en finare kommunikation. Dessa saker gör ju att ridningen blir mycket bättre och därigenom försvinner många skaderisker som annars finns med felaktig ridning.

Summa sumarum- Om hästen är hyfsat välmusklad skulle jag skippa sadeln och rida barbacka.

/Sara

Nej nej och åter nej.. Barbackaridning är inte skadligt för hästen. Tvärt om, bättre för hästens rygg. Däremot så påverkar man en häst mer om man rider utan sadel och på så sätt kan en spänd ryttare med dålig sits och dålig ridning påverka hästen negativt - vara skadligt. Precis som en sadel så kan även en ryttare vara obekväm.

Annars är det hälsosamt för hästen att ryttaren sitter barbacka och då är det bättre att rida så hela tiden, än att ha sadel.

Tömkörning är ju som ridning, fast utan ryttare. Eller ska iaf vara. Hästen får kanske tygeltagen från en annan vinkel och du kan inte vara lika mångsidig i dina hjälper. Dessutom kan det bli svårare för hästen att balansera sig om den inte är van. Men som sagt, det ska väl i princip vara ridning utan ryttare - det är meningen att hästen ska jobba på samma sätt. Det kan du göra hur mycket du vill, men det bästa är ju att variera. Tömkörning funkar ju även i skogen.

Sen kan man ju löshoppa hästen om man känner för att göra något annat också. Eller bara gå ut i lina och springa tillsammans (jogga). Bra motion för er båda. ;)

tintilarSen kan man ju löshoppa hästen om man känner för att göra något annat också. Eller bara gå ut i lina och springa tillsammans (jogga). Bra motion för er båda. ;)[/QUOTE skrev:
jag har årets skönaste kort på mig å medryttarhästen när VI hoppar...
jag ser ut som ett kassaskåp å hästen hade gråstarr å va rädd för att hoppa på mig... så hon hoppar som en båge från mig... SÖT :love:

nu skuttar hon dock på molnen istället... :cry:

Har också undrat detta, eftersom man hör så mycket olika. En del säger att det känns lika hemskt för hästens rygg som om man provar att sitta med sittbenen på ovansidan av sina egna händer... En del säger att man ska rida barbacka så mycket man bara kan och att det är allra, allra bäst för hästens rygg.

Men då vet jag nu :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Ridning Vet att det finns en massa trådar om detta men det känns som att alla skriver olika. Jag sätter igång en ponny åt ridskolan, vi travar...
Svar
4
· Visningar
1 616
Senast: Pilot
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur