Banta ponny

M

malört

Ponnyn har blivit fet och behöver bantas.
Kan nån hjälpa mig att få till en bra sammansatt foderstat.
Ponny har lätt för att bli slö och har därför fått lite mera kraftfoder än nödvändigt , piggheten kom men också hullet :angel:

Höet: mj 7,7 smrp 32, ca 1,6, p 1,9, mg 0,6.

Hon får idag 6 kg hö, 1,6 kg hel havre, 1,3 kg fibergi elit + biotin & b-vit.skyfeeder för hovarna o pälssättning. står på halm i boxen och går i hage hela dan med mikroskopiska grässtrån.
Tränar hoppning för tränare 1 gång i veckan, tävlas just nu varje eller varanna helg, men nu kommer det bli mindre tävlingar efter som året börjar ta slut , men träningarna kommer att fortgå.
Mellan träningarna/tävlingarna mest uteritt i skogen men ibland dressyr på banan. Det är en d-ponny,new forest, väger nu kanske 450 kg eller mer och behöver gå ned ordentligt, är 144 cm hög. för 2 år sen var hon tunn o utan muskler o vägde då runt 350 kg har jag för mig. vet ej vad hon borde väga - vet bara att nu ser hon ut som en "mulle" .

Sv: Banta ponny

Jag räknade på din ponnys behov och det är (enligt Planck) 56,25 Mj och 337,5 smrp. I de 56,25/337,5 ingår grundbehov för 400 kg ponny samt 25% arbetstillägg. Din foderstat ger 78 Mj och 435 smrp...

Har inte tid just nu att räkna ut en ny foderstat men ett tips som brukar fungera för att få en piggare häst är att ge fibergi i kombination med betfor.
//marti

Din ponny får enligt mig väldigt mycket kraftfoder, min arabgaloppör som räknas som elit får äter 1 kg havre, 0,5 kg betfor, fri tillgång på analyserat grovfoder.
Och detta är en häst som tränas ordentligt!

Inte nån som gillar att räkna?
Inte nån som är vaken?

Sitter här o väntar på att det ska sluta regna o har tråkigt o trodde nån var vaken :(

Tänkte ge mej ikast med din foderstat. Alltid kul att räkna lite.
Vad har du tillgång till för kraftfoder? Den står på Fibergi nu, har du tillgång till andra eller ska jag utgå ifrån deras produkter?
Du har ju rätt låg kvot på ditt hö så du borde ha ett tillskott med hög kvot vilket inte Fibergi har om jag läser innehållsdeklarationen rätt.
/tina

Senast ändrad:

För närvarande har jag , lusern hack, hel havre, betfor, korn, soja och fibergi elit.

:)

Nu har jag räknat lite. Jag har den inställningen att det ska vara så enkelt som möjligt och tonvvikten på stråfoder. Kan man slippa hålla på med en massa olika grejor så är det ju skönt.
Om du tycker att jag har lite konstiga vikter på Lusernet och Krafften så är det för att det är jämna litermått. 1 l Luserhack av det jag använde förra året var 0,2 kg och 1 l pluss grön =0,6 kg
Har gjort 2 varianter, en med och en utan havre.

Så här ser det ut idag med det du ger, låg proteinnivå och väldigt mycket energi, ung 20 MJ över behovet. Du ligger oxå helt snett med Ca/P

MJ 78
Smrp 415
=kvot 5,33
Ca 17
P 22
= kvot 0,79

Med förutsättningarna vikt 400 kg, arbetstillägg 25%, lättfödd så skulle behovet se ut ung så här:
MJ 57
Smrp 340
Ca 22
P 14
= kvot 1,6

Du hade tillgång till lusernhack så då har jag plockat in det för att få upp proteinet och det är ju oxå trevligt med mer grovfoder. Sen har jag använt Krafft plus grön för den sista lilla biten. Då får du mineralerna rätt på köpet och slipper dutta med en massa extra burkar.
Alt 1 - mest strå

Med 6kg hö (minimigiva, svårt att gå över då du har låg kvot 4,1), 0,8 kg Lusern, 0,6 kg Pluss grön blir det så här:

MJ 59
Smrp 396
=kvot 6,7
Ca 32
P 19
=kvot 1,6
Mg och Selen behoven blir oxå täckta.

Alt 2 - med havre. Havre passar dåligt med ditt hö tyvärr. Och personligen så tycker jag det blir för lite strå.

5 kg hö (under mini så du får höja lusernet), 1,2 kg Lusernhack, 1 kg havre:

MJ 58
Smrp 360
=kvot 6,2
Ca 24
P 16
=kvot 1,5
Här blir det däremot lite skralt med MG o Selen, behöver du täcka upp.

Tja några förslag i alla fall. Man kan vrida o vända i alla evighet om man börjar :smirk: Det viktiga för dej är ju att få ner energinivån. Om du ger den lite tid att komma ner i vikt kanske du får en piggare kompis. Din tanke att den ska bli det genom mer kraftfoder ger ju som du själv säger en rund häst och så är du inne i en ond cirkel.

Nu ska jag gå ner till min pålle som för första gången på hur länge sen som helst är BLÖT. Det regnar, tror det är 2 månader sen sist ungefär.

Liknande trådar

T
Foder & Strö Nu är jag less på min sega ponny Ibland pigg som f..n o sen seg som f..n särskilt på tävling o träning. Tycker bara det är roligt i...
Svar
14
· Visningar
2 585
Senast: moonlightgarden
·
L
Foder & Strö Helt värdelös på det här med att räkna foderstater, men det verkar vara många här som är proffsiga på det och kaaaaaaanske vill hjälpa...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: LillaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama