Bantningstips?

P

Perto

Är det någon som har något bra bantningstips till en tjock nordis? Har hållt på i tre år nu och visst går det framåt, men ack så långsamt!

Just nu får han 5kg hösilage om dan, en liter havre och ca en halvliter betfor.

Ärdet förresten någon som vet hur mycket salt man bör ge en häst? Ger 1 msk om dan. Han svettas rätt mycket.

Sv: Bantningstips?

vet en tjej som bantar en fjording och hon ger den endast halm inne och lite ensilge ute.. Och den har gått ner mkt faktiskt..

halm e värt att testa tytcker jag..

Hade honom på det förut, men han blir så tjurig när han är hungrig. :mad:

5 kg hösilage till en nordsvensk är inte bantning det är svält. Anta att din pålle väger 600 kg och minimigivan är enligt djurskyddet 1 kg ts per 100 kg häst, det ger ca 1,8 kg normaltorrt hösilage per 100 kg häst, snabbt summerat är det ca 11 kg hösilage som din häst behöver. Om nu ditt hösilage skulle vara mycket proteinrikt kan du "späda" ut hösilaget med halm. Skicka mig gärna dina värden på hösilaget via PM så ska jag räkna på vad din pålle behöver för att må bra.
//marti

Fem kg hösilage till en häst är alldeles för lite för att magen ska fungera normalt, hästen behöver en viss mängd torrsubstans (ta bort allt vatten ur grovfodret så får man fram torrsubstanshalten, i hösilage brukar den ligga runt ca 50-65%) att tugga på för att må bra fysiskt och psykiskt.
Vad har du för värden i hösilaget? Viktigt att veta för att kunna se om det är för mycket näring i ditt hösilage. Kallblod är lättfödda raser, och oftast ger vi dom grovfoder med alldeles för mycket näring i. Det är bättre med ett näringsfattigt grovfoder som dom kan få äta mycket av, så att de mår bra.
Ta bort allt kraftfoder (varför ger du överhuvudtaget det?), ge mer grovfoder, 1 kg TORRSUBSTANS per hundra kg häst. Alltså ca 9 kg hösilage om det har en torrsubstanshalt på 55% till en 500 kgs häst, minimum. Om du har ett hösilage med för mycket näring i så kommer du inte att få ned din häst i vikt, utan att få den att börja må dåligt, byt då hellre mot ett med mindre näring i. Testa att byta ut en del hösilage mot halm, men då bör du ha koll på vilka näringsvärden hösilaget har. Annars är det risk för att hästen får proteinbrist.
Motionera!

Ang. salt så ska hästar ha fri tillgång till saltsten, vilket räcker om de inte svettas MYCKET, då behöver de extra tillskott. Många ridmänniskor överskattar ofta sin hästs verkliga arbete...

Han får 5kg hösilage plus bete ute. Räkna seedan att vårt hösilage är mycket torrt, nästan som hö. Ännu växer gräset ute i hagarna, så jag anser inte att han svälter. Havre får han för att bli lite piggare.

Jag skulle gärna ge honom fri tillgång på saltsten, men han åt upp den på mindre än två veckor, så det vågar jag inte.

Ok, så ni har en del gräs kvar i hagarna? Men jag tror att du rätt lugnt kan räkna med att det inte innehåller någon näring nu, det fungerar nog bara som bukfylla. Men det är bra, då har han att tugga på iaf, vilket är bra för psyket och magen. Om då ditt hösilage är rätt torrt, typ 65%, så behöver han ca 8 kg hösilage för att fylla sitt minimibehov, sen när gräset är borta.

Då skulle det varit bra att ha en analys på ditt hösilage, eftersom det är rätt stor skillnad på ett hösilage med 5 Mj (energi) i och ett med 10 Mj i (ganska vanliga värden). Vi kan göra ett lätt räkneexempel, för att förklara vad jag menar. OBS nu gör jag bara överslagsräkning, utan att veta riktiga fakta. Vi säger att din häst skulle väga 500 kg om han hade sin idealvikt (om han inte är ganska hög eller en bruksnordis), går normalt-lätt arbete, ganska lättfödd. Då skulle han hamna på ett behov mellan 55-60 Mj. Det innebär att om ditt hösilage innehåller 5 Mj per kg foder, så kan du ge iaf 10-11 kg och uppnå en bra vikt. Om ditt hösilage däremot innehåller 10 Mj, skulle han bara kunna äta ca 5-6 kg utan att bli för tjock, och om vi då kollar på minimimängden han måste äta för att fylla sitt tuggbehov och må bra, 8 kg, så ser vi att det hösilaget inte går att använda till denna häst.

Du måste alltså komma ner till rätt Mj-nivå för att få din häst i idealvikt. (Förenklat: Mj ger fett, protein muskler. Naturligtvis behövs bägge två i rätt mängder för att det ska funka) Havre och betfor innehåller rätt mycket Mj, så därför ska du inte ge det till en häst som behöver mindre Mj. Piggare får han bli av att han tappar vikt och får kondition.

Alltså: Ta bort allt kraftfoder, analysera ditt hösilage, räkna ut en ungefärlig foderstat. (Det är ju mer än bara Mj-behovet i en foderstat, proteinet och mineralerna är också viktiga!)

Då har han troligtvis en störd saltbalans. Om du nu har gett honom en msk salt per dag en period, så kanske saltbalansen har börjat komma till rätta. Testa igen med en saltsten, och låt honom äta upp den första snabbt, se sen om han äter upp sin andra lika snabbt. (Nyhetens behag eller nåt... )

Men varför så mycket havre och betfor om hästen skall banta?
Skulle dra ner kraftfodret. Ökla grovfodret och motionera mera!

Jag håller med dem som säger att du måste öka grovfodergivan och minska (eller helt ta bort) kraftfodret.

Vad gäller motion, så rekommenderar jag skrittpromenader. Skritten är underskattad, det är ett alldeles utmärkt sätt att få en häst i kondition och gå ner i vikt. (jämför med de råd som ges till överviktiga människor!)

immer

Det var så lite så! :) Skriv gärna här sen om hjälp med att räkna ut en foderstat efter din analys!

Ta bort kraftfodret, bort med havren! Lite betfor kan han ju få, det är bra för magen och öka ensilaget!

varför inte öka på träningen?? Hur mycket tränar han?

Som min tränare en gång sa till mig när mitt halblod såg ut som en fotboll: Rid henne med täcke på så ska du se att hon går ner i vikt snabbt, detta gjorde jag en gång, men sen blev hästen mycket ovän med mig om man säger så....
Men det kanske är värt att prova...vet inte om det funkar bara, och sen är det faktiskt lite synd om hästen att ridas så.
Men hade jag varit dig hade jag ökat grovfodergivan och tagit bort nästan all havra och betfor, hade typ bara gett honom 1-2 dl havre om dagen och typ 2 dl betfor!
Sen skadar det ju inte att rida hästen hårdare...eller 2 gånger om dagen istället!
Vet inte riktigt, det är svårt när man inte vet hur hästen är och ser ut och inte vet hur mycket den redan rids!

Att rida med täcke gör bara att hästen tappar mer vätska INTE fett.

SessCa skrev:
Att rida med täcke gör bara att hästen tappar mer vätska INTE fett.

Jo, jag vet det, men jag bara sa det...men mion tränare påstod iaf att hästen värmer bort allt fett, men det fattar ju vem som helst att den inte gör...:smirk:

ang. det här med gräsets näringsbehov så här års....

var på foderföreläsning för ett tag sen då föreläsaren visade näringsvärdet på förvuxet gräs, enligt vad hon sa att man kunde räkna att hästen sätter i sig under en dag så får min normaltränade häst i sig MER än han behöver av att gå i hagen 12h/dag... (F.ö får han 4kg hö på kvällen när han kommer in)

kommer inte ihåg siffrorna hon räknade med, men tror jag har dem hemma nån stans....

Förvuxet när det lever, ja,men vid det här laget är det nog ganska dött i åtminstone större delen av landet... Och då innehåller det inte lika mycket som förvuxet gräs på sommaren/hösten.

Perto skrev:
Är det någon som har något bra bantningstips till en tjock nordis? Har hållt på i tre år nu och visst går det framåt, men ack så långsamt!

Just nu får han 5kg hösilage om dan, en liter havre och ca en halvliter betfor.

Ärdet förresten någon som vet hur mycket salt man bör ge en häst? Ger 1 msk om dan. Han svettas rätt mycket.
Hej,

Vi bantar våran Lukas konstant, det går s a k t a framåt.

Han får 10 kr hösilage + mineraler + proteiner och b-vitamin. När de andra hästarna får sitt kraftfoder blandar jag mineraler + proteiner med äpplen och morötter skuret i småbitar så får han också nåt att tugga på.

Har funderat att ge halm i hagen om jag bara kan få tag i det så han slipper stå utan grovfoder i hagen. Vi fodrar lunch och middag ute i hagen.

~Ingrid

Ingrid och Lukas skrev:
Han får 10 kr hösilage + mineraler + proteiner och b-vitamin. När de andra hästarna får sitt kraftfoder blandar jag mineraler + proteiner med äpplen och morötter skuret i småbitar så får han också nåt att tugga på.

Vad menar du med "proteiner"? Är det soja du menar? det finns ju en massa olika proteinfoder och alla innehåler olika mycket protein och även energi (finns inget RENT proteinfoder att ge hästar).

kan du då förklara för mig hur min vblval förra året i november vägrade äta mer än 3kg hö /natt? ifall man inte kan räkna med gräset i hagen? han reds ca 4ggr/vecka, inget kraftfoder, tappade varken hull eller muskler...

han borde ju typ svultit då, eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar