Sv: Bantningstips?
Ok, så ni har en del gräs kvar i hagarna? Men jag tror att du rätt lugnt kan räkna med att det inte innehåller någon näring nu, det fungerar nog bara som bukfylla. Men det är bra, då har han att tugga på iaf, vilket är bra för psyket och magen. Om då ditt hösilage är rätt torrt, typ 65%, så behöver han ca 8 kg hösilage för att fylla sitt minimibehov, sen när gräset är borta.
Då skulle det varit bra att ha en analys på ditt hösilage, eftersom det är rätt stor skillnad på ett hösilage med 5 Mj (energi) i och ett med 10 Mj i (ganska vanliga värden). Vi kan göra ett lätt räkneexempel, för att förklara vad jag menar. OBS nu gör jag bara överslagsräkning, utan att veta riktiga fakta. Vi säger att din häst skulle väga 500 kg om han hade sin idealvikt (om han inte är ganska hög eller en bruksnordis), går normalt-lätt arbete, ganska lättfödd. Då skulle han hamna på ett behov mellan 55-60 Mj. Det innebär att om ditt hösilage innehåller 5 Mj per kg foder, så kan du ge iaf 10-11 kg och uppnå en bra vikt. Om ditt hösilage däremot innehåller 10 Mj, skulle han bara kunna äta ca 5-6 kg utan att bli för tjock, och om vi då kollar på minimimängden han måste äta för att fylla sitt tuggbehov och må bra, 8 kg, så ser vi att det hösilaget inte går att använda till denna häst.
Du måste alltså komma ner till rätt Mj-nivå för att få din häst i idealvikt. (Förenklat: Mj ger fett, protein muskler. Naturligtvis behövs bägge två i rätt mängder för att det ska funka) Havre och betfor innehåller rätt mycket Mj, så därför ska du inte ge det till en häst som behöver mindre Mj. Piggare får han bli av att han tappar vikt och får kondition.
Alltså: Ta bort allt kraftfoder, analysera ditt hösilage, räkna ut en ungefärlig foderstat. (Det är ju mer än bara Mj-behovet i en foderstat, proteinet och mineralerna är också viktiga!)
Då har han troligtvis en störd saltbalans. Om du nu har gett honom en msk salt per dag en period, så kanske saltbalansen har börjat komma till rätta. Testa igen med en saltsten, och låt honom äta upp den första snabbt, se sen om han äter upp sin andra lika snabbt. (Nyhetens behag eller nåt... )