Bara ge halm?

prinsonemmy

Trådstartare
Jag har en väldigt lättfödd nordsvensk och nu funderar jag på att nästan gå över helt till halm som foder. Vet att vissa hästar i Spanien endast lever på halm där nere, hur ser ni på det? Jag antar att de inte får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler, men då kan man väll ge det för sig?

Och vad för halm bör man ge i så fall? Tanken är att hon ska få fri tillgång på det, och som skrivet, nästan bara halm, kanske något kg hö om dagen beroende på hur hon klarar av halmen såklart.

Jättetacksam för svar från duktigare människor än mig. ;) ;)

Sv: Bara ge halm?

Herregud, inte bara halm väl....!!! Ingen näring alls, förutom lite energi. Däremot vet jag en som gav halm med insådd så det var lite grässtrån i halmen. Men så fick den lucernpellets också. Det kan du ju ge...

Blir det inte för mycket fiber? Har hört att bara halm inte är bra.

Hört samma. Halm innehåller ju mestadels svårlösliga fibrer (därav det låga eneriginnehållet) vilket tarmbakterierna inte kan uttnyttja - inte bra för magen! Halm som komplement är liksom bra för att "fylla ut" magen (inte bra att inte äta något ju) men tarmbakterierna behöver ju dessutom mat för att överleva - lättlösliga fibrer som finns i hö/hösilage ex.

Försök få tag på ett hö/ensilage med lågt innehåll av energi och högt innehåll av protein. Du kan ge kanske hälften hö/ensilage och hälften halm men inte enbart halm. Det lär för det första bli ganska dyrt att komplettera upp proteinet, mineralerna och vitaminerna om du ska ge enbart halm och för det andra så är risken att hästen inte äter tillräckligt med halm eftersom det faktiskt inte är särskilt gott.
Det är bättre att ge många givor av hö/ensilage fördelade över dagen än att ge fri tillgång på enbart halm för är hästen så lättfödd att den inte kan äta hö så lär den bli fet av enbart halm på fritillgång också. Normalt energiinnehåll på halm ligger på 4-5 Mj/kg ts och du kan få tag på hö som ligger på 6-7 Mj/kg ts. Det är inte så stor skillnad och jag föredrar ju helt klart att ge lite mindre hö då och komplettera med halm än att bara ge halm.

Jag hade min ponny på enbart halm och lucern några vintrar. Det blev ju dyrt med allt lucern, men han gick inte upp i vikt i varje fall.
Jag fodrar fortfarande båda mina ponnysar med halm, fast nu får de ensilage också (har mycket bättre värden nu än vad jag hade då).

Det "enklaste" är att hitta ett grovfoder med superlåg energi. Tyvärr växer det inte på träd..

Ridskolan jag var på som yngre fodrade så. 1 kg hö per häst sen fritt med halm och rejält med havre och lusern. Väldigt fina hästar i hull och muskler men det krävs bra öga och kunskap för att ge sig på det.

Jag skulle föredra att leta på ett grovfoder med lågt energivärde men vettiga mängder protein.

jag gav min conemara det för hon hade väldiga anlag att lägga på sig. Dock tyckte hon ju inte alls om det och åt istället knappt något så jag gav henne en liten mängd hö plus halm och det funkade rätt bra. Ett bra grovfoder räcker ju i princip för att täcka hästens behov men med halm behöver du tillsätta:)

Ridskolan jag var på som yngre fodrade så. 1 kg hö per häst sen fritt med halm och rejält med havre och lusern. Väldigt fina hästar i hull och muskler men det krävs bra öga och kunskap för att ge sig på det.

Jag skulle föredra att leta på ett grovfoder med lågt energivärde men vettiga mängder protein.

Fast vad skulle vinsten med detta vara? Lusern är ju inte direkt billigare än hö.

Hur rids hästen och hur mycket mat får den nu?
Det är ju dels dumt att ta bort hö helt om den rids regelbundet, men även dumt att låta den bli fet.

Kan du inte minska några kilo (beroende på vad den får nu), och ge det i slowfeeding nät? Samt öka på motionen.
Jag ser halm som sysselsättning, inte mat. Fast en vinter fick jag ställa hästen på spån och ge 2 kg halm om dagen, hon bara växte och växte.. :D tror det var havrehalm hon stod på då. Så glupska och lättfödda hästar kan gå upp i vikt av halm med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar