Bantartorrfoder

Haukur

Trådstartare
Båda rexarna är rent feta, jag sliter mitt hår. Sunny som är tjockast funkar fint med blötmat men Pottan totalvägrar att äta annat än sina torrfoderkulor och eftersom huskattshonan bara äter vissa (oregelbundna) tider på dygnet kan jag inte fodra enbart blötmat för då blir hon helt utan alt får äta gammal mat som stått framme halva dagen, har hon dessutom inte fri tillgång på foder hetsäter hon och kräks. Vet att torrfoder inte är ultimat men det är smällar jag får ta för att katthållningen ska fungera öht och alla tre dricker bra så det är jag inte orolig för. Men nu till torrisarna, dom har fått både mjaus torrfoder och RC Sensetive och ett annat RCfoder, har även käkat orijen och testat nåt annat. Dom äter allt så det är inga problem. Men nu är jag ute efter ett foder som rexarna (hankastrater) håller sig bättre i hull på, "lightfoder" men som ändå är vettigt innehåll på. Någon som kan "godkänna" något foder som inte är rent skit i alla fall? Jag orkar inte sitta och läsa innehållsförteckningar på ALLA foder så om någon som har koll kan tipsa är jag tacksam.
Men jag vill ha grund i tipsen, inte bara "min katt håller sig bra i hull på ****" utan jag vill ha belägg på varför det skulle funka och att det ändå är vettigt innehåll. Får ju gärna vara någorlunda ekonomiskt också men den prioriteringen ligger rätt lågt på listan.

Svammel svammel: Tips på vettigt torrfoder för tjocka kastrater.

Sv: Bantartorrfoder

Kollade liet på foderbilens så kallade lightfoder, finns det ingen vettig SVENSK kattmat?

Light-foder brukar inte vara någon höjdare, inte om katterna måste ha fri tillgång. Detta för att light-foder inte mättar vidare bra. Prova Hill's m/d. Svenskt torrfoder som funkar bra vid bantning... njae, svårt.

Tack!:bow:

Aha, ja det är där skon klämmer med lighten, det är ju inge vidare om dom äter massa heller med tanke på att allt som heter light är dubbelt så dyrt;) Ska kika på Hillsen och se hur dom funkar på det. Det är egentligen bara sunny som är ohälsosamt tjock, pottan är "inte smal längre" och huskattan håller sig bra i hull men jag tror ingen skulle falla ur på ett foder som är bättre för sunnys ölmage:D

Slänger väl in en fråga till då.. Läste om Hill's m/d och det verkade mest vara ett foder för att banta ner katten och sen bibehålla den nya slimmade katten med ett annat foder.. Finns det inget foder jag kan ge och fortsätta med det? Pottan är nämligen lite känslig för omställningar, har lite strulig mage så jag vill helst inte byta foder, banta ner och sen byta igen. Då krånglar jag hellre med matningarna och håller jag hellre sunny på blötfoderdiet under den period det tar att få ner honom i bättre vikt för att sen underhålla på ett lämligt torrfoder (kombinerat med blötmat) som även pottan kan vänjas in på... Senaste året (det året sunny ökat i vikt på) har dom ätit mjaus torrfoder (kombinerat med dito blötfoder) så just det verkar inte funka för tjockgubben.

Du kan fortsätta ge m/d även när katten kommit ner till idealvikt. Ingen fara.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Har 2 katter, väldigt olika i hull(i allt egentligen) Den ena är åt det tunnare håll(tror han egentligen är väldigt bra i hull)...
Svar
2
· Visningar
437
Katthälsa Jag känner att jag behöver få ner min katt i vikt och funderar lite kring hur jag ska gå till väga gällande foderbiten. Jag skulle vilja...
Svar
10
· Visningar
2 242
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama